Robotgräsklippare
cpalm: [citat] Precis så. Men har som sagt för mig att det är vissa mått som gäller runt laddstationen också som du måste ta hänsyn till just där. Sen lär dessa specificerade minimimått inkludera en viss marginal, så det kanske går att tumma lite på dem och få det att funka ändå, om det skulle krisa.
Kribban71: Hello. Som ovan. Tog ut Shaun nu och den laddade inte. Kollade kablarna till främre sensorn det var en som var trasig, nu lagad. Stoppade tillbaka maskinen i stationen men lampan lyser fortfarande bara grönt. Kollade kablarna ytterligare en gång men kan inte se något fel. Mäter mellan stiften utan Shaun och det blir 13V. Mäter mellan stiften MED Shaun och då blir det också bara 13V????
Titagurgi: Uppdatering. Drog 3 nya kablar och skarvade. Lyser grönt. Får dra ny guide kabel imorgon . La tråden 2019,kanske är de så att den hsr gått sönder lite här och där..
etompau: Rengör laddblecken på klippare och laddstation.
cpalm: [citat] Jag vet inte - vi har både robot och åkgräsklippare, men jag ser det inte riktigt som en vettig jämförelse. Även om det går att förse åkgräsklipparen med både vagn, snöslunge- och lövblåsaggregat så kan den så mycket mer, och framför allt har den ju så mycket större kapacitet, vilket ofta behövs. Kikade faktiskt lite småseriöst på Yarbo när den släpptes, men var
jdaniels: Min klipper ca 1.15 med ett 2ah batteri. Bytte till ett 4ah och nu klipper den nästan 3h.
Ironside: Jag upplever liknande problem plus diverse annat som nämns i denna tråden : https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-att-felsoeka-gardena-r160.534720/#post-6181317 Lyckades du åtgärda problemet?
Ironside: Haft klipparen inne under vintern, laddat den ett par gånger och allt har faktiskt fungerat som det ska!? Detta gjorde att jag drog slutsatsen "fuktproblem". Men nu när den skulle ut så dimmades displayen igen, den lyser men man ser inte texten. Det påminner en hel del om felet i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/220-ac-display-lyser-men-visar-inget.281825/ Där misstänker
Collateral: Hej, Nu har jag fått bekymmer med min Stiga autoclip 520. Jag kopplade in den i helgen och satte den på laddning ett dygn. När den skulle starta på morgonen så stod det i displayen "ingen signal" och efter en stund "blackout". Jag stängde då av den och försökte starta den i mitten på gräsmattan varav det i stället stod i displayen "utanför gräns, sync01". Jag har testat med att
etompau: Har du tillgång till Facebook så finns det en sälj/köp-grupp för Automower. Du kanske kan få napp där.
Bengt_j: Vet inget om någon felkod. Lämnade in för byte av framhjulets lodräta axel som byttes,har fungerat efter detta. Min klippare är från 2014.
etompau: Klippkapaciteten brukar anges med +- 20 %. Gräsytans utformning, mängden av små trånga ytor etc påverkar till viss del hur mycket yta klipparen hinner köra över. Även gräsmattans status och kvalité är en faktor. Har du en frodig gräsmatta som du vattnar och gödslar rejält så kan det under högsäsong juni/juli krävas extra klipptid. Vissa år har vi behövt utöka schemat med en
p2piter: Hej! Går i tankarna att köpa en robotgräsklippare utan begränsningskabel, tex Dreame A1 eller Luba 2 till en villatomt på totalt ca 2000 kvm, varav kanske hälften gräs. På framsidan av huset har vi dock en gräsdel som är avgränsad med kantsten från uppfarten och jag söker tips på hur man bäst hanterar det. Har tex funderat på om man skulle ta bort ett par av kantstenarna, eller
Hamzter: Någon som är duktig på el/teknik och skulle vilja hjälpa mig i felsökning av ovanstående robotgräsklippare? Köpt begagnad. Vägrar starta, skärmen helt mörk. Kollar med multimeter och batteriet har spänning i sig. Jag har demonterat hela roboten in till kretskortet men finner inga tecken till uppenbart kabelbrott eller fuktskada. Någon som vet vart man ska börja med felsökning?
etompau: Inställd korridorbredd är ett maxavstånd som den kan använda för att variera sitt avstånd till guiden. Avståndet inom korridoren varieras sedan automatiskt med några cm vid ut- och hemgång. Denna "process" ligger i mjukvaran och kan inte ändras. Ev. har programmet någon räknare som håller koll på hem- och utgång och stegar upp och ner köravståndet till guiden.
sevenfifty: Nu har jag gjort en test installation med en Husqvarna Nera med cloud,alltså utan referensstation. Precisionen ska vara någon centimeter sämre men det var svårt att se när den inte klippte gräs utan bara ett test. Smidig installation och jag är nöjd med det jag har sett hittills
Rönnbär1: [citat] Det får bli att jag hyr in installationen av allt direkt, för min gräsmatta är komplex i utformning och vinklar och avstånd mellan där det ska klippas (grusgång emellan) med buskar o annat ivägen. Tack för ditt svar!
SDJ: [citat] Hej Har samma problem. Ens motorn snurrar något snabbare. Hittade du någon lösning? Det finns även parameter inställningar i en ”ännu hemligare meny” dock är det väldigt lite information om dom.
Stickan56: [citat] Eller varför inte skicka in löven till grannen.😎 Stickan
tube85: [citat] Det gick inte alls. Fick ta reservdelar från den istället.
Solgubbe: Tack till alla ni som kom med era kloka tankar. Tog det säkra före det osäkra och byggde en med en in- och ett utgång. Nu när jag försökte ladda batteriet till gräsklipparen inomhus så visade det sig att ladd-stationens lampa lyser konstant grön, i vanliga fall ska den blinka grönt som visar att det håller på att laddas. själva klipparen går inte att varken starta eller ladda. Har
Magnus1234567890: Hej Jag har en Stiga autoclip 230s som plötsligt efter regn i somras fått problem. Roboten går ut och åker men klipper inte, stannar och får ett felmeddelande (kommer inte ihåg vilket). Någon som har någon ide vad som kan vara fel…? Har varit inne på verkstad men de tyckte inte det var värt att läggga ner tid på felsökning. Tips på vart delar kan införskaffas uppskattas. Allt
canard1971: Jag fick mail nu från Bosch angående avstänging av GSM/2G-nätverket. Många Indego-klippare kommunicerar ju över GSM och kommer bli påverkade när GSM-nätet stängs ner. Bosch kommer att köra en kampanj och byta ut 2G-modulerna till 4G-moduler kostnadsfritt. Så det kan vara en bra idé att kolla att era klippare är registrerade hos Bosch och kolla inboxen. Från mailet: "Som du kanske
ronnygl: [citat] Det var backupp batteriet på kretskortet som behövdes bytas
etompau: [citat] Ja att ha tillgång till snabb service och tillgång till reservdelar är viktigt. Här tror jag det kan brista för uppstickarmärkena. Vi har kört med en gardenamaskin i 10 år, inga problem med slingan, i alla fall inget som snabbt kan fixas. Även om slingan nu kan ses som något gammalmodigt system, så är det enkelt att installera, ger bra cm-precision hela tiden utan extra system
MD88: [citat] Ja, än så länge lever den iallafall 😅
danoleena: Jag har nu pratat med kvalificerad återförsäljare. Ska inte vara några problem när 3G släcks ner