2 024 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Chockhöjning av taxeringsvärden
Sida 1 av 2
Hallå? Vad hände med debatten om chockhöjning av taxeringsvärdena i Sverige?
Kvällspressen hade ju långa tabeller kommun för kommun med hur just du kommer drabbas av en höjning på 35% eller så.
Vad hände? Vad tyst det blev.
Hittar ingen info om detta längre.
Någon som sett/hört något mer?
???
Kvällspressen hade ju långa tabeller kommun för kommun med hur just du kommer drabbas av en höjning på 35% eller så.
Vad hände? Vad tyst det blev.
Hittar ingen info om detta längre.
Någon som sett/hört något mer?
???
Förvisso mycket intressant att siffrorna sprider sig över landet, men har du hört eller läst något den senaste veckan eller så?
Borde inte debatten vara i full gång bland landets alla villaägare, föreningar osv. osv.?
Här på byggahus.se under fliken "ekonomi & juridik" står det inget, inte heller något under Aftonbladets bo-sidor eller vi i villa sajten....
Fortfarande undrande.....ska man räkna med 35-45%s höjning nu när man letar begagnat hus eller var det ett hoax i bostadsdebatten?
Borde inte debatten vara i full gång bland landets alla villaägare, föreningar osv. osv.?
Här på byggahus.se under fliken "ekonomi & juridik" står det inget, inte heller något under Aftonbladets bo-sidor eller vi i villa sajten....
Fortfarande undrande.....ska man räkna med 35-45%s höjning nu när man letar begagnat hus eller var det ett hoax i bostadsdebatten?
JAg tycker också att det suger med fastighetsskatt speciellt att den höjs för att man tar hand om vårdar och renoverar sitt boeende.
Men
Alla pratar om höjningen men ingen räknar ut hur mycket det egentligen blir i månaden inte så stora summor i den totala konkursen
eller
mvh plexi
Men
Alla pratar om höjningen men ingen räknar ut hur mycket det egentligen blir i månaden inte så stora summor i den totala konkursen
eller
mvh plexi
Så länge vi accepterar detta system kommer vi att få dras med chockhöjningar. Ett tag hade vi årliga justeringar av taxeringsvärdet men det var inte heller bra. Om man inte har årliga justeringar av taxeringsvärdet och inte heller accepterar justeringar vart 3:e år undrar jag vad man skall ha istället för att fånga upp marknadsvärdeförändringen.
Sedan är det ju en helt annan sak om det överhuvudtaget skall utgå fastighetsskatt och vad den i stå fall skall baseras på; men detta är ju en annan fråga.
Lycka till!

Sedan är det ju en helt annan sak om det överhuvudtaget skall utgå fastighetsskatt och vad den i stå fall skall baseras på; men detta är ju en annan fråga.
Lycka till!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Så här är det i Sverige....med nuvarande regim. Lär er att leva med det eller tänk om i valet. Det går ínte att skatta ihjäl ett folk.
Regeringen påstår att man sänker sänker skatten, visst skattesatsen går ner men sen "instruerar" man skatteverket till att se över taxeringsvärdena....så nettot blir en rejäl höjning. Visst protesteras det, den 10 maj är det en stor manifestation i Stockholm....men vad hjälper den....när folk står där vid valurnan och lägger sin röst så tänker man lika insnöat igen....4 år till med eländet.
Det senaste exempel på skatteparodi är när man inför biltull på E6 därför att de avsatta motorvägspengarna inte längre finns....kallas biltull men är en vägskatt...snyggt va....
Ursäkta om jag bli irriterad så fort skatter förs på tal men vi är väldigt snett ute i detta landet, fastighetsskatten är bara ett exempel....
Köp nu inte bara valfjäsket om höjda barnbidrag....hur tror ni att det finansieras....transfereringsinflationen är i gång igen!
Tack för ordet!
Regeringen påstår att man sänker sänker skatten, visst skattesatsen går ner men sen "instruerar" man skatteverket till att se över taxeringsvärdena....så nettot blir en rejäl höjning. Visst protesteras det, den 10 maj är det en stor manifestation i Stockholm....men vad hjälper den....när folk står där vid valurnan och lägger sin röst så tänker man lika insnöat igen....4 år till med eländet.
