E
E_Henny: Tack för tipset! :)
2 svar · 3,0k läst
H
husmyran: ok, Hemmakattens inlägg hann in före mitt. Det var ungefär så jag trodde att det skulle fungera. Skönt att vi rev huset som stod på vår tomt då innan vi började bygga.
7 svar · 2,4k läst
K
Kattis_Lundin: Hej! Vi har tagit en ritning över Eksjöhus modell Sandhem & bett en annan liten firma riten om huset lite & sedan beställt det från de för vi ska göra allt arbete själva. De levererar bara huset till oss & vi anlitar en firma för att resa huset. Det som ingår är grundmålat, fönter tak & pannor alla innerväggar... ja i princip allt förrutom isolering, golv,
0 svar · 3,6k läst
Z
zaladin: Hej, lite egna åsikter om det hela. Du skriver dagens ränta + 2.5% + 2000 kr amortering. Då antar jag att du räknar på den rörliga räntan, dvs ~5.5% + 2000 kr amortering? Nu vet jag inte om ni har någon kontantinsats, men om vi säger att ni lånar till hela beloppet så blir det 7400/månad i ränta + 2000 kr amortering = 9400 kr totalt (plus driftskostnader och framtida fastighetsskatt
7 svar · 2,1k läst
T
tiggre: hmm, känns som frågeställaren försvann ur tråden :P
3 svar · 2,1k läst
Peppes_Bodega
Peppes_Bodega: Lite Off topic:Vi hade på vår produktionskostnadskalkyl en preliminär summa på 45000:- (Skriftligt alltså).Idag började de borra i berget på vår tomt och förklarade för oss att de pengarna inte kommer att räcka.De skulle kunna räkna ut ett pris imorgon men byggentreprenören sa att han trodde det skulle kosta ca 80-100000:-Hur kan en husförsäljare som dessutom är byggare räkna så
6 svar · 3,8k läst
P
ParkaKungen: Du kan ju fråga vad det kommer kosta att köpa loss. Hur mycket du får köpa loss. Vad hyran kommer att bli?
1 svar · 2,5k läst
B
boisare: Hur mkt rabatt på räntan bör man kunna förhandla sig till när det gäller köp av ett hus från 1980? Huset ligger i en ort utanför Helsingborg där det byggs mycket nya hus. När man läser vissa trådar så verkar det som om många får ända upp till 0,5% rabatt på de flesta bindningstider. Gäller det alla orter?
0 svar · 3,2k läst
N
Nyrenoveraren: jo det är sant;) det är väl bara till att betala då.. blir nog bara några hundralappar :) Mycket att undra över va ;D
4 svar · 3,4k läst
N
Nybyggare_Gbg: Banken binder i första hand motsvarande på bostadsobligations marknaden, (dvs de säljer en obligation på 10 år). Räntan för dessa är något högre än statsobligationsräntan p g a högre risk. Jag uppskattar att bankernas smärtgräns går vid dagens räntenivå vid 4,2% på 10åringen. Bra jobbat Micke! Alla banker kommer inte ge dig dessa vilkor. Du måste dessutom ha väldigt bra
1 svar · 2,7k läst
M
Mulan: Ja, känns som att vi inte är nöjda med husalternativen hos Myresjöhus. Fastnat mer för LB hus...men det finns även andra som har "roligare" hus. Vi gillar en del av A-hus alternativ med. Allt skall stämma & det är svårt  :-[ Kan tänka oss lösvirke med så vi får det som vi vill ha det... Nåja, skall ta en runda till så får vi se hur det hela slutar. Men ni tror dessutom att
4 svar · 1,6k läst
sandhall
sandhall: Verkar som om en del banker tar med en färdig trädgård i värderingen, även om den inte är färdig just vid värderingstillfället. Är vad jag hört i.a.f. Men om din bank inte gör det så kan det naturligtvis löna sig att göra en ny värdering när trädgården är klar. Om du sitter med dyra topplån (gör du inte det så spelar det ju ingen roll rent kostnadsmässigt sett).
3 svar · 1,8k läst
P
ParkaKungen: Varför inte sälja ert befintliga när ni hittar ett nytt hus ni vill bo i?
2 svar · 3,2k läst
M
Mulan: Så länge han betalar så...annars är du en riktigt skuldsatt student.
2 svar · 2,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: Om du söker bland gamla trådar så hittar du säkert det du söker. Sök under "Grund och markarbeten" för priser på grävning osv.
2 svar · 1,7k läst
S
stj7005: Vi löste tomten i onsdags men huset står inte klart förrän mars/april nästa år. Byggkreditivet lägger vi upp i höst, troligtvis i november. Vi höjde lånet på bostadsrätten en del och tog resten på tomten, ca: 50/50. Båda lånen ligger som bottenlån med en ränta på 2,88, ett år. /s
9 svar · 2,8k läst
O
OLHA: Många värderar ju enligt kvm priset. Så ju större, desto mer värde. Men Du har ju en kostnad för det och huset bör ju ligga i ett attraktivt område. Då skall Du bygga stort!
