Hej!
Har haft strul med min 330X sen säsongen började. Började med att strula med både slinga och krocksensor. Efter lite meck så är båda de felen åtgärdade, men då började nästa skumma fel.
En dag när jag kom ut va klipparen helt död och reagerade inte när den ställdes i laddaren. Jag köpte då nya batterier och stoppade i. Nu beter sig dock klipparen väldigt lustigt. Bytte batterier igår, den stod på laddning hela natten och hade inte kört igång under hela natten. Batterierna hade laddat ca 2500mAh men under extremt lång tid.
Jag körde igång den manuellt här nu på morgonen genom att ställa ut den ur laddare och starta igång.
Den körde sen slut på batterierna och åkte tillbaka till stationen och har nu stått där i 3-4h. Laddningen är just nu på ca 1300mAh i båda batterierna.
Har mätt med multimeter hela vägen från bläcken i stationen till kabeln in i "moderkortet" och den visar ungefär 28v hela vägen igenom.
När den står i laddaren dock så rapporterar den aldrig + på laddningen utan står hela tiden att den drar typ -50mAh. Se bilderna nedan.
Transformatorn är också mätt och ger 28v och byttes också förra året.
Tips på felsökning eller några ideer mottages tacksamt
Har haft strul med min 330X sen säsongen började. Började med att strula med både slinga och krocksensor. Efter lite meck så är båda de felen åtgärdade, men då började nästa skumma fel.
En dag när jag kom ut va klipparen helt död och reagerade inte när den ställdes i laddaren. Jag köpte då nya batterier och stoppade i. Nu beter sig dock klipparen väldigt lustigt. Bytte batterier igår, den stod på laddning hela natten och hade inte kört igång under hela natten. Batterierna hade laddat ca 2500mAh men under extremt lång tid.
Jag körde igång den manuellt här nu på morgonen genom att ställa ut den ur laddare och starta igång.
Den körde sen slut på batterierna och åkte tillbaka till stationen och har nu stått där i 3-4h. Laddningen är just nu på ca 1300mAh i båda batterierna.
Har mätt med multimeter hela vägen från bläcken i stationen till kabeln in i "moderkortet" och den visar ungefär 28v hela vägen igenom.
När den står i laddaren dock så rapporterar den aldrig + på laddningen utan står hela tiden att den drar typ -50mAh. Se bilderna nedan.
Transformatorn är också mätt och ger 28v och byttes också förra året.
Tips på felsökning eller några ideer mottages tacksamt
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är det "piratbatterier" du har köpt och monterat?
Om ja, testa med de gamla batterierna och se om det blir en positiv laddström.
Ett negativt strömvärde betyder urladdning av batterierna.
Det sista Husqvarna vill se är att en klippare börja brinna. De laddar oövervakat därför byggs det in diverse skyddsfunktioner i mjukvaran för att undvika överladdning/överhettning.
Om ja, testa med de gamla batterierna och se om det blir en positiv laddström.
Ett negativt strömvärde betyder urladdning av batterierna.
Det sista Husqvarna vill se är att en klippare börja brinna. De laddar oövervakat därför byggs det in diverse skyddsfunktioner i mjukvaran för att undvika överladdning/överhettning.
Dessa är det jag köpt:
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/husqvarna-automower-420-2016-batteri,-18v,-5200-mah.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR - SE: PMax Shopping - High&utm_id=20947985421&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwq7fABhB2EiwAwk-YbEZ5MDvxZJNmTo17EG8ONkQZ6IbapXK4VExzhmpa2eUVWAQZobMIDBoCEP0QAvD_BwE
Men med de gamla batterierna är ju klipparen helt död så får ingen info från displayen.
Det lustiga är ju också som jag skrev att batterierna faktiskt har laddats, om än långsamt..
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/husqvarna-automower-420-2016-batteri,-18v,-5200-mah.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR - SE: PMax Shopping - High&utm_id=20947985421&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwq7fABhB2EiwAwk-YbEZ5MDvxZJNmTo17EG8ONkQZ6IbapXK4VExzhmpa2eUVWAQZobMIDBoCEP0QAvD_BwE
Men med de gamla batterierna är ju klipparen helt död så får ingen info från displayen.
Det lustiga är ju också som jag skrev att batterierna faktiskt har laddats, om än långsamt..
Så länge laddströmmen är negativ så sker ingen laddning av batterierna oavsett hur länge klipparen står i laddaren.
Klipparen mäter laddström x tid för att beräkna energiinnehållet (laddnivå) i batteriet.
Nu håller dom ca 17 V=urladdade.
Laddade inte klipparen överhuvud taget med de gamla batterierna?
Det är alltid en risk att köpa piratgrejor.
Klipparen mäter laddström x tid för att beräkna energiinnehållet (laddnivå) i batteriet.
Nu håller dom ca 17 V=urladdade.
Laddade inte klipparen överhuvud taget med de gamla batterierna?
Det är alltid en risk att köpa piratgrejor.
Batteriet du länkar till är till 430.
Du ska väl ha typ ett sånt här:?
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/husqvarna-automower-330x-batteri,-18v,-5200-mah.html
om det nu spelar någon roll..
Du ska väl ha typ ett sånt här:?
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/husqvarna-automower-330x-batteri,-18v,-5200-mah.html
om det nu spelar någon roll..
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
330X har inga kretsar i batteriet för identifikation, utan på sin höjd har de någon resistiv identifikation av batteriets kapacitet.
Har för mig att den dessutom spottar en felkod om den inte är nöjd med batteriet.
Jag bytte förra sommaren på vår 330X till batterier från batterilagret och det funkade bra.
Har dock intermittent problem med att maskinen stannar i laddstationen och säger "laddsystemproblem".
Har för mig att den dessutom spottar en felkod om den inte är nöjd med batteriet.
Jag bytte förra sommaren på vår 330X till batterier från batterilagret och det funkade bra.
Har dock intermittent problem med att maskinen stannar i laddstationen och säger "laddsystemproblem".
Nuså är vi igång igen. Det va kabeln mellan chassi och laddbläck som hade gått åt helvete.
Den är nu bytt med nya bleck och nu laddar maskinen på 1600 mAh även på de nya batterierna
Tack alla och speciellt tack till dig Dilato som länkade videon som gav mig rätt ställe att leta på!
Den är nu bytt med nya bleck och nu laddar maskinen på 1600 mAh även på de nya batterierna
Tack alla och speciellt tack till dig Dilato som länkade videon som gav mig rätt ställe att leta på!
Redigerat:



