Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Mattias L.: Tänk på att det är säljaren som bestämmer vem som ska få köpa samt att det är du som sitter på pengarna. Jag tycker man ska ställa krav när man lägger bud då vinner man i respekt. Du kan pressa ganska hårt att detta bud gäller 2 timmar från nu osv. Det är på intet sätt kaxigt att göra så snarare tvärtom.
OLHA: Oj, tack Ni som håller med! Caesar, Att vara egen är världens roligaste, svåraste/jobbigast och utvecklande jobb! Gnälla måste man göra ibland men vad som är viktigt är att: TÄNK TILL!!! Stanna upp och andas. Världen stannar inte bara för att man tar det lugnt några dagar... Oftast är det dom mest kontroversiella eller enkla grejorna som gör att man dominerar i någon form och
General_Failure: Om byggaren vill ha ersättning för nedlagt arbete så får han i så fall specificera vad detta arbete är och hur mycket det skulle kosta. Sen får ni ta ställning till om det är rimligt eller inte.
anqust: [citat] Inte att förglömma: Byggfelsförsäkring som också tillhör kategorin "avgifter man har mycket svårt att påverka" Så där har du 15-30 till...
kalleanka70: Kolla gamla trådar gällande detta, Uponors lösning är i särklass bäst och billigast! Det finns ockse en jämförelse på Råd & Röns hemsida där de flesta fabrikat finns med samt priser.
Rockers79: HEj! Har tänkt att tilläggsisolera huset utvändigt och sätta ny panel. Är det någon som har anlitat någon för att göra det? Hur lång tid tog det och hur mycket kostade det ungefär. Min villa är en tvåvåningsvilla . vore väldigt tacksam för svar
eternit: Tack för svaret. Anade att det skulle vara snårigt, efter att jag läst vad du skrev ringde jag skatteverket för att höra om det stämmer, det där med återbetalning. Den jag pratade med visste just inget om det, eller trodde inte att det skulle vara så rättare sagt. Vi kom fram till att jag bör dra av alla utgifter + 4000 i grundavdrag och sedan skatta "vinsten" som kapital.
sanije: Jag hade nog framfört en klagan till hustillverkaren varför de inte kunde ha väntat lite med såna saker som kostar pengar tills det var klart med byggnadskreditiv. speciellt eftersom de hade skrivit in en sån klausul i kontraktet så borde de väl väntat tycker jag. Säg till din polare att han säger detta till hustillverkaren och hänvisar till kontraktet. Lycka till och hoppas de är
Charisma: Ok, tack för svar! Känns skönt att veta att det bara är ett år kvar av onödigt höga räntor! Tack och tack!
folke59: Vi bygger ett nytt egnahem på vår sommarstugetomt. River och bygger nytt. Eftersom det är ett fritidshusområde kan man med de fördelarna göra de lite enklare vid nybygget. (mindre fönster i söderläge-isolering-bjälklag osv) MEN!!! vi blev oroliga att vi inte får befrielse av fastighetsskatten iom att vi söker som fritidshus. Någon som har nån aning eller erfarenhet av detta?
byggimpert: [citat] Nu framgår det inte exakt hur det gått till i ert fall, MEN om ni har ett beviljat lånelöfte på den ursprungliga summan (2.015.000 kr) så kanske banken tycker att lånebehovet/kostnaderna stiger för snabbt, om ni är uppe i 2,3 redan (och ev. ser framför er ytterligare kostnadsökningar) :-/ Därav möjligen pratet om borgenärer. Kan ju möjligen ha något att göra med vilket
Chevaleresk: [citat] Precis :) Bara huset.....allt annat som tomt, lagfart, kök/bad/tvätt och all annan hubba bubba är inte inräknat. I mina egna små kalkyler så har jag delat upp allt för att få en bättre överblick :)
ama: Alla har vi varit blåbär i början! Eller som man säger i Finland, "Ingen är smed när han föds.". Jag har tyvärr inga goda budgivningsråd att ge, köpte tomt när det var bygglågkonjunktur, men tänkte hoppa på uppmaningen om peppning. Pepp! /ama
kalleanka70: OK fattade inte att det var en tomt precis framför....men hur var det med strandskyddet ändå?
OLHA: [citat] Är nog vettigt men rekommenderar att ta en högre fallhöjd än 5% och placera pengarna så att Du får en vettig avkastning. Samt ha tillräckligt med pengar kvar för att reda ut ev. situationer framöver som Du idag inte kan överblicka.
Angelven: Man kan väl splitta pantbrevet i exempelvis 3 delar - eller från start ta ut tre istället för ett - avgifterna är de samma tror jag - det kan vara nått administrativt pålägg bara per brev ?
TEGE: En kreditupplysning är inget annat än en sammanställning av - taxerade inkomster, avdrag och förmögenhet (från slutskattesedeln) - adressuppgift och civilstånd (från SPAR) - fastighetsuppgift (från Lantmäteriet) - registrerade betalningsanmärkningar - blanco- och avbetalningskrediter (detta kan bara banker se) - ev äktenskapsförord
OLHA: [citat] Jag TROR det är så här att Du skattas för tjänst. Detta då Du definitivt är en betydande ägare. TROR den gränsen går vid 30%. Du kan inte dra av en kostnad på två ställen. Både privat och i bolaget.
Jarppan: [citat] Ja Ante100, jag skulle akta mig i ditt läge, har inte bra erfarenheter av Eksjöhus när det gäller Kalkyler. Vi har anmält våran säljare till STR`s Etiska råd och där såg dom utan att ens ha haft mötet att Säljaren har gjort stora misstag. Till er alla. BEGÄR KONTROLL-KALKYL
cat_stevens: Vi har tittat på en massa olika typer av timmerhus och även timmerpanelade träregelhus (typ forsgrens och larsson-hus) Tror inte prisskillanden på grund av att det är just Timmerpanel måste bli så stor. Visst har ovan nämnda hustillverkare rätt högt pris på sina hus, men det beror nog också på rätt hög standard i övrigt. Visst påslag känns det dock som man får betala för
Mirjam: Jag tror absolut att ni klar av hus i 2,5 milj klassen utan att behöva leva på makaroner och ketchup sista veckan varje månad. Det handlar som vi alla vet inte inte om de stora inkomsterna utan de små utgifterna. Det finns massa enkla sätt att spara in tusenlappar:luncher, 2 bilar, storhandla/veckohandla osv. Vi tjänar bra mycket mindre än er pupp, men känner ändå att vi klar av att
Immobil: [citat] ...de tycker kanske reklamen är bättre att satsa på än kunderna? ??? ;D
Cohiba: Varför omvärdera när ni ändå skall sälja? Det finns bara ett korrekt värde på huset och det är vad ni får betalt när ni säljer det, just då ni säljer det. Allt annat är ju bara uppskattningar som ni knappast har någon glädje av i ert fall. Låt marknaden sätta priset på ert hus.
skyfox: Hej Sök gärna på forumet. Du kommer garanterat hitta en massa uppgifter och erfarenheter från folk. Lycka till med ev bygge /matte
sanije: Man kan också göra såhär. Om man räknar med att räntan kanske en dag kommer att gå upp till exempelvis 6% och man i dag har en ränta på sina lån på utslaget 3,5%. Då gör man så att man håller ett lån öppet med rörlig ränta och betalar sammanlagt på sina lån upp till vad räntekostnaden hade blivit om räntan var 6%. D.V.S. 3,5% ränta och de andra 2,5% amortering. Skulle sen
OLHA: Man ångrar sig... Jobbar en del med banker och fått uppfattningen efter att ha frågat dom rakt ut om lånenivåer att en betydande del, köper idag hus med cirka 3 mkr i lån. upp till 6 MKR händer relativt ofta. Det handlar nog om att kunna ta sig ur "problemen" utan att bli tvingad till skuldsanering. men boendet är till för att njuta av! Det får kosta lite! ;)