T
tiggre: [citat] inte det minsta bitter, var inte en av de pizzabagare eller rockmusiker som fick sitt microsoft/sun/novell certifikat via ams ;D jag ansåg att det var bra, men att det inte bara är den branschen som är sjuk... :P
74 svar · 4,7k läst
H
H: Jag hade A-kassa när vi fick vårat lån. Jag sa till banken att fastare inkomst än så går ju inte att få. Man får ju inte sparken från a-kassan om man inte beter sig riktigt illa. Däremot kan man få sparken från ett vanligt jobb och har man inte a-kassa då är det ju ganska kört om man inte hittar nytt jobb. Så la jag upp det och det gick fint 8)
8 svar · 2,6k läst
K
kabilooo: Jag är inne på skatteverkets fastighetstaxering och kikar för vi ska köpa mark men Tanten som äger vet inte vad hon ska ta för pris. Då blev jag tipsad av Lantmäteriet om att man kunde titta på skatteverkets sida. Men jag fattar noll! Det finns något som heter Riktvärdeangivelser och sen står det: SK-nivåfaktor 25.0 Men jag förstår inte vad det betyder ju Och så läser jag hjälp
0 svar · 1,8k läst
F
Familjen_Bygg: Problemet är att långivaren har ensamrätt på sin uppfattning så länge det inte går att objektivt anmärka på den. Om en bank värderar en fastighet till 10-20 % lägre än någon annan vad säger vem som har rätt. Dessutom är det svårt att angripa en försiktig värdering med tanke på den konkurs-situation som rådde inom finansväsendet bara för 10 år sedan där anledningen var
7 svar · 7,6k läst
C
chrome: >:( Gillar inte det där med Älvsbyhus. Var med om samma sak. När vi ändå pratade med banken själv visade det sig att Ä-hus hade gjort en alldeles för snäv kalkyl och till och med utelämnat vissa kostnader. Deras månadskostnad stämmde inte alls heller. Tyvärr! Dock finns det många fördelar med Älvsbyhus. Bland annat att de är billiga (trots allt!). Men, prata med banken så du
5 svar · 1,4k läst
K
kacklaren: Hej Massa Nejdå det är ingen bluff. Vad detta handlar om är förväntningar på marknaden.SBAB och övriga banker ser att fastighetspriserna ökar och med detta givetvis deras säkerhetsmarginaler. Jag har själv talat ingående med SBAB och får välja vilken mäklare jag vill för värderingen. Detta är givetvis en fördel då den lokala mäklaren har en annan kännedom om marknaden än vad
1 svar · 2,2k läst
Å
Åttioettan: Tack för tipset! Har försökt boka tid med Handelsbanken via deras hemsida (som det står att man ska göra), men inget svar än. Har inte heller fått svar från FSB än, men såg igår att de gjort kreditupplysning på mig och sambon, så det är nog på g. Har skickat ut en byggare att kika på tomten och göra en preliminär bedömning av hur mycket sprängning/markarbete som kommer att
29 svar · 3,4k läst
P
ParkaKungen: Vad jag vet så står väl Brf för samma som i en lägenhet. Dvs allt yttre underhåll + VA står föreningen för. Allt som du kan se indvändigt står du för. Fördelar, ja du slipper stora engångssummor med de stora renoveringarna(grund,tak etc). Nackdel - du kan inte påverka din boendekostnad lika mycket som i eget. Du äger inte huset, det är alltså inte ditt hus. Du kan därmed inte
1 svar · 4,8k läst
H
helenae: Oj, tack så mycket! Det var mycket att tänka på, men det var precis såna saker jag behövde veta!! Det blir till att förbereda sig ikväll... Tack än en gång! //Helena
2 svar · 1,5k läst
TLovskog
TLovskog: Åjdå. Jag hoppas inte du tycker att jag försvarar några vänsteridéer, för det vore ju krismässigt. Speciellt inte som jag själv tittar på en SUV. Dock har jag inte läst att det var just fotavtrycket och ytan som vänstern bl.a opponerade sig emot, utan utrymmet. Då tycker jag IMHO att volymen är intressant. Som gående/cyklist tycker jag nog en V70 är betydligt mindre "i vägen"
160 svar · 9,3k läst
C
Calle_L: Hej Många banker försöker låsa fast oss med att vi får betala straffavgift om vi inte väljer att lägga lånen i deras bank när byggkreditivtiden är klar. Min fråga blir kan man inte välja att lägga upp lånen i den banken då och ha dem rörliga då kan man väl byta bank när man vill utan straffavgift eller? Någon som vet
0 svar · 2,3k läst
E
erik_1982: Alltså allt detta ekonomiska när man köper hus är ju helt klart påfrestade! Har köpt hus för 2milj. Inga problem.... men sen ska man ju sätta sig in lite mer i de olika bankerna, välja upplägg osv. det blir ju inte bättre!! Tillsammans tjänar vi 26k efter skatt så det borde ju inte vara några probs... sen väntar vi tillökning och hur blir det så med nya alla nya kostnader och
0 svar · 1,6k läst
O
OLHA: Ja, det är vanligt att vara skriven på olika adresser då man bor i andra hand. Fast då lider man inte av skatteproblem vid försäljning. Dom flesta/många register samkörs och speciellt mot folkbokföringsregistret. Hade nog varit om mig och kring mig för att verkligen säkerställa att allt är så korrekt som möjligt.
