1 511 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
”Ingen slingsignal”
Medlem
· Blekinge
· 11 120 inlägg
Jag tror inte att en-meters-slingan kan fungera.
Jag tog ut min klippare efter 2 års vila, la ut en slinga på kanske 80 m och en guidekabel som man ska, anslöt till plattan och det funkade direkt. Detta tar väldigt liten tid.
Om du vill ansluta en längre slinga till plattan, se till att kabeln INTE ligger på rullen, den ska vara utsträckt.
Med min provkrets kunde jag även provköra klipparen, fast på högsta höjd för kabeln låg ju öppet.
När du mäter slingan med multimetern ska den alltid vara frånkopplad från laddaren.
Jag tog ut min klippare efter 2 års vila, la ut en slinga på kanske 80 m och en guidekabel som man ska, anslöt till plattan och det funkade direkt. Detta tar väldigt liten tid.
Om du vill ansluta en längre slinga till plattan, se till att kabeln INTE ligger på rullen, den ska vara utsträckt.
Med min provkrets kunde jag även provköra klipparen, fast på högsta höjd för kabeln låg ju öppet.
När du mäter slingan med multimetern ska den alltid vara frånkopplad från laddaren.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Tack, okej då får jag ta ut den och testa med längre tråd.T Thomas_Blekinge skrev:Jag tror inte att en-meters-slingan kan fungera.
När jag mätte testslingan var den utdragen ur kretskortet. Jag mätte på kontakterna som går in i kortet.
Måste man ha guidekabeln för att få grönt ljus?
Som det ser ut just nu behöver jag dra en helt ny guidekabel då jag drag av den när jag försökte.
Men jag kan sätta ihop hela slingan i övrigt och ohm mäta den och även sen igen testa laddststionen om den ligger under 20ohm.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Nu har jag dragit en ny guidekabel då jag vid felsökningen råkade ha sönder den.
Har även bytt all skarvar på den strulande slinghalvan.
Mätte upp hela slingan som syns på bild. Fick 9 ohm. Antar att detta är godkänt.
Tog ut och installerade laddststionen.
Blinkar fortfarande blått :/
Laddar även upp felmeddelandet i appen.
Har även bytt all skarvar på den strulande slinghalvan.
Mätte upp hela slingan som syns på bild. Fick 9 ohm. Antar att detta är godkänt.
Tog ut och installerade laddststionen.
Blinkar fortfarande blått :/
Laddar även upp felmeddelandet i appen.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Var ut och mätte igen. Du har rätt att det är mega.Tommty skrev:
Mätte vänster och höger slinga mot guide. Vänster verkar. Fortfarande sakna kontakt då…
Hur som helst är ju höger okej mot guide.
Testade koppla guide och hö slinga = blinkar blått.
Testade koppla en en 5 meter kabel som jag lade ut = blinkande blått ljus.
Låter den nu stå över natten.
Men verkar som att jag både har något brott på vänster slinga och något fel i laddststionen.
Bra att du är envis 👍G Gräsmattenörden skrev:
Hatar när slingorna krånglar, då det ofta är väldigt tidskrävande att felsöka en lång slinga
Har 350 M själv & eftersom slingan efter nått år ligger 2-3 cm tvärfast nere i jorden, är den ett helsicke att felsöka.
Jag använder en gammal batteridriven radio (ser ut som gamla Sony freestyle), som jag kör AM bandet med (mellanvåg), hörlurar på & full volym. Sedan vrider jag in den frekvens som är "tydligast" att avlyssna samtidigt som radion hålls nära där jag vet slingan fungerar på.
Man hör då vågpulsen & sedan går jag runt längs med slingan med radion längs marken & lyssnar, för där vågpulsen slutar att låta i hörlurarna, där är ett brott på slingan.
Lycka till !
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Hej,
Blir inte klok på gräsklipparen.
Beställde ett nytt kretskort till laddststionen och bytte detta. Bra nu får jag grönt fast sken med testslingan.
Kollade slingsidan som det var brott på. Slet upp slingbitennsom ännu inte var bytt. Visade sig att det var en gammal skarv som jag hade glömt, troligen var denna dålig så nu har jag bytt Bela den slingsidan och har ”endast” två skarvar.
Mätte nu upp mellan höger och vänster slinga och får väll ett bra värde? 4,9 ohm.
Mäter jag mellan vänster och guide får
Jag 3,7 ohm mellan höger och guide 3,3 ohm.
Så om jag förstått allt rätt är detta okej?
Kopplar innladdststionen igen mot slingan i marken. Nu lyser dioden fast grönt. Perfekt… Tänkte jag.
Men, trots detta får jag fortfarande att slingsignal saknas…
Vad mer kan jag göra? Snart är det en äng på tomten.
Blir inte klok på gräsklipparen.
Beställde ett nytt kretskort till laddststionen och bytte detta. Bra nu får jag grönt fast sken med testslingan.
Kollade slingsidan som det var brott på. Slet upp slingbitennsom ännu inte var bytt. Visade sig att det var en gammal skarv som jag hade glömt, troligen var denna dålig så nu har jag bytt Bela den slingsidan och har ”endast” två skarvar.
