M
Munkfors: [citat] Du behöver nog ingen förlängd vindskiveplåt om du lyckas vika upp kanten ordentligt ;)
32 svar · 11,8k läst
·
W
Wajna: Okej. Tack för svaren :)
7 svar · 2,0k läst
·
W
Rek
Rek: Har byggt om övervåningen i en villa från 1920. Isolerat med ekofiber, utan luftspalt, direkt mot taket vilket har skapat för dålig luftomsättning på det lilla kryputrymme som är kvar under nocken. För dåliga ventiler i gavlarna! Tänker nu ta upp bättre ventiler men funderar även på att sätta dit någon slags fläkt. Behöver tips på lämpligt fabrikat som klarar gång i full
0 svar · 536 läst
·
kikarhus
kikarhus: [citat] Googlade men hittade inget snyggt på takhöjning men det kanske är svaret? Finns ingen snygg lösning? Håller på att lära mig autocad så får se om jag kommer fram till något :)
2 svar · 2,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Jag hade likadant när jag köpte huset. Heltäckande plastfärg och pappen under betongpannorna var fäst med häftpistol genom båda lagren. Påbörjade arbetet med att bara byta den exponerade sponten, men när jag rev upp pappen visade det sig vara röta vid varje pappskarv över hela taket...
12 svar · 6,3k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Det är väl en (1) plåt som är klippt och sedan vikts över så de hamnar omlott för att inte ha skarv mitt på nocken?
7 svar · 6,5k läst
·
Noramasen
Noramasen: hejsan Hibbi. Du har stött på ett problem som tyvärr många gör när de fixar själva och inte har kunskapen utan förlitar sig på att allt ska vara så enkelt när man handlar "gördetsjälvlösningar" Mitt råd är att du lämnar tillbaka krokarna där du köpt dom. För med denna ser jag ingen lösning annat än att du förlänger underlaget för kroken med en konisk bräda som
11 svar · 7,0k läst
·
D
Dimman88: Kanon! Skulle vara skönt att slippa kladda så mycket.
2 svar · 2,6k läst
·
J
justusandersson: Jag kanske uttryckte mig lite dumt, men dimensioner är inget jag tycker om utan att ha räknat på dem. Jag anser att de dimensioner som du kommit fram till genomgående är för klena. Det är alltid en risk förknippat med att använda verktyg på nätet. Om man ger fel grunduppgifter blir svaren också fel.
9 svar · 8,5k läst
·
garvin
garvin: Dom verkar inte ange tjockleken. Mer än att det ska målas 2 gånger med . Pansartäxk-v.
3 svar · 1,9k läst
M
mgranbom: Om man kapar takstolar för en takkupa så brukar man väl förstärka med en limträbalk mellan de kvarvarande takstolarna. Jag ser ingen sådan förstärkning på bilderna. /M
3 svar · 1,7k läst
·
P
PeterRyet: [citat] Hur stort mellanrum bör man då ha?
2 svar · 3,3k läst
·
K
klippfast: Framåt vårkanten tänkte vi lägga om vårat tak och söker tips på bra entreprenörer som utför arbete i göteborgsområdet... Takpannor skall bytas (gamla uttjänta tvåkupiga ska bli enkupiga typ Vittinge lertegel eller liknande), lite nya plåtar, ev ny avvattning, option på nytt takfönster och option på breddning av en takkupa (lov kommer sökas). Misstanke finns att även råsponten
0 svar · 828 läst
K
Krister Persson: [citat]
1 svar · 2,2k läst
K
1 svar · 2,2k läst
M
MaGer: Hur löste du det?
1 svar · 2,6k läst
H
Hullefar: Tack för alla svar!
7 svar · 2,2k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: Ta dit en besiktningsman . Kostar en slant men då får du ju besked vems ansvaret är.
