2 748 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hjälp! Uppskov med vinsten
Ska fylla i blankett till skatteverket för uppskov med vinst och behöver hjälp. Vi har sålt en bostadsrätt som vi gjorde vinst på och bor nu i nybyggt hus.
Jag kommer nog krydda lite *host,host...* på utgifterna på lägenheten så vinsten blir lite mindre men sedan ska man ju även fylla i hur mkt det nya huset kostade.
Eftersom vi byggt mkt själva så är det en jäkla massa kvitton och jag har inte räknat ihop alla men alla utgifter finns ändå inte på kvitton...
Så jag undrar vilket som är bäst, att bara skriva det man har kvitton på eller höja lite. Skulle tro att vi har kvitton på strax över 1,6 miljoner men att det gick på ca 1,7. 1,7 är ju inte heller så mkt så man kanske kan skriva att det kostade lite mer ? Fast jag vet inte om det har någon betydelse vad man skriver att huset kostar. Är det uppgifter skatteverket tar fram sedan vid försäljningen av huset eller är det något som kollas upp nu ?
Mvh
H
Jag kommer nog krydda lite *host,host...* på utgifterna på lägenheten så vinsten blir lite mindre men sedan ska man ju även fylla i hur mkt det nya huset kostade.
Eftersom vi byggt mkt själva så är det en jäkla massa kvitton och jag har inte räknat ihop alla men alla utgifter finns ändå inte på kvitton...
Så jag undrar vilket som är bäst, att bara skriva det man har kvitton på eller höja lite. Skulle tro att vi har kvitton på strax över 1,6 miljoner men att det gick på ca 1,7. 1,7 är ju inte heller så mkt så man kanske kan skriva att det kostade lite mer ? Fast jag vet inte om det har någon betydelse vad man skriver att huset kostar. Är det uppgifter skatteverket tar fram sedan vid försäljningen av huset eller är det något som kollas upp nu ?
Mvh
H
Räkna krasst med att skatteverket kollar kvittona den dagen du säljer villan. Sen' var det någon klyftig person som nyligen nämnde att det kan vara vettigt testa hur mycket man egentligen i slutändan tjänar på en kryddning av tex 50' ... Det blir så marginella belopp så det inte ens betalar den pava vin man inmundigar för att dämpa ångesten man har när man deklarerar - än mindre riskera diskussioner med skatteverket angående 'bortkomna' kvitton.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det är helt ok att ta upp kostnader man haft men saknar kvitton på, bara man i anmärkning anger att kvitto saknas. Sedan är det ju klart att det material som man påstår att man köpt bör ju finnas att visa upp vid kontroll. Eller de tjänster man påstår sig köpt. Där kan det ju kanske bli lite känsligare, för är det en tjänst så bör man nog kunna ange vilken firma man anlitat... Sedan är det upp till skattemyndigheten att ev. underkänna utgiften som du saknar kvitto på.
I den deklaration du gör nu så skall ju husets värde bara vara med för att visa att du har rätt att skjuta vinsten framför dig. Den dag du söljer huset så kan skatteverket mycket väl göra en betydligt djupare kontroll av de kvitton du har eller saknar.
I den deklaration du gör nu så skall ju husets värde bara vara med för att visa att du har rätt att skjuta vinsten framför dig. Den dag du söljer huset så kan skatteverket mycket väl göra en betydligt djupare kontroll av de kvitton du har eller saknar.
Det där med bostadsrätt måste vara helt nya regler. Sålde själv en bostadsrätt 2003 och flyttade till hus. Gjorde avdrag på 40' för förbättringar i bostadsrätten som godkändes efter att jag fick skicka in kvitto. Iochförsig kvittar det ju då jag fick uppskkov på reavinstskatten till jag säljer huset och köper billigare bostad vilket ju känns mycket avlägset. När detta händer känns det som reavinstskatten på 30tusen- någonting kommer att bli obetydlig...Patrik.A skrev:
Hej
Jag tror det är så att om man köper en ny bostadsrätt som är billigare en den man säljer så får man inte tillgodoräkna sig utgifter man har då man renoverar den nya lägenheten. Vid tex inflyttning.
Kostnaderna får man i så fall tillgodoräkna sig vid en senare försäljning.
Om man däremot flyttar in i en villa så får man dra av för denna kostnad.
Jag tror det är så att om man köper en ny bostadsrätt som är billigare en den man säljer så får man inte tillgodoräkna sig utgifter man har då man renoverar den nya lägenheten. Vid tex inflyttning.
Kostnaderna får man i så fall tillgodoräkna sig vid en senare försäljning.
Om man däremot flyttar in i en villa så får man dra av för denna kostnad.
Klicka här för att svara