Mätte nu upp mellan höger och vänster slinga och får väll ett bra värde? 4,9 ohm.
Mäter jag mellan vänster och guide får
Jag 3,7 ohm mellan höger och guide 3,3 ohm.
Så om jag förstått allt rätt är detta okej?
Kopplar innladdststionen igen mot slingan i marken. Nu lyser dioden fast grönt. Perfekt… Tänkte jag.
Men, trots detta får jag fortfarande att slingsignal saknas…
Vad mer kan jag göra? Snart är det en äng på tomten.
Jag skall ta tag i min 220 till helgen (egentligen en hybrid med en del 230 i sig, exempelvis hjulen som är så sjukt mycket bättre på 230), jag fick efter dig ett liknande problem. Klipparen körde av slingan och jag kortade av den (hade en loop just där) och lagade den. Laddstationen fortsatte att blinka, sedan helt plötsligt gick klipparen igång trots blink, sedan blev skenet fast. Men sedan fungerade den i flera dagar. Helt plötsligt började slingan att blinka igen, men gräsklipparen fortsatte att klippa. Sedan började klipparen fasta "ingen slingsignal" där det var som längst till slingan (i mitten av den enda riktigt stora yta jag har), men den fungerade ytterligare ett par dagar i övrigt.
Då, började jag felsöka på riktigt! Men den ger blink både mellan vänster slinga och guide och höger slinga och guide. Testar då en kort slinga, fortfarande blink. Aha, utifrån denna tråden så inser jag att det måste vara laddstationen som gett upp. Jag har ju två i reserv, så ingen större fara...
...men nu har jag ju ingen fungerande display på min klippare, så jag kommer ju inte att hitta rätt meny. Så nu måste jag först plocka isär klipparen för att ta en display från en av reservdelsmaskinerna (den andra saknar helt display, jag bytte för tre år sedan också). Allt för att testa om det är laddstationen eller slingsensorerna som gett upp (troligen det första).
Tur man har köpt på sig en till reservdelsmaskin (den första fick jag behålla när jag fick ut på försäkringen efter att den havererat för tio år sedan).
Det bästa med Husqvarna är att det finns reservdelar att köpa, både nya och begagnade!
Den är dessutom relativt lättmekad. Och min 220 har jag dessutom hackat in mig på (det finns en serieport både på moderkortet och under klipparen) så jag kan styra den (delvis) med en mikroprocessor (jag återställer automatiskt "klippare lyft" efter en minut, det händer lite för ofta på min tomt pga tuvor, kottar och grenar). Jag övervakar också hur bra (fyrkantklippningens frekvens) och hur ofta den klipper (batteriets livslängd). På detta sätt vet man när det är dags att byta knivar, dags att byta batteri mm. Sen är det roligt också...
Nu har jag dessutom byggt utrymme/garage för den under altanen, men slingorna skall ju dras om så att den tar sig dit också. OM man vill så finns alltid något att göra med klipparen...
Då, började jag felsöka på riktigt! Men den ger blink både mellan vänster slinga och guide och höger slinga och guide. Testar då en kort slinga, fortfarande blink. Aha, utifrån denna tråden så inser jag att det måste vara laddstationen som gett upp. Jag har ju två i reserv, så ingen större fara...
...men nu har jag ju ingen fungerande display på min klippare, så jag kommer ju inte att hitta rätt meny. Så nu måste jag först plocka isär klipparen för att ta en display från en av reservdelsmaskinerna (den andra saknar helt display, jag bytte för tre år sedan också). Allt för att testa om det är laddstationen eller slingsensorerna som gett upp (troligen det första).
Tur man har köpt på sig en till reservdelsmaskin (den första fick jag behålla när jag fick ut på försäkringen efter att den havererat för tio år sedan).
Det bästa med Husqvarna är att det finns reservdelar att köpa, både nya och begagnade!
Den är dessutom relativt lättmekad. Och min 220 har jag dessutom hackat in mig på (det finns en serieport både på moderkortet och under klipparen) så jag kan styra den (delvis) med en mikroprocessor (jag återställer automatiskt "klippare lyft" efter en minut, det händer lite för ofta på min tomt pga tuvor, kottar och grenar). Jag övervakar också hur bra (fyrkantklippningens frekvens) och hur ofta den klipper (batteriets livslängd). På detta sätt vet man när det är dags att byta knivar, dags att byta batteri mm. Sen är det roligt också...
Nu har jag dessutom byggt utrymme/garage för den under altanen, men slingorna skall ju dras om så att den tar sig dit också. OM man vill så finns alltid något att göra med klipparen...
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 162 inlägg
Till alla, nu är den ute och klipper 
Var självklart genereringen av ny slingsignal som behövdes.
Tack alla för hjälpen.
Var självklart genereringen av ny slingsignal som behövdes.
Tack alla för hjälpen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gardena smart Sileno Life - Lyser grönt trots ingen slingsignal
Robotgräsklippare -
Ingen slingsignal men grönt fast sken
Robotgräsklippare -
Gardena sileno 1600 ingen slingsignal trots hel slinga
Gräsmatta -
Gardena ”ingen slingsignal”