Hejsan,

Skulle precis väcka upp robotgräsklipparen från vinterdvalan.

Två problem:

1) Kontakten (se bild) med strömmatning glappar. Det känns som om det är ganska stor tolerans på den. Finns det någon bättre variant som jag kan byta ut mot?

Två vita kontaktdon, delvis smutsiga och kopplade till kablar, med viss grönt lövverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) För året har vi justerat slingan. När jag försöker starta säger den att det är svag signal. När jag mätte upp den verkar det vara 0.3 MΩ. Inom vilken spann är OK?

Tack!

Slingresistansen ska i de klippare jag känner till ligga runt ca 5-15 ohm. Över 20 ohm ger felindikering i laddare.
0,3 Mohm (300 kohm) är way off.

E etompau skrev:
Slingresistansen ska i de klippare jag känner till ligga runt ca 5-15 ohm. Över 20 ohm ger felindikering i laddare.
0,3 Mohm (300 kohm) är way off.
Tack för svar. Finns det några smarta felsökningstips eller är det bara att slita upp och börja om?

P pjop skrev:
Tack för svar. Finns det några smarta felsökningstips eller är det bara att slita upp och börja om?
Har du skarvat slingan så kolla dessa.
Att lyssna efter signalen med en am-radio kan fungera.
Gör en okulärbesiktning av området där slingan går, kanske finns där synliga skador.

E etompau skrev:
Har du skarvat slingan så kolla dessa.
Att lyssna efter signalen med en am-radio kan fungera.
Gör en okulärbesiktning av området där slingan går, kanske finns där synliga skador.
Har haft svag slingsignal för min AL-KO Robolinho. Mätte först motståndet som var ca 8 MOhm, dvs i princip kabelbrott på den 200m långa slingan. Tog sen en transistorradio, en liten beredskapsradio, och ställde in lägsta frevens på AM-bandet. Lägger radion på slingan och med störst volym. Först blir det en väsande oljud, men efter ca 30 sek så kommer en knackande signal in. När jag för radion tvärs över slingan, hörs det ett brus som är störst över slingan och man får kolla vridningen av radion över slinganför för att få bra signal. Jag började kolla vid laddstationen och kollade med korta mellanrum. Efter ca 100 m blev signalen klart svagare, nästan ohörbar, men fortsatte jag så ökade signalen igen. Drog upp kabeln där signalen nästen upphörde och upptäckte kabelbrottet. Det märkliga är att även när kabeln lossades vid laddstationens inport så fanns det viss signalbrus kvar, som väl kan förklaras av att resterande kabel fungerar som en "antenn" på marken. Efter reparation med skarvdon så fungerade slingan som den skulle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.