Robotgräsklippare
Jerrystridh: Kom du på vad problemet va? Jag har just samma problem med min 230ACX
FredrikR: [citat] Jag har lött dom hop-splinsade med krympslang utanpå, känns som de inte blivit tätt och fukt har kommit in.. 🫣
Nötegårdsgubben: Jag har laddatationen på en ö (runt ett uthus) så skulle ha väldigt liten chans att få roboten att hitta hem utan guide. Men även annars är det nog lättare att följa en guide mitt i gräsmattan än en begränsningskabel som ibland kanske dras bakom en rabatt eller ett trädäck så att den inte går att följa. Och som sagt, man kan även styra startpunkter för roboten genom att
wuthering: På sätt och vis, jag annonserade ut den på Blocket, beskrev dess tillkortakommanden ärligt och sålde den för vad batterierna kostat mig.
it-snubben: [citat] Första frågan: Nej du kan inte "splitta" guiden till två. I det scenariot du funderat på så skulle du lämpligast gå uppåt (som gul nu) och innan begränsningsslingan göra en u-sväng nedåt för att ansluta till lila. Dvs gul+lila i en enda lång guide, med en enda anslutning till begränsningen i slutet av lila. Men, frågan kvarstår dock om passagen vid trappen är
Thermacell: Nice Ok! Jag har också kollat på ett klippare från Dite.nu, verkar också vara bra grejor för att vara kinaprylar.
Tomture61: [citat] Min RTK var 2 polig kabel (2 ledare) detta till en Luba 1 https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550 https://www.bauhaus.se/forlangningskabel-konstsmide-12v-10m?gStoreCode=973&gQT=1#go-to-description
Slangfil: [citat] När jag lastade ner syrrans mer än ~100mA så vek den helt. På Husqvarna tror jag dock att laddstationen är vanligare. Gardena har en ännu uslare trafo.
Henrik Forsberg1: Hej! Har två stycken gräsklippare som börjat bråka med mig samtidigt. En 105 & 305 äldre modeller. Ingen vill numera gå in i laddstation. De följer guidekabel en bit fram till stationen för att sedan vika av åt vänster och söka vidare efter stationen. Är det troligtvis kretskortet på laddstationen eller slingkretskortet på maskinen skulle ni tro? Någon mer erfarenhet? Båda
Fredrik_Smedsgard: Har en R50 där det inte går att skapa en ny slingsignal. Har en R70 och en R80 också. Testat de andra i samma laddstation och då funkar båda två, men när jag sätter i R50 så går det inte skapa ny slinga. Har bytt slingkortet i klippare men samma problem. Trycker jag nu slingsignal så piper det till sedan händer ingenting. Gör jag exakt samma sak med de andra två så funkar det och
Matjo690: Här kommer svaret som kanske kan hjälpa någon: Trots att kontroll-lampan på laddstationen betedde sig som den ska samt att jag kunde höra en signal via radion i slingan så var det kortet i basstationen som var trasigt. Bytte först sensorkortet i maskinen utan effekt. Men igår med nytt kort i stationen samt generering av ny slingsignal så funkar allt igen.
JFrisk: Hade i höstas lite problem med begränsningskabeln. Mätte lite hög impedans och gräsklipparen gick periodvis för att stundtals stanna och meddela "utanför arbetsområde" Med denna förvarning förväntade jag mig bekymmer nu till våren och beställde en sling-testare.https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/felsokning/signalkabelsokare-for-robotgrasklippare-ms6818 (Men
Simon Nilsson8: Ja jag håller på o försöker reparera en med samma problem som du beskrev med att den stänger av o sätter på knivdisken efter den krockat med ngt. Men i mitt fall verkar de inte vara mikrobrytaren. Tack för svar
Gunnarsdräng: Vi har en AM310 2016 års modell. Efter den laddat och kör ut ur stationen så dör den och displayen slocknar. Ibland efter någon meter ibland efter några minuter. Sätter in den i laddstationen och kollar efter 10-15 sekunder och kan konstatera att batteriet är fulladdat. Vi har haft den gåendes på schema alla dagar i veckan 10-20. Inga problem förrän nu. Har nu upptäckt att om man
Hurrikane1: Hej, min Husqvarna 305 (2020) går in laddstationen som den ska. Men efter en stund backar den ut och visar felmeddelande ”utanför arbetsområdet” någon som har erfarenhet av liknade problem samt åtgärd?
Daniel 109: [citat] Här handlade det om två ledare i en kabel. Dessa kallas inte för kablar oavsett om man håller med om din definition. [citat]
Trädgårdsvän: [citat] Toppen ska försöka kolla om man kan göra ” biyta” på meek….
pacman42: Passade på att byta display när jag ändå hade tvättat ren klipparen, då visar det sig att displayen från den "nya" reservdelsmaskinen visas spegelvänd (upp/ned). Antagligen fel firmware i displaykortet. Kollade då hur dålig den andra reservdelsmaskinenss display var och den var som ny. Men denna hade jag ju bytt bort tidigare för att den inte fungerade. Men nu hade den ju fått torka i
linkeboda: Våran 220 ac brukar köra fast runt altanen. Brukar då få skicka honom till stationen för "laddning sedan klippning" och han letar sig till stationen. Nu senast när han skulle söka sig till stationen så envisades han med att köra baklänges istället för framåt så jag fick bära in honom till stationen. Såg idag att han inte hade varit ute och klippt, gick därför för att kolla
cpalm: @Rasmus1989 : Nu har mina också gått av 😠 Originalknivar som monterades av serviceverkstaden härom månaden. Aldrig hänt tidigare och klipparen är inne på åttonde säsongen, så det var oväntat. [bild] Fler som drabbats?
cpalm: Det finns även en indirekt fördel med om guidekabeln delar slingan ungefär på mitten, och det är att man lätt kan mäta sig fram till vilken halva ett avbrott ligger i.
etompau: OK, bra att den nu fungerar. Dock tveksam om slingsignalen har någon påverkan. Klipparen går öht inte om den inte är "kodad" mot slingsignalen från laddstationen.
Färdigbyggt: [citat] Tack för tips. Tog en tunn kniv och "skalade" loss tangent plattan uppifrån. Såg då att plattkabeln går ner genom en slits ner till kortet . Då det blir att dela på överdelen för att komma åt kontakten tror jag. Sen införskaffa ny tangentplatta . Den har självhäftande undersida so ska täta mot väta. Menyknappen är helt slut.
etompau: [citat] Du kan på nätet hitta diverse servicemanualer för hq-klipparna. Bilden är från en sådan.
Gustav E: Prova att ställa ner korridorbredd på 0.
B-A: [citat] Glad att man någon gång kan vara till hjälp 😀 Lycka till med klippningen👍 Tack det samma, det är den bästa tiden på året... Kan det kanske ha med semestern att göra🤔