9 636 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Avstånd mellan takstege och skorsten
Hej!
Vi är i sluttampen med att få nytt tak på vårt hus. Det är ett falsat plåttak (mera system). Idag när jag kom hem från jobbet hade montörerna skruvat dit vår takstege. Tyvärr har de satt den typ mitt emellan våra två skorstenar, jag hade ju önskar två stegar, en till varje skorsten. Jag skulle nu vilja be dem höra om det men jag känner inte till bestämmelserna gällande avstånd mellan takstege och skorsten. Är det nån som vet? Finns det en länk till nåt regelverk som jag kan hänvisa till hade det givetvis varit perfa!
Jag har sökt runt på nätet efter info om detta men tyvärr inte hittat nåt konkret.
Tack för er hjälp!
Vi är i sluttampen med att få nytt tak på vårt hus. Det är ett falsat plåttak (mera system). Idag när jag kom hem från jobbet hade montörerna skruvat dit vår takstege. Tyvärr har de satt den typ mitt emellan våra två skorstenar, jag hade ju önskar två stegar, en till varje skorsten. Jag skulle nu vilja be dem höra om det men jag känner inte till bestämmelserna gällande avstånd mellan takstege och skorsten. Är det nån som vet? Finns det en länk till nåt regelverk som jag kan hänvisa till hade det givetvis varit perfa!
Jag har sökt runt på nätet efter info om detta men tyvärr inte hittat nåt konkret.
Tack för er hjälp!
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Har jobbat med tak några år men aldrig hört om något exakt mått på detta, om ingen gångbrygga eller annan platform finns ska takstegen vara direkt bredvid skorstenen så sotaren enkelt kan utföra jobbet från stegen, sotaren ska aldrig behöva kliva ut på taket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
https://www.nsv.nu/images/takskydd_villa.jpg
Här står det max en meter vilket jag tycker känns väldigt långt.
Här står det max en meter vilket jag tycker känns väldigt långt.
Ja, det har du kanske rätt i. Jag bor i en skånelänga med ganska rejäl vinkel på taket. Jag vet inte hur säkert det hade känts att balansera på en takbrygga längst upp på nocken mellan två skorstenar. Jag ska kolla med sotaren imorgon om hur de vill ha det. Sen är det kanske osmidigt att behöva klättra upp för två olika stegar. Men vi får se vad de säger.Rickard.ag skrev:
Återigen, tack för din input!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden