Hej, säkert vart uppe många gånger,

När jag tog ut roboten från vintervilan och stoppade den i laddstationen så larmade den för ingen slingsignal.

1. Letade brott utan feamgång.

2. Tog bort vänster slinga och ersatte med Guide kabeln - lampan började lysa med fast grönt sken.

3 Tog bort höger slinga och ersatte med Guide kabeln - lampan fortsatte blinka blått.

4. Har nu bytt ut hela höger kabel. Blinkar ändå blått.

5 klippte till en kabel på cirka en meter och satte mellan hö och vänster stift. Blinkar ändå blått. Har jag haft sån otur att laddstationen nu gått sönder, eller har jag för kort testslinga?

Kan tillägga att laddstationen stått ute hela vintern utan ström.

Strul med slingan, då ska/bör alla användare ha en multimeter till hands, kostar 150-200 kr. Då mäter du snabbt upp slingorna och deras status. (R<20 ohm)

En kort kabelbit ska inte förhindra att du får fast grönt ljus i laddaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Testa inte för kort tid. Min robot klippte av slingan för någon vecka sedan och när jag skarvade den så fortsatte det att blinka. Blev less och gick in. En stund senare hade den slutar blinka och har fungerat sedan dess.

E etompau skrev:
Strul med slingan, då ska/bör alla användare ha en multimeter till hands, kostar 150-200 kr. Då mäter du snabbt upp slingorna och deras status. (R<20 ohm)

En kort kabelbit ska inte förhindra att du får fast grönt ljus i laddaren.
Har denna multimeter, vet dock inte hur jag ska ställa den för att mäta motstånd?

Sk idag koppla in slingan igen och se om jag kan få grönt ljus när den stått en stund. Men troligen är det väll kretskortet i laddaren som gått sönder då.

• Multimeter True RMS Fluke 115 med display som visar 600.0 V. Perfekt för att mäta slingornas status vid bygg- och renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ω

• Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Ett så fint instrument för 4000 och
G Gräsmattenörden skrev:
Har denna multimeter, vet dock inte hur jag ska ställa den för att mäta motstånd?

Sk idag koppla in slingan igen och se om jag kan få grönt ljus när den stått en stund. Men troligen är det väll kretskortet i laddaren som gått sönder då.
Ett så fint instrument för 4000 kr, där bör du lägga lite tid på att läsa manualen så du vet hur du ska ställa in det.
Som sagt, ställ vredet på ohm-symbolen. Mätsladdarna i COM och ohm-uttaget.
Lossgör kablarna från laddstation och anslut mätpinnarna till kablarna.
Avläs värde, håll koll på vilket prefix som mätaren anger i displayen, ohm, kohm eller Mohm.
Max resistans ca 20 ohm. Normalt ligger den på 5-10 ohm (längdberoende).

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mät även mot ett jordspett och se om du har skador som avleder signalen.

Jag har vid varje skarv en tredje slatt på ett par decimeter för att lättare kunna hitta segment med dålig kontakt. Underlättar kraftigt felsökningen.

E etompau skrev:
Ett så fint instrument för 4000 och

Ett så fint instrument för 4000 kr, där bör du lägga lite tid på att läsa manualen så du vet hur du ska ställa in det.
Som sagt, ställ vredet på ohm-symbolen. Mätsladdarna i COM och ohm-uttaget.
Lossgör kablarna från laddstation och anslut mätpinnarna till kablarna.
Avläs värde, håll koll på vilket prefix som mätaren anger i displayen, ohm, kohm eller Mohm.
Max resistans ca 20 ohm. Normalt ligger den på 5-10 ohm (längdberoende).
Jag har ärvt detta instrument, inget jag köpt är dock en mycket äldre modell men samma inställningsmöjligheter.

Gjort flera tester nu.

Tog in laddststionen i garaget, lätt den stå med en enmeterslinga över natten.
Blinkar fortfarande blått.

Mätte slingan med multimetern. Får väldigt lågt motstånd i den om jag förstår rätt (0,3)

Vad mer kan jag mäta upp?

Eller är det bara att beställa ett kretskort till laddststionen?

• Multimeter som mäter motstånd i en kabelslinga och visar 0,3 ohm. En hand håller i mätsladdarna.
    Skapa konto
  • Laddstation med öppen lucka, gröna kablar anslutna till kontakter, placerad på ett betonggolv.
    Skapa konto
Så här ser kortet ut, någon form av beläggning mitt på :/

• Elektronikkort med komponenter och en svart beläggning i mitten, fotografi taget på ett bord.
    Skapa konto
Det är ingen större vits med att mäta testslingan, om det är det du gör.
Mät den riktiga slingan som är dragen i gräsmattan.

Kortet är lackat, men det skymtar någon beläggning som du säger mitt på kortet. Borsta lite försiktigt med ex. en tandborste.
Hjälper inte det så lutar det mot nytt kort, dock så skriver du att du fick fast grönt sken i en av dina tester.

E etompau skrev:
Det är ingen större vits med att mäta testslingan, om det är det du gör.
Mät den riktiga slingan som är dragen i gräsmattan.

Kortet är lackat, men det skymtar någon beläggning som du säger mitt på kortet. Borsta lite försiktigt med ex. en tandborste.
Hjälper inte det så lutar det mot nytt kort, dock så skriver du att du fick fast grönt sken i en av dina tester.
Har nu testat att borsta utan resultat. Även rengjort med oxidrenglring. Ser fint ut nu men blinkar blått.

Slingan i marken kommer jag mäta sen. Först behöver jag få fart på laddststionen. Mätte mest provslingan för att förstå vad det är jag gör :p

Frågan är om det blåa blinket kan betyda något annat än sling signal.

Har gjort ttterligare tester:

Mätt slingorna i plattan:
Får O,5ohm på båda slingorna.
Får 0,5ohm om jag mäter min testsling inifrån kretskortssidan.
Ändå blinkar det blått och roboten larmar ingen sling signal.

Testade att dra ur kontaktstycket till slingorna i plattan. Då slutar det blinka. Men då blinkar eller lyser ingen ting.
Detta kanske är normalt? Men konstigt att den blinkar om det tappar begränsningaslingan men inte parkeringsslingan.

Hur som helst har jag beställt ett nytt kretskort. Kostar 1500kr ink frakt så jag får hoppas att det är det.

OK.
Antennslingorna i själva plattan är inte relevanta för problem med slingsignalen. De används av klipparen vid dockning. Fel på dessa slingor sker med röd diodfärg.

Har du inte mätt resistansen i den nergrävda slingan?

E etompau skrev:
OK.
Antennslingorna i själva plattan är inte relevanta för problem med slingsignalen. De används av klipparen vid dockning. Fel på dessa slingor sker med röd diodfärg.

Har du inte mätt resistansen i den nergrävda slingan?
Okej,

Eftersom jag har tagit in allt i garaget för att få liv i roboten med testslingan har jag inte hunnit mäta den nergrävda slingan. Jag har delat slingan i alla skarvar. Så nästa steg där blir först att återställa alla skarvar med nya kopplingar. Sedan kan jag mäta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.