Har precis satt i nya batterier i vår Automower 330X.
Verkar som den inte tar emot laddninng fastän det står att den laddas i laddstationen.
Köpte batterier på Batteriexperten och de skulle vara direkt utbytbara på Art Nr.
Någon som har några tips?

P Peterpm skrev:
Köpte batterier på Batteriexperten och de skulle vara direkt utbytbara på Art Nr.
Någon som har några tips?
Har de sagt det får de stå för det. Dvs ta tillbaka batterierna som inte fungerar.
Nästa steg blir att reklamera tänker jag.

Det kan vara så att det går att bygga om batterierna med ett extra motstånd. Info om hur det går till kan man troligen hitta på nätet. Det gjorde jag för ett par år sedan. Men med det sagt, i detta fallet tycker jag det är säljaren och inte köparen som skall lösa problemet. Rimligen då genom att leverera som utlovats, nämligen fungerande batterier.

Byt/kontrollera laddbleck!

Hade liknande problem och trodde först att det var batteriet så köpte nytt.
Såg ut som det laddade. Efter någon dag var klipparen död igen...
Felsökte och kom fram till att byta laddbleck i klipparen som var helt sönderärgat på vissa ställen och när jag mätte var det dålig kontakt i kablaget.

Bytte laddbleck men fick inte klipparen att ta emot laddning ändå så körde på lite extra ström till batterierna för att shocka igång dom, sen dess har det fungerat fint.
Batterierna hade troligen laddats ur så djupt att de inte mottog "vanlig" laddning men själva grundfelet var sannolikt den dåliga kontakten i kablaget till laddblecken.

Exempel på laddbleck inkl kablage:
https://www.gplshop.se/sv/kablage-med-laddbleck-6

• Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Bra tips och gjorde det. Välbehövligt var det! Men tyvärr - löste inte problemet. Nya batterier och nya laddbläcket... 28 Volt fram till kretskortet men inga Volt in o batterierna. Tvingades krypa till korset och lämna in den så får vi se vad det är, Misstänker kretskortet.

P Peterpm skrev:
Bra tips och gjorde det. Välbehövligt var det! Men tyvärr - löste inte problemet. Nya batterier och nya laddbläcket... 28 Volt fram till kretskortet men inga Volt in o batterierna. Tvingades krypa till korset och lämna in den så får vi se vad det är, Misstänker kretskortet.
Jag sitter på precis samma problem..
Har det löst sig för dig?

Fick krypa till korset och lämna in den. Tydligen hade de tryck på lite mer laddning så batterierna började ta emot laddning och sen funkade det. Vet inte om man kan fixa det själv? Beror väl på vad man har för laddare. Läste om någon som gjort det själv.
Tycker det är lite konstigt för batterierna var halvladdade när jag satt i dom och den gick en stund så borde inte hamnat så lågt o spänning så de slutade ta emot laddning.
Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.