3 526 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Andrahandsvärde
Sida 1 av 2
Någon som kan tipsa om vad man kan göra för att höja andrahandsvärdet på ett hus?
meningen är ju att man ska få det precis som man vill ha det när man bygger nytt, men med tanke på de summor man lägger ned så vill man ju samtidigt vara säker på att man får pengarna tillbaka minst ifall man skulle vilja eller behöva sälja i framtiden!
meningen är ju att man ska få det precis som man vill ha det när man bygger nytt, men med tanke på de summor man lägger ned så vill man ju samtidigt vara säker på att man får pengarna tillbaka minst ifall man skulle vilja eller behöva sälja i framtiden!
DEt finns ju lite olika strategier man kan välja.
1. Köp tomten i ett fantastiskt läge i ett attraktivt område. Får alltid tillbaka pengarna men kräver att Du har hög materialstandard.
2. Köp tomten i ett normalare läge. Jobba som f-n på att få ner produktionskostnaden.
Enda sättet att vara någorlunda säker på att få igen eller värdeöka fastigheten.
1. Köp tomten i ett fantastiskt läge i ett attraktivt område. Får alltid tillbaka pengarna men kräver att Du har hög materialstandard.
2. Köp tomten i ett normalare läge. Jobba som f-n på att få ner produktionskostnaden.
Enda sättet att vara någorlunda säker på att få igen eller värdeöka fastigheten.
Ok!
Trångsund är ju ett rätt populärt område med närhet till bad (ligger mellan Drevviken och Magelugnen) och så. Men givetvis inte lika attraktivt som andra Sthlms-förorter typ Lidingö, Danderyd, etc. :-/ Svårt att bedöma där. Säljs inte så många villor i området, men de standardvillor som säljs (60-80 tal) går för runt 2.3-3 miljoner, och de lite exklusivare eller nybyggda går för 3-5 miljoner. Hmmm ... jättesvårt det här ju! Man vill ju pressa produktionskostnaden maximalt men inte ge avkall på kvalité och standard - inte det lättaste om man bor i Sthlm! :
Trångsund är ju ett rätt populärt område med närhet till bad (ligger mellan Drevviken och Magelugnen) och så. Men givetvis inte lika attraktivt som andra Sthlms-förorter typ Lidingö, Danderyd, etc. :-/ Svårt att bedöma där. Säljs inte så många villor i området, men de standardvillor som säljs (60-80 tal) går för runt 2.3-3 miljoner, och de lite exklusivare eller nybyggda går för 3-5 miljoner. Hmmm ... jättesvårt det här ju! Man vill ju pressa produktionskostnaden maximalt men inte ge avkall på kvalité och standard - inte det lättaste om man bor i Sthlm! :
Håller med OLHA, tomtens läge och kvalitéer är det absolut viktigaste, materialstandarden kan förvisso spela en viss, kanske tom. stor/störreOLHA skrev:
MVH//Christina.
Och med tomtens läge menar ni? ???
Den här tomten är en av de högsta tomterna i det området, gränsar mot allmänning på baksidan (skogsmark utan stig som syns från tomten iaf). Som vi tänkt placera huset kommer solen gå från ena kortsidan av huset (morgonsol), över hela baksidan av huset (dags/eftermiddagssol) till andra kortsidan av huset (kvällssol). Huset komemr att hamna högre upp än alla angränsande hus vilket betyder att det inte blir någon insyn. Promenadavstånd till den ena badstranden (Drevviken) och cykelavstånd till den andra (Magelugnen). Bra kommunikationer (Pendeltåg nära, cykelavstånd till T-bana).
Låter det som ett läge värt att satsa på?
Den här tomten är en av de högsta tomterna i det området, gränsar mot allmänning på baksidan (skogsmark utan stig som syns från tomten iaf). Som vi tänkt placera huset kommer solen gå från ena kortsidan av huset (morgonsol), över hela baksidan av huset (dags/eftermiddagssol) till andra kortsidan av huset (kvällssol). Huset komemr att hamna högre upp än alla angränsande hus vilket betyder att det inte blir någon insyn. Promenadavstånd till den ena badstranden (Drevviken) och cykelavstånd till den andra (Magelugnen). Bra kommunikationer (Pendeltåg nära, cykelavstånd till T-bana).
Låter det som ett läge värt att satsa på?
Bestäm själv var ditt drömläge på huset finns. Viktigast är att du vet att det är en stor möjlighet att ni kommer klara av husekonomin och att ni kommer att bo där i framtiden. Att börja resonera inför en försäljning tycker jag är att skjuta sig i foten litegrann. Även om det inte får förbises.
Just nu så är det några nybyggen på gång här hemma i kommunen och det man för höra från andra är dylika saker.
- De kommer aldrig få igen pengarna vid eventuell försäljning.
- Den där marken kommer bli dyr att bebygga.
- Varför bygger man nytt hus, här, där.
Ingen som är positiv och glad över deras "lycka" över bygget.