3 svar · 2,6k läst
P
Pete_R: Jag hade svårt att övertyga bankerna att få byggkreditiv när jag köpte en byggsats från Finland och kompleterade med material från de lokala byggvaruhusen. Nordea och FSB var stöddiga på gränsen till förnedrande så jag var rasande när jag lämnade mötena med dem. SEB var mycket skeptiska till min kalkyl,de hade nära samarbete med Hjältevadshus så de kan sin sak :P,de tyckte att
6 svar · 2,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det finns aldrig någon fördel att betala skatt ;) ....självfallet lönar det sig att skjuta upp den i alla normala fall!
15 svar · 2,8k läst
B
Benny044: [citat] Ja det låter ju onekligen lite konstigt, det kan jag förstå. Men vi vet ju att vi skall ha totalentreprenad. Det som sen kan skilja är ju om vi t ex skall köpa vitvaror själva eller inte. Och om vilka små innerdetaljer man skall ha. Så exakta slutpriset vet vi inte riktigt ännu, men vi vet på ett ungefär. Och vi vet ju utgångspriset. Det är mycket som spelar in. //Benny
31 svar · 4,5k läst
C
chef: Transporten till mig är ca 10km. Men jag ska informera min vän om att det finns andra som fått bättre pris. Mvh
8 svar · 2,0k läst
U
ulan: [citat] Vi bygger oxå "målningsförberett". Det innebär egen spackling och slipning, målning av tak/vägg/lister samt ev. tapetsering. Materialet ingår i huspriset. Huset är på 190kvm och enbart arbete för denna del beräknades till ca. 50ksek.
2 svar · 3,3k läst
B
birgi: Är det inte tvärtom? Ju mer man renoverar ett gammalt hus desto mer ökar det i värde och därmed ökar också fastighetsskatten? Så är det för oss. Vi har: bytt elledningar och elcentral, installerat fjärrvärme, bytt hela yttertaket, bytt till treglas isolerfönster, dränerat om runt källargunden samt isolerat, totalrepat badrummet, bytt stammar och ledningen ut mot gatan, badrummet
2 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Om man ställer en prisfråga per telefon, så måste man räkna med att olika säljare kommer att ge olika pris. Det kan vara så att de lägger på olika mycket prutmån, men det kan också vara så att dom har lite olika vanor när det gäller detaljer i kalkylen. Detaljer som den ena lägger in direkt som standard kanske hanteras som tillval av den andre osv. Ett huspris består ju i princip
8 svar · 2,0k läst
S
skyfox: vårat var bara en förhandsvärdering! så jag vet ej hur banken lägger sig i detta läge!? hoppas ju naturligtvis på lite högre värdering när huset står klart
11 svar · 2,8k läst
J
johla: Vad gäller tomten så beror det på beskaffenheten som sagt, på vår tomt ska vi göra i ordning 1000m2 med grusad garageuppfart + gångar och fin + grovplanering upp till matjord i trädgård. tomten är relativt plan (lutar ca 0,5m) och i rätt höjd på ett kalhygge, 5 sprängningar av sten igår i priset vi fått från byggföretaget, även bortforsling av stubbar och schakt. I priset
4 svar · 2,2k läst
H
husmyran: Japp, vi fick inte låna vare sig hos Föreningssparbanken eller Nordea. Främst pga av att min sambo är egen företagare. Nordea drog en vals om att man inte kan ha vare sig borgenärer eller medlåntagare om man bygger nytt, ingen annan bank har hört talas om detta. Om de åtminstone kunde vara raka när de ska neka en lån! Det står en del i tråden "Vi med låga månadslöner". Annars fick
2 svar · 2,2k läst
R
robban44: Nyligen blivit nekad nybyggnadslån bl.a på grund av att vi inte var kund i specifik bank sen tidigare och dom inte kände oss!, att vi hade för "många" förfrågningar på oss vilket vi inte ens visste,totalt 7 st på 36 månader!, att inte banken kunde ställa upp på samma villkor som husleverantörens samarbetsbank vilket vi inte efterfrågat utan banken själv dragit den slutsatsen att vi
2 svar · 2,3k läst
P
Pete_R: Kanske det zaladin... :) Men jag ansåg i stunden att det var nödvändigt med en vit lögn ! ::) Varför frågade han överhuvudtaget om priset inte spelade nån roll ? :o Eftersom jag inte känner till den här värderingsmannens yrkeskunskaper så var det inte läge för mig att chansa... 8)
4 svar · 2,0k läst
S
sanne78: Ute på "landsbygden" brukar banken värdera huset efter produktionskostnaden. Men kolla med din kontaktperson på banken.
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.