Hej!
Jag är sugen på att anlägga en mindre och enklare grusad sittplats vid vår framsida, se AI-genererad exempelbild. Vi har robotgräsklippare, hur löser jag på bästa sätt kanten mot gräsmattan? Att lägga kantsten eller liknande undviker jag gärna, jag vill egentligen lägga minimalt med tid på detta (därav grus...!) - men jag är samtidigt mån om att så långt det är möjligt slippa massa kanter som ska trimmas.
Om jag lägger gruset i nivå med gräset, klarar roboten att gå över och klippa eller kommer den fastna i gruset? Jag har sett att Grimsholm säljer såna här: https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kanter/robot-ring-30-60cm-mork-grafit
Det hade varit en intressant lösning, men de är alldeles för små dessvärre.
Hjälp tas tacksamt emot!
Jag är sugen på att anlägga en mindre och enklare grusad sittplats vid vår framsida, se AI-genererad exempelbild. Vi har robotgräsklippare, hur löser jag på bästa sätt kanten mot gräsmattan? Att lägga kantsten eller liknande undviker jag gärna, jag vill egentligen lägga minimalt med tid på detta (därav grus...!) - men jag är samtidigt mån om att så långt det är möjligt slippa massa kanter som ska trimmas.
Om jag lägger gruset i nivå med gräset, klarar roboten att gå över och klippa eller kommer den fastna i gruset? Jag har sett att Grimsholm säljer såna här: https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kanter/robot-ring-30-60cm-mork-grafit
Hjälp tas tacksamt emot!
Att lägga en kant av t.ex. storgatsten som ligger i liv med gräsytan är inte så mycket extrajobb när du ändå måste gräva ut och lägga bärlager för gruset. Du kommer spara igen änläggningstiden på att slippa rensa gräs som sakta äter sig in i grusytan, samt att roboten kan köra med ena hjulet på stenen.
Någon form av kant är att föredra. Vår klippare kör över den grusade uppfarten (för att komma till andra sidan av trädgården) och om inte gruset är tillräckligt jämnt så hörs det när knivarna slår i gruset. Som tur är så är ju nya knivar billigt...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Vilken typ av grus spelar roll. Är det typ ärtsingel (8–16 eller liknande) så kommer klipparen köra fast om det är djupt nog. Är det vanligt väggrus med 0-fraktion så kommer det packa sig och funka bättre.
Men som andra sagt, grus är inte underhållsfritt om man vill ha det gräsfritt. Att lägga plattor ger mindre arbete över tid, även om det är dyrare.
Men som andra sagt, grus är inte underhållsfritt om man vill ha det gräsfritt. Att lägga plattor ger mindre arbete över tid, även om det är dyrare.
Vet inte hur TS gjorde men jag har själv gjort liknande bilder med hjälp av ChatGPT och det ser ut som att TS bild är gjord med den. Bifoga en bild på befintliga huset, skriv en text typ "Kan du göra om den här bilden så att det intill huset är en rund grusad uteplats med ett svart bord och fyra stolar, med högt gräs i bakgrunden?" så brukar den generera något ganska bra. Osäker på om du behöver betalversionen eller inte, men det går att betala för en månad och sen säga upp när du inte behöver det längre. Några tips:klosp11 skrev:
- Du kan skriva på svenska men ibland blir resultatet bättre om du skriver på engelska
- Det kan ta rätt lång tid att generera bilden (flera minuter)
- Om du ändrar beskrivningen kan bilden bli helt annorlunda - det är svårt att finjustera detaljer tyvärr
- Prova 2-3 gånger med olika beskrivningar för att få en bild du gillar
C Cosmo89 skrev:Hej!
Om jag lägger gruset i nivå med gräset, klarar roboten att gå över och klippa eller kommer den fastna i gruset? Jag har sett att Grimsholm säljer såna här: [länk]
Hjälp tas tacksamt emot!