Man kanske inte alltid för tillbaka de pengar man plöjt ner i ett projekt om det är en ny bil eller hus. Hur det än är så måste en väldigt viktig sak vara att man själv har en okej inställning till det man ådrar sig.
Just nu så är det några nybyggen på gång här hemma i kommunen och det man för höra från andra är dylika saker.
Man kanske inte alltid för tillbaka de pengar man plöjt ner i ett projekt om det är en ny bil eller hus. Hur det än är så måste en väldigt viktig sak vara att man själv har en okej inställning till det man ådrar sig.
Låter def. som ett fint läge för att bygga hus påLillaSandra skrev:
Rent allmännt så är det väl så att de flesta nybyggda områden (där hela området ser mer eller mindre ut som en skövlad byggarbetsplats de första åren), iaf. utanför Stockholm, behöver några år på nacken innan husen går att sälja med vinst, "få tillbaka pengarna"-lägen finns det säkert fler av.
Till vilket av lägena just er tomt i Trångsund hör kan jag inte uttala mig om.
Sedan ska man ju inte glömma bort att det även finns lägen, spec. där det är gott om tomter till försäljning och många nya hus byggs samtidigt, där det kanske inte ens går att få "tillbaka pengarna" i första taget.
Så visst, det ligger def. nåt i vad charta77 säger, man bör känna att här vill man bo länge, spec. om läget på tomten inte är "klockrent", att bygga i "spekulationssyfte" bör man isf. undvika.
MVH//Christina.
Du har så rätt så!charta77 skrev:Bestäm själv var ditt drömläge på huset finns. Viktigast är att du vet att det är en stor möjlighet att ni kommer klara av husekonomin och att ni kommer att bo där i framtiden. Att börja resonera inför en försäljning tycker jag är att skjuta sig i foten litegrann. Även om det inte får förbises.
Det enda vi känner oro för är bankens krav på att marknadsvärdet på det färdiga huset ska vara minst 3.5 miljoner för att de ska bevilja oss lån :-/ ... så då vill man ju gärna veta att det finns en rimlig chans att det blir det också, men det är ju jättesvårt att veta på förhand!
Lika bra att förbereda sig på ett nej från FSB och hoppas på annan bank antar jag.
Hehe .. nej då
... vi ÄLSKAR tomten! Vill så gärna få bygga ett hus där vi kan bo, och uppfostra ungar och sånt ;D ... men samtidigt är man nervös över kostnaderna - kommer det bli för dyrt att fixa grunden? ??? Kommer banken säga nej? ???
Fast det är väl bara naturligt att vara orolig antar jag :
Fast det är väl bara naturligt att vara orolig antar jag :
Hej,
Gå in på villavärdet.se eller Bjurfors.se och se vad husen gått för i det aktuella området.
Jag känner inte heller till Ditt område men.... VÄLDIGT GENERELLT.
Om Du har haft tur och kommit över en tomt med det absolut "hetaste" läget i området där alla sk "höginkomsttagare, direktörer, etc" vill bo, så har den målgruppen alltid pengar oavsett konjunktur. Det kanske är udden med vattnet inpå knuten, enskilt läge vid sjön, sol hela dagen i skyddat läge, utan grannarna in på sig om dom inte heter Wallenberg, etc, etc. DET är rätt läge. Alltså den unika platsen som alla vill bo på i Din målgrupp då Du skall sälja. Eller där Du vill bo, om Du har obegränsat med pengar. Strandnära med brygga på Djursholm... ;-) Den målgruppen vill ju också ha en hög materialstandard eller anse det vara värt att riva huset. Dessutom bör ju huset vara byggt på ett sätt som passar för representation och rekreation. Stora öppna ytor, matsal, vinkällare, pool, etc.
Självklart är mitt svar enbart utifrån andrahandsvärdes diskussionen sen finns det massa andra aspekter man bör ta hänsyn till. Ekonomi, barn, skolor, arbete, vinterväghållning, etc.
Många gör felet att bygga ett dyrt hus, på ett ställe där dom inte får igen pengarna. Faktiskt bättre att flytta runt pengarna mot tomten, som är det enda som inte går att byta ut. Och då bygga ett enklare hus.
I vårt område köptes en fastighet för 8,6 mkr (tror jag det var) med ett sånt fantastiskt läge. Huset var inte tio år gammalt men revs och det byggdes upp ett nytt, fantastiskt hus. Läget... Med en massa research, tur och engagemang kan man hitta sådana tomter eller mark samt lyckas göra om det till en bebolig fastighet. Och då är det succé! Pensionen är fixad, om man ser det så.
Sen tycks det vara en "sanning" att generellt sett, går man back dom första 5 åren på att bygga och sälja ett nybyggt hus. Detta enligt mäklare och värderingsmän.
I ett normalare läge på tomten hade jag satsat på att bygga mer kostnadseffektivt utom dom exklusivare detaljerna. Det är svårt att där få igen värdet på en ångugn från Gaggenau på 48 tkr i ett grupphusområde.
