3 728 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Råspont i regn
I vårt område har takläggare varit i farten sedan våren De har bland annat lagt överbliven råspont oskyddat på gräsmattan i grannskapet. Hur den ser ut efter höstens regn kan ni ju gissa. Den har börjat slå sig.
Vad händer om de lägger denna råsponten vid en ny takläggning hos en intet ont anande kund? Jag bara undrar.
En sak är ju klar att dessa takläggare aldrig skulle få komma i närheten av mitt tak.
Bara en fundering alltså.
Vad händer om de lägger denna råsponten vid en ny takläggning hos en intet ont anande kund? Jag bara undrar.
En sak är ju klar att dessa takläggare aldrig skulle få komma i närheten av mitt tak.
Bara en fundering alltså.
Torkar det bara innan det blir angripet är det inget problem.
Bästa svaret
Problemet är att den sväller, sedan när den läggs på taket och under pappen så kommer den torka, den krymper igen, ibland reser den sig lite, just på grund av att den torkar utifrån först och kärnan är ännu blöt, sedan risk för mögel angrepp när den bara kan torka från ett håll,(mot luftningen)
På peka detta till nästa kund, dom har rätt att få virke som torkats på rätt sätt, att dom inte täcker virket är ren lathet.
Täcker dom huset medans dom har taket öppet? ifall det regnar
På peka även det, alla skador byggföretaget orsakar, som slarv med täckning vid regn är deras ansvar. dom måste se till att inget fukt kommer in, händer det så måste dom fixa det utan extra kostnad.
På peka detta till nästa kund, dom har rätt att få virke som torkats på rätt sätt, att dom inte täcker virket är ren lathet.
Täcker dom huset medans dom har taket öppet? ifall det regnar
På peka även det, alla skador byggföretaget orsakar, som slarv med täckning vid regn är deras ansvar. dom måste se till att inget fukt kommer in, händer det så måste dom fixa det utan extra kostnad.
Klicka här för att svara