E
etompau: 34 tusen ligger riktpriset på från HQ för klipparen inkl. EPOS-prylarna. Nej HQ är inte det billigaste märket. Har du en "besvärlig" tomt med stenar och gnagande djur som kan skada ev. en slinga? Det finns kraftigare kabel som står pall för rejäl mekanisk påverkan.
3 svar · 901 läst
E
etompau: Skumt fel. Dioden ska lysa/blinka så fort kretskortet spänningssätts. Funkar kortet för övrigt, dvs genererar det signal i slingan och klipparen kör på korrekt sätt? Du är säker på att dina mätning utförs på korrekt sätt och mätvärdena är att lita på? Ta gärna några bilder på grejorna när du mäter etc.
1 svar · 892 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror laddaren kommer stå bra i det hörnet. Jag skulle vinkla den så att den stod med 45 graders vinkel åt respektive sida av hörnet snarare än att gå parallellt med någon sv begränsningskablarna, men mer än så behöver man nog inte tänka på saken.
8 svar · 1,4k läst
·
MetaStock
MetaStock: Ansluter mig till gnäll-kören, Minst 10m fel. AIM funkar inte om kartan inte ligger rätt. Borde man inte kunna kräva mer när man lagt 26000 sek på en klippare? Får avsluta med sång från Niel Young: Saw it on the tube Bought it on the phone Now you're home alone It's a piece of crap I tried to plug in it I tried to turn it on When I got it home It was a piece of crap
19 svar · 8,1k läst
·
pacman42
pacman42: Ta loss kontakten från kretskortet och kortslut pinnarna den satt i för att simulera stängning av luckan.
1 svar · 2,0k läst
pacman42
pacman42: De brukar ge sig efter ett tag. Min är ibland inte synlig alls, ibland svag, ibland stark. Jag har kopplat det till fukt, så jag misstänker att det är dålig kontakt någonstans, men jag har inte kommit på vart.
1 svar · 2,6k läst
·
E
etompau: Rent elektriskt funkar det. Ev. kan avståndskrav mellan kabel och hinder vara lite annorlunda mellan modellerna, men det det lär inte påverka i någon större utsträckning.
1 svar · 1,4k läst
T
toma25: [citat] Tack, ska ta en titt på det.
19 svar · 5,5k läst
·
pacman42
pacman42: Försök hitta en defekt 308 på nätet. Den har garanterat ett annat fel och det är rätt billigt att ha en reservdelsmaskin...
18 svar · 2,3k läst
·
AJ82
AJ82: Jag kör en Automower 415x med vädertimer på ca 700 kvm komplex gräsmatta. Under gårdagen pausades klippningen mellan ca 20:40 och midnatt, då vädertimern ansåg att det var färdigklippt för stunden. Sedan återupptas klippandet vid midnatt, men pausas vid 05:35 pga "extern" orsak. Detta förekommer frekvent under dagarna. Någon idé om vad det betyder? Appen ger inga ledtrådar utan
0 svar · 834 läst
·
Mac9
Mac9: [citat] Sant! Skulle varit tydligare… Dem jag nämnde är exempel där jag satt min gräns i appen eller där man skulle grävt slinga om man har en modell som kräver det. Rtk och liknande system har mycket enklare att manövera runt buskar träd mm då man bara lägger in en ”no go zon” som klippparen enkelt kör förbi. Men då är det dyrare system tyvärr.
11 svar · 2,4k läst
F
Fredrik Olsson4727: [citat] Hej!! Du säger laddaren? Men är det laddatationen eller tranfomator delen du menar när du säger att det finns en glassäkring där. Jag kolla kretskortet på laddstationen, men där finns ingen säkring?
4 svar · 13,9k läst
ata_drée
ata_drée: [citat] Skulle jag säga! Den är inte perfekt, kör fast och får bladen blockerade någon gång ibland, speciellt nu när äppelträden börjat släppa frukt på gräsmattan. Men den kostar ju också mindre än typ en Husqvarna.
5 svar · 14,3k läst
O
O: Fast nu har vi vittnesuppgifter på att älgen "bara stampade omkring den". Hm Tack för filmen menar jag! Super-Björns superkrafter gjorde naturligtvis att älgen missade trots flera försök.