5 svar · 3,5k läst
D
David: [citat] Köp mitt hus. Jag har en gammal rostig 240. Du får den på köpet. ;D mvh David
16 svar · 1,9k läst
sandhall
sandhall: [citat] Mja. Är ju ingen byggsats utan det handlar om modulhus där de lämnat delar av inredningen till köparen att färdigställa. I det priset ingår inget kök, inget golv, ingen trappa, inga lister och inga vitvaror. Så har jag tolkat det som står på deras hemsida. När jag i deras kalkyl kryssat i det jag anser vara nödvändigt för att få ett färdigt hus, så är vi uppe i 908 605
2 svar · 5,5k läst
J
Janne_B: För att "fylla" ;D på lite så ingick det 145 Ton fyllmassor i vår kalkyl och det slutade med 303 Ton. Vår tomt var helt plan men det fanns inblandat matjord i bärlagret så vi fick gräva ut lite djupare. Omöjligt både för oss och säljaren att veta. Efterforskning har visat att denna glänta, som vi byggt på, tidigare var snåkuperad och fyllts ut med vad som fanns tillgängligt. Även
6 svar · 3,4k läst
M
mattiasx: Hej Jag tror det är så att om man köper en ny bostadsrätt som är billigare en den man säljer så får man inte tillgodoräkna sig utgifter man har då man renoverar den nya lägenheten. Vid tex inflyttning. Kostnaderna får man i så fall tillgodoräkna sig vid en senare försäljning. Om man däremot flyttar in i en villa så får man dra av för denna kostnad.
8 svar · 2,7k läst
D
Dalamange: God kväll!! Är det någon som vet om man kan ha lån på huset i flera banker? Funderar på att flytta över en del av lånen till SBAB så man slipper topplånet. Att lösa in de andra lånen kostar 15500:- och det känns inte lika lockande. ´ Tacksam för snabba besked!
0 svar · 1,8k läst
S
sofia_k: [citat] Så har vi osså funderat, vi har inte gjort avkall på något speciellt (okej inte kakel för 1500kr/kvm eller 200 st spottar i taket kanske ;)) och man ska ju faktiskt bo där en längre tid. Räknar man på de tillval/standard man vill ha så skiljer det inte mycket i månadskostnad om man ser det i perspektiv, för man gör ju inte tillval för 500.000:- precis. Det kan säkert kosta
9 svar · 1,8k läst
F
Familjen_Bygg: Konstant lön vill en arbetstagare bara acceptera när det inte är någon förändring i priserna - om priserna förändras (framför allt stiger = inflation) ligger det i sakens natur att arbetstagaren vill ha högre lön, i alla fall i nivå med prisstegringen. Precis på samma sätt är det med taxeringsvärden. Så länge taxeringsvärdet baserar sig på marknadsvärdet är det helt riktigt
16 svar · 2,0k läst
S
sofia_k: [citat] Okej ::) lite tillkommer säkerligen, men med bra och billiga kontakter (vänner) inom många områden kan vi få mkt gratis eller riktigt billigt, men givetvis skall man ha med diverse "extrautgifter" i sitt bygge. :)
16 svar · 4,9k läst
Severus
Severus: Vi ska bygga Multifunktionella huset från Myresjöhus. 8 rum och kök. Drygt 190 kvm. Vi gör allt målningsjobb själva och lägger in parketten. Sparar 178.000:- på det. Vattenburen golvvärme på båda plan. Jag hatar element ;)...det ser så fult ut och gör ett rum relativt svårmöblerat. Totalt hamnar vi på ca 3,3 mille.
24 svar · 2,7k läst
D
Don_Tom: Ja, det tycker jag låter rimligt. Något jag personligen tycker är bra att göra är att göra en kalkyl med tio års horisont; dvs inte bara titta på dagens kostnader och dagens intäkter. Givetvis lite beroende på var i livet man befinner sig. Det ger också lite perspektiv på vad utfallet av en ev. amortering har för långsiktigt inverkan. En annan bra metod om man använder vissa typer
1 svar · 3,4k läst
M
mrx: >Över 8 basbelopp i undahållen skatt, så är det helt >plötsligt en åklagare som lägger sig i... Hmm, det räcker att den undanhållna skatten uppgår till ett basbelopp så är Skatteverket skyldig att anmäla det till en åklagare.
11 svar · 28,1k läst
Å
Åttioettan: Tack Benny! Hur mycket går bygglov, etc på cirka? Tomten vi kikar på kostar 750.000 kr (792 kvm) och är något sluttande. Kan det innebära högre kostnad för markarbetet? //Sandra
2 svar · 1,9k läst
F
fjonsson: I början av 70-talet kunde ALLA bygga hus. Det var skrattretande förmånligt.
3 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Försök att diskutera liknande ändringar med ett annat husföretag. Då kan det vara lättare att få det att se ut som att han faktiskt har en konkurent och att det gäller att "vinna" ditt projekt. Och vem vet du kanske fastnar för det andra företaget på vägen.
7 svar · 5,2k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det finns många exempel på folk som kommer i kläm med en korkad skattelagstiftning...se bara exemplet med han som byggde hus och leverantören gick i konken, han sålde sitt gamla hus och kunde inte flytta in i det nya oklara huset och fick därför inte uppskov med skatten. Sålunda, inget gammalt hus, reavinstskatt och inget nytt hus....www.skattebetalarna.se Sen låter det lite naivt att
2 svar · 2,8k läst
P
paso: En seriös bankkontakt ser naturligtvis till att skicka kvitto på varje betlaning som är gjord från kreditivet, det fixar våran kontakt på FSB i Norrköping som en naturlig del av hantering med kreditivet. Tala med chefen på er bank och begär att de vidtar åtgärder för att något liknande inte skall inträffa. Stå på er annar gör någon annan det ;D
0 svar · 3,2k läst
C
Calle_L: just det kapitaltillskott var det
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.