Hej,
Har börjat plasta ett par fack nu men undrar ett par saker.
Så som jag gjort nu är att låta det överlappa vars 15cm om takstolen, men då får jag tejpa rätt mycket mer. Men så har jag förstått att man ”ska” göra.
Kan man inte istället låta en överlappa 30cm och häfta den andra precis i kant med takstolen. Så man bara behöver dra en vända med tejpen?
Sen undrar jag om det behövs tejpas på ovansidan också (dvs den andra skarven), men det tror jag inte. Säkrast att fråga :)

Såhär ser det ut just nu:

• Plastfolie som överlappar på takstol med synliga tejpkanter och takbjälkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överlappet är för att klämma fast plasten. Tejpa noga och du behöver inte tejpa från båda hållen

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Överlappet är för att klämma fast plasten. Tejpa noga och du behöver inte tejpa från båda hållen
Plasten kläms ju bara mellan läkt och takstol, finns ju massa luckor som är 23cm långa (mellan glesen).
Det är inte rekommenderat att göra som jag föreslog att låta ena överlappa 30cm och den andra häftar man 10mm in på takstolen och sen tejpar en gång?

Skall vara minst 200 mm överlapp. Men finns ju monteringsanvisningar, blir alltid bäst att följa dessa för den produkt man använder.

R RoBo skrev:
Skall vara minst 200 mm överlapp. Men finns ju monteringsanvisningar, blir alltid bäst att följa dessa för den produkt man använder.
Ja, plasten överlappar ju varandra med 30cm.
Det är väl inte takstolen som ska överlappas 20cm heller :thinking:

Förstår inte riktigt vad du menar. Du plastar väl tvärs stolarna och inte längsmed ?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Du plastar väl tvärs stolarna och inte längsmed ?
Varför skulle jag plasta tvärs takstolarna?
Plasten är ju 270 och tar upp två takstolsfack.
Hade jag plastat tvärs takstolarna hade det ju blivit ännu mer yta som inte var klämd mellan gles och takstol.

Normalt plastar man tvärs stolarna, plasten blir då automatiskt klämd mot glesen av isoleringen. Tvärs blir ju inte plasten klämd mellan glesen.

Redigerat:
I båda beskrivningarna är bilderna tvärs bjälkarna, men klart du gör som du vill båda är ju rätt enligt beskrivningarna. Står fast vid att tvärs är bäst.

Så länge du tejpar ordentligt spelar det ingen roll

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så länge du tejpar ordentligt spelar det ingen roll
Det är lite det jag frågar över, vad som är ordentligt :)
Är det att tejpa alla tre ställen, så som jag gjort, eller bara tejpa en gång och ha skarv och häftklammer i takstol och bara tejpa en gång?

Bara tejpa en gång, häftklammer är bara för att hålla plasten från att ramla ner.

Är det tejpat så det är tätt så är det tätt

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
J Jimmy Wärn skrev:
Läs här om skillnaden på diffspärr och ångbroms.

i ditt fall beror det troligtvis på dålig ventilation,

[länk]
Vad menar du med ”i mitt fall”? Och vad har ventilation med min fråga att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.