Gå in på villavärdet.se eller Bjurfors.se och se vad husen gått för i det aktuella området.
Jag känner inte heller till Ditt område men.... VÄLDIGT GENERELLT.
Om Du har haft tur och kommit över en tomt med det absolut "hetaste" läget i området där alla sk "höginkomsttagare, direktörer, etc" vill bo, så har den målgruppen alltid pengar oavsett konjunktur. Det kanske är udden med vattnet inpå knuten, enskilt läge vid sjön, sol hela dagen i skyddat läge, utan grannarna in på sig om dom inte heter Wallenberg, etc, etc. DET är rätt läge. Alltså den unika platsen som alla vill bo på i Din målgrupp då Du skall sälja. Eller där Du vill bo, om Du har obegränsat med pengar. Strandnära med brygga på Djursholm... ;-) Den målgruppen vill ju också ha en hög materialstandard eller anse det vara värt att riva huset. Dessutom bör ju huset vara byggt på ett sätt som passar för representation och rekreation. Stora öppna ytor, matsal, vinkällare, pool, etc.
Självklart är mitt svar enbart utifrån andrahandsvärdes diskussionen sen finns det massa andra aspekter man bör ta hänsyn till. Ekonomi, barn, skolor, arbete, vinterväghållning, etc.
Många gör felet att bygga ett dyrt hus, på ett ställe där dom inte får igen pengarna. Faktiskt bättre att flytta runt pengarna mot tomten, som är det enda som inte går att byta ut. Och då bygga ett enklare hus.
I vårt område köptes en fastighet för 8,6 mkr (tror jag det var) med ett sånt fantastiskt läge. Huset var inte tio år gammalt men revs och det byggdes upp ett nytt, fantastiskt hus. Läget... Med en massa research, tur och engagemang kan man hitta sådana tomter eller mark samt lyckas göra om det till en bebolig fastighet. Och då är det succé! Pensionen är fixad, om man ser det så.
Sen tycks det vara en "sanning" att generellt sett, går man back dom första 5 åren på att bygga och sälja ett nybyggt hus. Detta enligt mäklare och värderingsmän.
I ett normalare läge på tomten hade jag satsat på att bygga mer kostnadseffektivt utom dom exklusivare detaljerna. Det är svårt att där få igen värdet på en ångugn från Gaggenau på 48 tkr i ett grupphusområde.
OLHA's inlägg ang. andrahandsvärde rent generellt stämmer på pricken tycker jag, jag extraherar några meningar som jag tycker är särskilt tänkvärda för de flesta av oss som trots allt inte, varken kan eller vill bygga på "udden" granne med Wallenbergarna (obs! ingen ironi här, det du skriver stämmer absolut)OLHA skrev:
Koppla samman de två sentenserna ovan och fundera på om tex. "din tomt i ditt område" är bra eller tom. utmärkt ur dessa perspektiv samt har de kvalitéer inom området/kvarteret som ska bebyggas som gör det till en av de finaste tomterna (eller kanske tom. den finaste), mao. kommer det att finnas många barnfamiljer (om det är ett sådant område det rör sig om) som kommer att vilja bo där framöver tex. pga. de utmärkta, trygga och närbelägna skolorna osv osv.?!
MVH och Lycka till//Christina.
Och balansera totalkostnaden för tomt - hus så att Du får igen pengarna! ;DKoppla samman de två sentenserna ovan och fundera på om tex. "din tomt i ditt område" är bra eller tom. utmärkt ur dessa perspektiv samt har de kvalitéer inom området/kvarteret som ska bebyggas som gör det till en av de finaste tomterna (eller kanske tom. den finaste), mao. kommer det att finnas många barnfamiljer (om det är ett sådant område det rör sig om) som kommer att vilja bo där framöver tex. pga. de utmärkta, trygga och närbelägna skolorna osv osv.?!
Oj, så fick man ytterliggare något att fundera över! ;D
Givetvis tycker vi (jag & sambon) att det är en av de bästa tomterna i hela området ;D ... en vi ska dra ut sambons föräldrar och kika på tomten idag, så får vi se om de tycker lika. Mina kollegor (som inte fick annat gjort i fredags förutom höra på mina planer :
) tycker att Trångsund är ett kanonområde. Och som tomten ligger till tror vi att den kommer vara väldigtattraktivt, särskilt efter man fixat till den. Finns en skola straxt bakom tomten där barnen går från 6 års-verksamhet upp till 6:an eller om det var ända upp till 9:an. Mycket mysigt och trevligt område.
Jodå, det finns nog potential i den tomten!
Givetvis tycker vi (jag & sambon) att det är en av de bästa tomterna i hela området ;D ... en vi ska dra ut sambons föräldrar och kika på tomten idag, så får vi se om de tycker lika. Mina kollegor (som inte fick annat gjort i fredags förutom höra på mina planer :
Jodå, det finns nog potential i den tomten!