3 svar · 7,6k läst
·
G
GordonE: Resistansmät kabeln mellan laddbleck och in i chassi. Det är avbrott i dem ibland. Här en 330X från 2014 där en kabel hade för högt motstånd. Det bör vara under 1ohm. Mvh Gordon
3 svar · 3,3k läst
·
rampante
rampante: Jag har två olika arbetsområden, dvs helt separata slingor som jag manuellt byter emellan (stiften på laddstationen). Tror det bara är den ena slingan som stökar medans den andra funkar. Ska dubbelkolla det - isåfall är det ju nåt med dragningen av den slingan det är fel på, men om det är samma på båda så är det nån inställning istället ju
11 svar · 2,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, så är det ju. Den går alltid på vänster sida om guiden sett mot laddstationen. Mycket man kan behöva ha koll på.
4 svar · 1,3k läst
·
E
etompau: Vad händer när klipparen kör över "tofsarna" försvinner dom eller blir kvar? Det är inte så att du har fått in någon annan grässort som bildar tuvor i mattan? Dessa kan vara svåra att ta med en klippare. Kanske ta och räfsa över mattan så att gräset reser sig, det ser lite nertrampat ut.
5 svar · 1,9k läst
·
L
Larzon85: [citat] Ja de är hela och rena, dock inte bytt kretskorten i dem
2 svar · 1,3k läst
M
Magnolia69: Hej igen. Har försökt ringa supporten men kommer aldrig fram så nu har jag börjat en mailväxling med dom. Har filmat när klipparen går hem efter att jag lagt vatten på regnsensorn. Har också tagit tiden på klippningen . Den klipper 3h och 15min. Är detta normalt om 4h total klipptid är vald? Att köra hela slingan o kantklippa tar 8min. Men när den går hem för laddning så dör den
4 svar · 2,7k läst
lilytwig
lilytwig: [citat] Det kan nog tänkas att det inte är helt kompatibelt med kantklipp och GPS. Även om precisionen är några cm så kan det vid något tillfälle kanske spåra ur. GPS är super för mig, då jag ändrar i trädgården emellanåt. Mycket enklare att justera gränsen i appen jämfört med att tråda om. Gillar även kameran. Nu kan jag ha trädgårdsmöbler på gräset utan problem. En
6,2k svar · 1227,3k läst
·
J
JohanLun: Mina föräldrar hade en enklare husqvarna som började strula efter lång och trogen tjänst. Men innan detta hade nätagget gått ett par gånger pga åska. Vill minnas att den då och då inte hittade slingan, vilket kunde bero på flera saker. Den var så gammal att det inte var värt att lämna in på felsökning då en LandXcape kostade mindre än felsökning. För att enklare felsöka
57 svar · 42,7k läst
·
B
Bockstensmannen: [citat] Började när jag drog ut sladden till laddaren. (Var lat och ville inte gå ut och stänga av den) sedan stod den där några dagar. Den har vaknat till vid ett par tillfällen, då med felmeddelande låg strömstyrka. Det brukar ju lösa sig om man laddar iofs…
4 svar · 965 läst
·
E
etompau: [citat] Har ej sett att batterinivån för hemgång går att ändra. Det är en vanlig fråga, ofta vill man göra tvärtom och klämma ut mer från batteriet innan hemgång påbörjas.
21 svar · 10,2k läst
·
R
Ramak.S: [citat] Hej. Lyckades du lösa problemet?
1 svar · 1,7k läst
rampante
rampante: 10 år gammal tråd - men fick du ordning på det sen?
14 svar · 20,5k läst
P
PiggenGävle: [citat] Aha synd 😊
652 svar · 354,9k läst
·
P
652 svar · 354,9k läst
·
E
etompau: Avancerad lösning! Klipparen kör nära kanten, hoppas att den håller sig på rätt sida😉
23 svar · 6,7k läst
·
Roga1337
Roga1337: Efter manuell klippning och Laddbehov, så ställer vi våran Automover 308 på guideslingan och ändrar till Auto, för att slippa bära den ända till Laddstationen👍
4 svar · 975 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.