Hej!

Jag är sugen på att anlägga en mindre och enklare grusad sittplats vid vår framsida, se AI-genererad exempelbild. Vi har robotgräsklippare, hur löser jag på bästa sätt kanten mot gräsmattan? Att lägga kantsten eller liknande undviker jag gärna, jag vill egentligen lägga minimalt med tid på detta (därav grus...!) - men jag är samtidigt mån om att så långt det är möjligt slippa massa kanter som ska trimmas.

Om jag lägger gruset i nivå med gräset, klarar roboten att gå över och klippa eller kommer den fastna i gruset? Jag har sett att Grimsholm säljer såna här: https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kanter/robot-ring-30-60cm-mork-grafit

Det hade varit en intressant lösning, men de är alldeles för små dessvärre.

Hjälp tas tacksamt emot!

• Grusad sittplats med ett runt bord och fyra stolar, omgiven av prydnadsgräs och en husvägg. Soligt väder med grönt gräs och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att låta en robotklippare köra på grus är inte till att rekommendera.
Hjulen kan gräva ner sig och knivdisken slå i stenunderlaget.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Att lägga en kant av t.ex. storgatsten som ligger i liv med gräsytan är inte så mycket extrajobb när du ändå måste gräva ut och lägga bärlager för gruset. Du kommer spara igen änläggningstiden på att slippa rensa gräs som sakta äter sig in i grusytan, samt att roboten kan köra med ena hjulet på stenen.

• Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Det finns en massa olika gräskantskydd i cortenstål som bara är att slå ner med minimal insats.

Någon form av kant är att föredra. Vår klippare kör över den grusade uppfarten (för att komma till andra sidan av trädgården) och om inte gruset är tillräckligt jämnt så hörs det när knivarna slår i gruset. Som tur är så är ju nya knivar billigt...

klosp11
Helt annan fråga, hur gjorde du ai bilden? Är den med en del av ditt eget hus?

Du lägger begränsningskabeln tex 30cm från kanten och ställer in att gräsklipparen inte får köra mer än 20cm över?

Alternativt corten, finns en liggande variant bla på Bygghemma.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Du lägger begränsningskabeln tex 30cm från kanten och ställer in att gräsklipparen inte får köra mer än 20cm över?

Alternativt corten, finns en liggande variant bla på Bygghemma.
Det hjälper ju inte ifall man vill klippa allt gräs utan att hjulen kör ut i gruset.

Vilken typ av grus spelar roll. Är det typ ärtsingel (8–16 eller liknande) så kommer klipparen köra fast om det är djupt nog. Är det vanligt väggrus med 0-fraktion så kommer det packa sig och funka bättre.

Men som andra sagt, grus är inte underhållsfritt om man vill ha det gräsfritt. Att lägga plattor ger mindre arbete över tid, även om det är dyrare.

• Gilla
Suzy-Q och 1 till
  • Laddar…
Finns kilformad marksten med olika vinkel du lätt och snabbt lägger som kant. Kilsten, kantsten etc.
Kilformad marksten avsedd för kantläggning i olika vinklar.
Skapa konto
Kilformad grå marksten lämplig som kantsten, visad mot vit bakgrund.
Skapa konto

klosp11 klosp11 skrev:
Helt annan fråga, hur gjorde du ai bilden? Är den med en del av ditt eget hus?
Vet inte hur TS gjorde men jag har själv gjort liknande bilder med hjälp av ChatGPT och det ser ut som att TS bild är gjord med den. Bifoga en bild på befintliga huset, skriv en text typ "Kan du göra om den här bilden så att det intill huset är en rund grusad uteplats med ett svart bord och fyra stolar, med högt gräs i bakgrunden?" så brukar den generera något ganska bra. Osäker på om du behöver betalversionen eller inte, men det går att betala för en månad och sen säga upp när du inte behöver det längre. Några tips:
- Du kan skriva på svenska men ibland blir resultatet bättre om du skriver på engelska
- Det kan ta rätt lång tid att generera bilden (flera minuter)
- Om du ändrar beskrivningen kan bilden bli helt annorlunda - det är svårt att finjustera detaljer tyvärr
- Prova 2-3 gånger med olika beskrivningar för att få en bild du gillar

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
C Cosmo89 skrev:
Hej!

Jag är sugen på att anlägga en mindre och enklare grusad sittplats vid vår framsida, se AI-genererad exempelbild. Vi har robotgräsklippare, hur löser jag på bästa sätt kanten mot gräsmattan? Att lägga kantsten eller liknande undviker jag gärna, jag vill egentligen lägga minimalt med tid på detta (därav grus...!) - men jag är samtidigt mån om att så långt det är möjligt slippa massa kanter som ska trimmas.

Om jag lägger gruset i nivå med gräset, klarar roboten att gå över och klippa eller kommer den fastna i gruset? Jag har sett att Grimsholm säljer såna här: [länk]

Det hade varit en intressant lösning, men de är alldeles för små dessvärre.

Hjälp tas tacksamt emot!

• Rund blomsterbädd med ett litet träd och vita blommor, belägen på en gräsmatta framför hus i ett bostadsområde.
    Skapa konto
Kortenstål gör att klipparen inte klipper intill. Det blir ju arbete med trimmern som skulle undvikas.

Tänkte att cortenstenstålskanten skulle linjera med gräsmattehöjden…tänkte däremot inte på att det finns även finns robotklippare med framhjul😉

Typ sådär? Fast större rimligtvis..

• Robotgräsklippare vid ett träd omslutet av en stencirkel på en gräsmatta.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.