Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
KMH: Hej Så bra att allt ordnade sig. Lycka till med renoveringen!
hempularen: Vad gäller vitet så har jag hört siffror på 0,5% av entrepenadsumman. nu beror det nog lite på vilken typ av kontrakt du har. Om du har delad entrepenad så vill kanske huslev. bara betala vite om deras leverans blir sen, och byggaren vill antagligen bara betala procent på sitt kontrakt etc. men 2000 per vecka låter som aldeles för lite eftersom en försening kan ju innebära avsevärda
Mattias L.: Vill du kolla huspriser i Skåne kan du kolla lagfarter på http://w3.sydsvenskan.se/annons/lagfarter/
KMH: Det är en ränteskillnadsersättning (inte straffränta). När man binder lån så lånar banken upp pengarna på samma tid. Så, när du som kund vill lösa lånet i förtid så har banken kvar sitt åtagande mot de som dem lånade pengarna från. Hur mycket ränteskillnadsersättningen/extraräntan blir beror på: 1. Hur stor skillnad det är på dagens ränta och den bundna räntan. 2. Hur
ssberm: Hej, Jag stâr just i stând med att pâbörja en stor renovering av ett gammalt hus (byggt 1934). Omfattningen är sâdan att renoveringskostnaden utan vidare kommer att stâ i paritet med en nybyggnad. Jag är medveten om de korkade (och otydliga) reglerna om nedsättning av fastighetsskatt vid nybyggnad. Däremot är det inte klart för mig var gränsen gâr vad gäller renovering (trots att
synvinkeln: Hur fungerar det? om räntan skulle vara 5% och den totala byggkostnaden räknas till 2milj samt ca6-7 mån byggtid hur baserar man det är det ett snitt på vad man använder? Har letat men hittar dåligt med info om det så om någon vill förklara är jag tacksam! :)
johana-9: [citat] Hej Vi hade också kring detta beloppet först, talade om att vi varit hos en annan bank och fått ett bättre avtal, d å återkom hon med en lägre ränta. Har nu slutligen kommit ned i 2,75 utan andra avgifter. Prova o se vad som händer
Mattias L.: [citat] Jo det ska vara impregnerat efter en viss standard om det har den märkningen. Enligt NTR (Nordiska Träskyddsrådet): "Trä impregnerat enligt klass AB är avsett för användning i utsatta konstruktioner ovan mark, dvs riskklass 3 enligt EN 335, som t ex staket, vindskivor. " Finns mer info här: http://www.ntr-nwpc.com/
jessica: [citat] nu gick det när jag tog allt ;D. när jag tog bort som innan så blev det som det blev ??? men nu skall jag inte testa med här..
Solana: Och detta fick du på SEB i Borås? Vad är räntesatsen du får efter denna rabatt? För jag antar att detta snack om rabatt måste vara hur mkt man minskar "ursprungsräntan" med, eller?
HenkeF: Är det någon som vet om man kan plocka (ta hem till datorn) kalkylen som husföretagen använder, jag tänker på den som de fyller i med moteringskostnad och alla andra kostnader, det verkar vara ett excel ark, någon som har gjort om det eller någon som vet vad man kan tar ner det?
Willan: Om ni tror att jag representerar HM hus så har ni fel!! Vi är verkliga kunder. Dock kan jag hålla med "lastkaj" att de är kanske något specialla, det går inte förhandla med dem (vi höll på i ett halvår innan vi skrev kontrakt). Jag har också hört mycket om VD:n att han är "byrsk" och så, men sönerna är mycket bra. Självklart får man hålla i många trådar själv under bygget om
pirholt: Tack så mycket för länken! Vi ska båda stå som ägare för huset och ha tomt och hus som säkerhet. /Tony
Ranchn: Vår dröm brand ned till grunden.. :'( Nu skall det dit ett nytt hus. Mina funderingar är. Hur blir det med fastihetsskatt osv. Vi hade inga skulder på det nedbrända huset. Fastigheten samtaxeras med en annan fastighet där det står ett uthus. Hur kommer fastighetsskatten att se ut, hur skattas jag för förmögenhet osv..........?
Jerker: Nu händer plötsligt allt på en gång, byggstart närmar sig och byggföretaget vill ha sin bankgaranti. Det enda stället där inget eller litet händer är på lantmäteriet och banken vill ha lagfarten innan de kan lägga upp byggkreditivet. Nu till frågan; vill alla banker ha lagfarten klar innan de lägger upp byggkreditivet? Alla andra delar inklusive lånelöfte är klart, men
hempularen: Bör inte vara något problem, det som kan vara problem är om man skulle behöva placera lån på två ställen, men det första stället har pantbrev som vida överstiger skulden där, för dom behöver inte gå med på att stycka brevet och "dela med sig". Men i fallet med "överpant" för kreditiv så flyttar man ju normalt hela lånet från kreditiv på en gång, då skall man få loss
MathiasS: Som jag uppfattar det så är det så att bygghandlarna varje vår/senvinter lägger stora beställningar hos fönstertillverkarna. Man lockas med bra priset, tillverkarnas mål är givetvis att inteckna större delen av sin produktion redan tidigt på året. Nästa grej är att tex Faringe, förutom ovanstående, gör sig av med kreditrisken på olika sätt. Det kan handla om förskottsbetalning
Tesa: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1106317249;start=14#14 Här är en länk som innehåller det svar jag fick av Skattemyndigheten när jag ringde för att undersöka vad som gällde. Svar c av dina alternativ.
fia_mstd: Landshypotek hade vi då vi hade jordbruksfastighet. Det "braiga" med dem är att man får återbäring på de pengar man betalat i ränta. Dessa pengar står kvar innestående i föreningen på ett slags "sparkonto" och man får inte ut pengarna förrns lånet är löst. Men det kan innebära riktigt STORA pengar om 20-30 år. Du kan ju låna 75% bottenlån hos Landshypotek och lägga 10% i
Byggahus-nisse: Konsum har olika priser på matvaror beroende på om du handlar hos den lilla konsum-butiken runt hörnet, eller om du åker till stormarknaden... /N
Stefan_Stroemberg: Jodå, jag har precis själv löst in några lån i förtid. Känns iallafall bättre med en lägre månadskostnad. Hur som helst, jag passade då på att kontrollera att RSE:n verkligen är avdragsgill - och det är den (precis som räntan du skulle betalat om du inte förtidslöst lånet). Mvh/Stefan
ante100: Eksjöhus vill ha 20 000 extra för vitvaror i rostfritt. Dock oklart vad avdraget skulle bli om man köpte prylarna själv.
hanneli: En skrattretande (?) erfarenhet: Vi är et norskt par - ursäkta min självlärda svenska -innflyttade til Sverige sept 2003 och planerar stanna her - dvs i en liten stad där husprisarna ligger under 1 mille- 7-10 år. Vi har (efter att jag har läst en annan tråd her) höga innkomster med god marginal trots billån och två studielån (i Norge). Det finns inga lägenheter att hyra, enbart at
navgha: läste igår att skandiabanken inför rabatter på alla sina lån (oavsett bindningstid) så att kunderna inte skall behöva förhandla sig fram till olika avtal som andra banken. beroende på hur mycket som man lånar kan man få 0,1, 0,2, eller 0,3% rabatt. för det högsta rabatten måste man låna minst 2 miljoner totalt. betyder detta att detta slår alla andra storbanker? läs mer på: