A
Anmg: Hade hemma en takfixare som tittade lite på det, och han ansåg att det hållit tätt väl och masoniten under och allt såg bra ut. Ingen fukt utan det hela blir lite mer av ett estetiskt byte, då färg flagnar från ränndalar och hängrännor och alla plåtar, samt vindskivorna är lite fuktskadade längst ner där vatten droppar av och sånt. Så inga problem mer än estetiskt. Så ja vill
4 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Nej bara vinkelslip med stenskiva, mät eller ta med den trasiga + en ny och gå till någon som kan ha en, kanske en granne som kan hjälpa till
1 svar · 642 läst
T
T2: [citat] Om ni kollar på Lindabs monteringsanvisningar tex denna http://www.lindab.com/se/Documents/Byggkomponenter%20och%20Hall%20PDF/Byggplåt%20monteringsanvisning.pdf
8 svar · 3,0k läst
·
Z
Zakalwe: [citat] Jag valde ett företag som använde "traditionella" metoden. Det blev knas (av andra skäl). Grannen använde dock Takexpress och han är numera nöjd (de fick också lite backjobb efter besiktning). Man får ha i åtanke att taket höjs något med dubbel läkt så det är viktigt att plåtdetaljer görs rätt.
3 svar · 2,1k läst
Fotografen
Fotografen: Som sagt, det där är ett gammalt spåntak eller sticketak som fått plåt på sig. Lite läkt mellan hade inte gjort nåt men har det fungerat hittills kommer det troligen att fungera i fortsättningen också. Plåtens profil gör att det kan röra sig luft mellan spånet och taken utan läkt.
2 svar · 2,3k läst
·
A
Annica79: Lite gammalt svar kanske, i luleå fanns det ett helt område med denna typ av tak (inåtlutande motfallstak) idag finns det bara 2 hus kvar. Försäkringsbolagen fick nog ta de flesta ombyggnationerna pga alla vattenskador som uppstod. Dessa hus är ritade i Tyskland. Har dom mycket snö? Nix Detta tak fungerar i en snöfattigt land
5 svar · 8,0k läst
H
HamBygg: [citat] Tack för svaren! :)
4 svar · 1,6k läst
W
Will-i-amk: Finns olika sätt att lösa det på men en plåtslagare måste du ringa oavsett. Antingen kan man göra en stos i platta och gå med ett bakstycke hela vägen in under nock, eller så kan man falsa i en stos/huv i en plåtskopa, som man gör på vanliga tegeltak.
2 svar · 1,7k läst
·
D
DTanner: [citat] Jag har hittills lagt varierande horisontella rader och vertikala. Det är när man lägger en hel horisontell rad som buntarna som ligger på bärläkten ovanför kommer i vägen. Men jag ska övergå till att lägga bara vertikala rader (kolumner) så slipper jag det problemet :)
23 svar · 26,5k läst
·
nizzehult
nizzehult: Nu har jag även bytt ut plasttaket och satt foam som tätning och det regnade utav h-e i natt och allt verkar funka enligt planerna så jag tror att det får vara som det är tills vidare.
16 svar · 12,8k läst
·
ricebridge
ricebridge: Sedär. Man lär sig något nytt varje dag.
17 svar · 62,1k läst
R
ruffrider: Om man river ner till undertaket, skruvar tunnare tak plywood direkt på +papp, sen läkt och plåt? Då blir ju undertaket slätt å bra för pappen, men har jag ventilering på rätt ställe?
4 svar · 7,7k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: ring en plåtslagare , allt annat är vansinne . kommer garanterat bli läckage och kommer se bedrövligt ut med den lösning du funderar på .
1 svar · 4,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Då är det bäst att montera pappen och ev. plåt bakanför allt om det är möjligt
16 svar · 7,1k läst
·
rockin_john
rockin_john: Det kör vi på! Tackar!
