Robotgräsklippare
Ostmark: [citat] Jag förstår! Det jag tänker mig att jag får ut av en app är att smidigt kunna ändra scheman, och kanske framförallt när jag behöver frångå ett redan programmerat schema. Har småbarn så det kommer säkert hända ganska ofta det kommer springas runt och lekas på gräsmattan då roboten är schemalagt att gå. Klart att dom flesta robotar har säkerhetsfunktioner som räcker
pacman42: Finns en tredje sak som jag drabbades av senast, den är klämd i botten men tråden har på något sätt "glidit undan" i skarven. När jag drog i trådarna så minskade resistansen från 16 och till 0,5 ohm. Tråden kan ha varit lite klämd just där, något som aldrig varit problem innan. Ned rätt verktyg menar du naturligtvis polygrip? Det är vad jag använder och jag har bara misslyckats
MacMelmac: [citat] När du startar upp den så brukar det stå längst ner på skärmen
Dibz: Gammal tråd men väldigt hög igenkänningsfaktor med trådskaparen! Köpte ett hus på västkusten 2022, året innan hade de precis installerat en, enligt omdömen, väldigt kompetent Automover 415X. Så sagt o gjort, köpte den av dem vilket blev min första (och sista) bekantskap med robotklippare... Började med wow känsla de första veckorna, men ganska snart när vi började eländet.
QERO: [citat] Hej jag har lyfco 1750 7år har fungerat som klokan ny jag kan inte koppla till wfi jag får inte fram namnet för ock koppla til wifi är no gått som har haft sama problem?
ConnyN: Tack! Gjorde som du föreslog och plockade väck skivan. Hittills har roboten inte sprängts i bitar! 😁
bryggstun: Klipparen lämnades in för reparation för några månader sedan. Dom bytte ett kretskort och batteriet. Dom misstänkte att batteriet (ej husqvarna original) som jag satt i för ett antal år sedan orsakat felet. Jag känner till andra klippare med bytta batterier som funkar fint så jag är lite skeptisk.. Det är egentligen inte min klippare men jag tror att reparationen hamnade på närmare
Peder Nilsson: [citat] Tror det bara är ett kretskort. Måste ju finnas något, typ en magnet som sitter fram å bak i chassiet, men hittar inget.
m_sjogren: Jag har problem med frontsensorn på min gamla Worx WG791E.1 från 2016. Har bytt frontsensor men det hjälpte inte, får fortfarande två kryss i info menyn. Min teori är att det är sensor kortet som sitter under kåpan som är problemet men tyvärr kan man först köpa det som reservdel i höst. Är det månne någon som har en klippare med något annat fel till försäljning? Dessa modeller
Erik Frankki: [citat] Hej, Har samma problem och har inte heller gjort nåt. Löste problemet sig och vad gjorde du?
Peterpm: Fick krypa till korset och lämna in den. Tydligen hade de tryck på lite mer laddning så batterierna började ta emot laddning och sen funkade det. Vet inte om man kan fixa det själv? Beror väl på vad man har för laddare. Läste om någon som gjort det själv. Tycker det är lite konstigt för batterierna var halvladdade när jag satt i dom och den gick en stund så borde inte hamnat så
Du och 19till: Kolla om det kan gå att ställa in hur långt utanför slingan den går. Som svar på frågan, en urkopplad slinga har inte någon funktion och stör inte.
ArvikaBRF: [citat] Jag var lite inne på det men tråden var ny så det hade varit märkligt
Gräsmattenörden: Till alla, nu är den ute och klipper :) Var självklart genereringen av ny slingsignal som behövdes. Tack alla för hjälpen.
LeifK: [citat] Har haft svag slingsignal för min AL-KO Robolinho. Mätte först motståndet som var ca 8 MOhm, dvs i princip kabelbrott på den 200m långa slingan. Tog sen en transistorradio, en liten beredskapsradio, och ställde in lägsta frevens på AM-bandet. Lägger radion på slingan och med störst volym. Först blir det en väsande oljud, men efter ca 30 sek så kommer en knackande signal in.
Ställmästarn: [citat] Köp en säck grovsalt och strössla lite då och då i gruset och nån decimeter utanför. Alternativt kan du ha en sprutflaska Roundup eller Klorex vid bordet och dutta på lite när det börjar grönska.
pacman42: Staket kommer man inte under utan trimmer. Om man inte gör som en granne som gjorde staketets underliggare så hög att klipparen kan klippa över tomtgränsen.
Anders Olsson2029: Har en 2 år gammal robotklippare av märket Grouw. När jag startade upp den för säsongen fick jag ett grönt blinkande sken på laddstationen. Har kollat avgränsningskabeln men den är hel. Har provat att sätta dit en ny kabel (ca30cm) på den röda o svarta anslutningen på laddaren men problemet kvarstår. Inköpt på Maxi där ja fick ett telefonnummer till nån firma som skickade mig
J_B: Bumpar upp den här tråden o frågar om nån vet om det passar med 22cm knivdisk eller om 20cm är max. Går den o hitta billigare än på Clas Ohlson? Hittar för 155kr men då tillkommer frakt så man är i allafall uppe i samma pris som Clas Ohlson.
nsune: Har en lyfco 1750e som spårar ur titt som tätt, upptäkt att det kommit fukt i sensorer höger o vänster kalla fram o bak torkade ur dessa och sedan allt ok.
Nyalund: Husqvarna återförsäljare brukar ha kostnadsfri konsultation på plats innan köp. Jag utnyttjade den funktionen innan köp för jag var osäker, jag var ganska säker på att det var en HQ jag skulle ha men inte vilken modell. I mitt fall handlade det mycket om vilken klippare som skulle klara min kuperade tomt men även slingdragningen
mrmatroy: Problem: • Laddstationen lyser grönt till att ibland blinka blått, efter att ha kopplat ur strömkabeln och satt in den igen så lyser den grönt. • Robotgräsklipparen hittar ingen slingsignal & varnar att den är instängd från och till, ibland åker den runt i cirklar. • Kontakt mellan AL & G1(?) Åtgärder: • Resistansmätt slingorna, längsta slingan gav 9,4 ohm varav allt under
yonsson: Någon som har tips på vart man kan köpa ersättningsbatteri? Har hittat en mystisk sida och Claes Ohlson men de är rätt dyra.
Boemo: [citat] Hej Jag har samma problem med min Stihl. Hur gjorde du? Fick du lämna in den eller kunde du fixa själv?
Dilato: Det här är svensk kvalitet., kablar som ärgar sönder, inte ens förtennade i en produkt som ska användas utomhus under många år.eller..🤔🤓
Kent-Ag3nt: Yes det som störde till det va att jag tyckte jag hade kontakt när jag mätte första gången vilket gjorde att jag hamnade på fel ställe att felsöka. Och ja, du har rätt såklart det heter bleck 😂
Lilllen: Kan tillägga att jag själv har precis så. Största delen kuperad naturtomt med skog, äng, ormbunkar, en stor slänt full av liljekonvaljer, slänt med smultron osv.