3 svar · 2,2k läst
·
G
gnilrub: Klätterväxterna till pergolan tar lång tid på sig :)
29 svar · 7,4k läst
·
prototypen
prototypen: Plåten håller ordning på det taket, inget att oroa sig om. Protte
8 svar · 3,7k läst
·
P
Peter321: Har mätt lite nu och det verkar som det bara är 10 cm isolering där i snedtaket (byggår 1910) så vinsten med att göra isoleringen tunnare blir liten. Får tänka vidare helt enkelt. :thinking::)
4 svar · 2,3k läst
·
T
term: [citat] Nu överdriver du. Så små rutor är ingen match att få tätt. När det däremot framkom att de ska mäta 2000x1600mm så skulle jag föreslå att uppdra det hela åt någon som kan räkna på hållfastheten.
10 svar · 9,2k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: [citat] Tack för utförlig kommentar. De kommer och tittar nästa vecka. Får se om de säger samma som du sade. Oavsett vad som händer, i nästa skede måste ju åtgärder göras. Frågan är då hur mycket jag ska förbereda mig på att åtgärda? 1. Fästa fast, täta och måla på nytt färglager på existerande plåttak eller helt och hållet byta ut det? Taket är drygt 40 m2. Har mycket
15 svar · 4,2k läst
·
M
Madde123: Ja, det sitter kvar en del plattor. Många av dom föll ner när vattnet kom, andra tog jag själv bort då dom satt osäkert. Det ser ut som om det sitter ett vitt innertak under alla lager av papp. Resten av huset har varierat mellan treetex, träpanel och plant otexturerat tak. Kablarna gör inget om dom syns, bara dom inte hänger. Gör det något om dom målas?
8 svar · 1,7k läst
·
M
Maximarcus: Tror du får vända dig till en plåtslagare. Jag har aldrig sett sådan plåt i bygghandeln.
1 svar · 1,1k läst
A
aka_the_barf: Hej! Hoppas jag hamnat rätt i forumet annars for mod flytta men det har med taket att göra(nästan). Huset har inte använt sin eldstad på sisådär 72 år och den har haft en "trähuva" med plåtak på sig och ett par stenar för att hålla den på plats. Efter att ha fått upp taksteg och rengjort taket var det tags för sotaren att komma på besök. Han röktestade och gjorde kamera
0 svar · 2,5k läst
Z
Zakalwe: Jag tog också en offert för "dubbla luftspalt". Om jag har förstått det rätt river man befintlig läkt och lägger två lager med ny läkt. Dvs. man återanvänder inte gammal läkt. Det som fick mig att inte gå vidare med detta är: - Det saknas erfarenhet om detta fungerar. Dvs. det finns inga 40 år gamla hus med dubbelspalt. - Hela taket höjs 25mm...vilket skapar problem med
14 svar · 2,1k läst
D
Dauen: [citat] Som i bildexemplet ovan; risken att enbart taket sticker iväg är väl inte den enda/stora faran. Risken är ju att hela konstruktionen lättar. Har också en bekant som började bygga taket på nya garaget först. Där vred sig hela konstruktionen till en hög "plocke-pinn" efter en blåsig dag. I ärlighetens namn hade dom nog slarvat med stagningen i väggarna där också...
13 svar · 4,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Ja, där har du ju lösningen. Trevligt att försöka bevara det gamla fina utseendet/stilen på huset. :)
7 svar · 1,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Någonstans runt 500-700kr/m2 borde täcka allt. Har inte så bra koll på priserna söderut så säkrast är väl att höra med firmorna i närheten.
3 svar · 2,4k läst
A
Anmg: Hade hemma en takfixare som tittade lite på det, och han ansåg att det hållit tätt väl och masoniten under och allt såg bra ut. Ingen fukt utan det hela blir lite mer av ett estetiskt byte, då färg flagnar från ränndalar och hängrännor och alla plåtar, samt vindskivorna är lite fuktskadade längst ner där vatten droppar av och sånt. Så inga problem mer än estetiskt. Så ja vill
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.