Det senaste exempel på skatteparodi är när man inför biltull på E6 därför att de avsatta motorvägspengarna inte längre finns....kallas biltull men är en vägskatt...snyggt va....
Ursäkta om jag bli irriterad så fort skatter förs på tal men vi är väldigt snett ute i detta landet, fastighetsskatten är bara ett exempel....
Köp nu inte bara valfjäsket om höjda barnbidrag....hur tror ni att det finansieras....transfereringsinflationen är i gång igen!
Tack för ordet!
Det enda man kan fortsätta beskatta är de pengar som inte kan flytta utomlands. Dvs fastigheter och de som arbetar i landet. Det är de som kommer att få se fortsatta skattehöjningar. Det gäller att se till att man så småningom kan flytta ut sina surt förvärvade pengar från landet. Annars kommer man att få se en successiv minskning av detta kapital allteftersom politikerna desperat försöker lägga lapptäcke med de blödande finanserna.
mvh
David
mvh
David
Eller så kan man hoppas att de som flyttat ut sina pengar flyttar de tillbaka så kanske de som inte kan flytta ut pengarna slipper ännu högre skatter pga statens "inkomstbortfall".
Och ännu bättre om många kunde inse att det är inte enbart chefens/arbetsgivarens ansvar att se till att man trivs på jobbet så kanske vi kunde bli av med lite bidragsberoende pga felaktig sjukskrivning (kanske förbättra villkoren för företag i det här landet så arbetsmarknaden såg lite roligare ut!).
Och så kanske läkarna kunde lära sig stå emot trycket när patienten vill bli sjukskriven pga att det är stressigt på jobbet just nu (tro mig, jag har erfarenhet av detta!).
Ojojoj, nu började man ju dagdrömma igen :
Och ännu bättre om många kunde inse att det är inte enbart chefens/arbetsgivarens ansvar att se till att man trivs på jobbet så kanske vi kunde bli av med lite bidragsberoende pga felaktig sjukskrivning (kanske förbättra villkoren för företag i det här landet så arbetsmarknaden såg lite roligare ut!).
Och så kanske läkarna kunde lära sig stå emot trycket när patienten vill bli sjukskriven pga att det är stressigt på jobbet just nu (tro mig, jag har erfarenhet av detta!).
Ojojoj, nu började man ju dagdrömma igen :
Nä, det stämmer väl att det inte är så stora summor totalt sett. I mina hemtrakter skulle det väl hamna på 4000-6000:-/år i höjning.pleximaster skrev:
Jag känner mest att det är dessa förändringar fram och tillbaka med skatter, avgifter, avdrag, bidrag m.m. som gör att det känns nästintill hopplöst att försöka kalkylera på något.
Å andra sidan har jag vid det här laget så många kalkyer att jag snart måste komma på ett system för att kunna hitta något igen. Kan ju hålla på och räkna fram och tillbaka tills f-n bär hem 'en.... :-/
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Kalkylerar gör du i slutet på året i din deklaration....sen försök att ha en hushållsbudget, min bank har ett bra system med kassabok på internet som kategoriserar alla betalningar man gör, då ser man väldigt bra efter 12 mån vad man gör av med....
Va Calle Anka? Skulle jag bara kalkylera en gång om året?
Icke - jag kalkylerar på allt, okej då, lite kul är det ju också att se de små cellerna i Excel bilda summor och andra fina formler.
Man måste ju ha en uppsättning kalkyler på sin hushållsbudget, befintliga lån, eventuella bilköp, eventuella husköp, eventuella nybyggen, eventuella renoveringar om man hittar ett "ruckel" o.s.v. o.s.v.
Ehhh...jag kanske är beroende?
Har nog några gamla kalkyler på dammsugare och tvättmaskiner också.
Icke - jag kalkylerar på allt, okej då, lite kul är det ju också att se de små cellerna i Excel bilda summor och andra fina formler.
Man måste ju ha en uppsättning kalkyler på sin hushållsbudget, befintliga lån, eventuella bilköp, eventuella husköp, eventuella nybyggen, eventuella renoveringar om man hittar ett "ruckel" o.s.v. o.s.v.
Ehhh...jag kanske är beroende?
Har nog några gamla kalkyler på dammsugare och tvättmaskiner också.