4 svar · 1,5k läst
·
R
Ray: Ingen med erfarenheter med detta vanliga problem. Har installerat soldriven fläkt. Har inte sett att den blåser något ens. Tyvärr. Har också borstat bort och sprayat med ”Bensaltensid är ett desinficerande rengöringsmedel. Spädes normalt 1+31, 1 liter blir 32 liter brukslösning. Ren högkoncentrerad 50% i lösning. Då Bensaltensid är desinficerande är detta EU-godkända
4 svar · 2,6k läst
Heij83
Heij83: Här får du även kostnadsberäkning https://kostnadsguiden.se/takhojning-pris-och-tips-nar-du-ska-lyfta-taket/
2 svar · 1,1k läst
T
trgis: Vi äger ett timmrat torp som byggdes 1967. Man återanvände material från en gammal byggnad som fanns på plats. Jag har nu inspekterat vinden och finner att delar av takkonstruktionen ser konstig ut. Trät har bitvis mörknat och blivit mycket sprött. Det finns ingen fukt, allt är torrt och fint. Runt spikskallar ses ett vitt pulver(saltutfällning?). Det är snedsträvorna som är mest
0 svar · 1,3k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: rent generellt så motsvarar arbetssumman ungefär 2 takläggare i 9-10 arbetsdagar så det är ett rimligt pris
3 svar · 1,9k läst
F
Fastighetsskötarn: Låter rimligt, tack för hjälpen!
3 svar · 2,2k läst
·
D
Drotz: [citat] jag tog ned en vägg som var c:a 6 meter lång. Så jag köpte reglar som var 7:20 långa har jag för mig. Denna la jag i mitten på vinden bara och skruvade fast ovanifrån med vinkeljärn på varje takstol. Tanken var att dom överskjutande metrarna går in där det finns vägg och således får stöd där. Sen i andra änden tänkte jag lagt den på den bärande ytterväggen. Men kom
8 svar · 4,3k läst
·
K
kolzow20: hur gick det med väggen och takstolarna? mvh
4 svar · 13,8k läst
J
JohanLun: Lyfter en jättegammal tråd. Har en äldre takstege och vid brandinspektion (dvs sotarens inspektion) så tyckte sotaren att jag skulle fästa stegen och plattform/gångbord vid skorsten med tex spikband. Nu var jag upp på taket och på stegen, det är ett gammalt hus som ju då blir ganska högt (1.5plan men nästan 3m i takhöjd och ca 2m på vinden samt sluttningstomt så åt ena hållet
12 svar · 13,3k läst
T
Tosse: Hur långt är takutsprånget på gaveln? Är det öppet så du ser råsponten där? Är den ok? I så fall är det nog inte det dåliga pappjobbet vid vindskivan som är orsaken. Om det är ett avgränsat område och resten av vinden är ok lär det inte vara kondens om det inte finns några andra konstiga saker här man inte ser typ en avloppsavluftning som slutar på vinden. Jag tippar på
3 svar · 3,4k läst
·
A
Alexanderjjv: Har övervägt och tror jag väntar som du säger. Tack så jätte mycket, Jonaserik !
8 svar · 3,8k läst
A
Atom: Vi har haft en 200x200mm inspektionslucka uteifrån. Bes mannen körde med kamera där. Tyckte det var ok... Har man vattenkopplingar där, måste man ha möjlighet att kunna byta dessa vid behov...
4 svar · 2,2k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: Sätt över hela taket.
2 svar · 2,4k läst
·
M
martinradbo: [citat] Tja, det korrekta är nog att lägga om även det gamla taket. :-) Jag skar rent den gamla pappen, och på ena sidan körde jag med ränndalsplåt, på den andra med "ränndalspapp". Stack upp under så långt det gick, fixade och trixade, mycket lagningslappar, mycket asfaltsklister och mycket tålamod. Inget jobb jag är stolt över rent estestiskt men tätt blev det.
2 svar · 6,7k läst
·
M
Mrnikky: hej. Håller på med en takrenovering på ett 70tals-hus. Hittade dessa detaljer som Håller upp panel och vindskivor. Någon som har erfarenhet av dessa, var man kan få tag i dom eller om man kan byta ut dess mot ngt likvärdigt .
0 svar · 867 läst
·
M
Mrnikky: hej. Håller på med en takrenovering på ett 70tals-hus. Hittade dessa detaljer som Håller upp panel och vindskivor. Någon som har erfarenhet av dessa, var man kan få tag i dom eller om man kan byta ut dess mot ngt likvärdigt . Tack
0 svar · 854 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.