D
Didrikson: Ok, bara att ta en arkitekt/byggkonsult i handen och åka till fabriken och gå igenom plan för plan... Tack för svaren!
4 svar · 1,5k läst
Sne4
Sne4: Precis samma tankar som vi hade efter att ha kollat med SBAB. Vår bankkontakt släppte inte på 85% gränsen i bottenlån, men efter lite förhandlingar och jämförelser av nyckeltal och taxeringsvärde så gick de med på att värdera upp huset lite lagom... Samma nettoeffekt som SBAB och 95% bottenlån ;D -Och om vi skulle råka ut för att vedpannan står och leker sprinkler samtidigt som
1 svar · 1,3k läst
S
sofia_k: [citat] Samma här, rekommenderas ;D bra o varmt bemötande av allt från kassapersonalen till vår bankkille ::)
8 svar · 2,5k läst
S
Strixx: Bara 25%... :o  wow... Det finns dom som lägger på 400%...  :-X Vi har löst det som så att vi köper in grunden på annat håll..
14 svar · 4,2k läst
U
ulan: Vi fick oxå betala pantbrev samt lagfart för tomt, för "tänkt" lån efter byggkreditivets slut (SEB)
13 svar · 9,2k läst
P
peter_d: Jag tycker det verkar rimligt. Jag vet inte exakt vad de menar med hushållningskalkyl men jag tycker att du visar på att du bygger ett hus med ett flexibelt värmesystem (genom att det är vattenburet) och bra isolering. Det borde räcka. Prefab hustillverkare är inte bättre än så. /Peter
9 svar · 1,3k läst
F
Familjen_Bygg: Smålänningen samtalade med skotten, - Va, två fickor på sveprocken. Varför inte göra som jag; ha en stor ficka istället, då sparar du ju ännu mer? Lycka till!  :) :) :)
9 svar · 26,2k läst
M
Mulan: [citat] Hehehe...ja sexighet vinner ;)
28 svar · 4,7k läst
R
robban44: Det kan dom inte heller utan det kommer som lök på laxen när dom ska börja schakta, dom uppskattar bara för att få fram någon typ av pris men dom verkliga kostnaderna som kan komma informerar dom mindre gärna om. Men gör som vi att gör en geologisk undersökning av tomten och sedan får markentreprenören ta kontakt med geologen för genomgång av förhållandena. Det funkade bra för
3 svar · 3,1k läst
Å
Åttioettan: Snackade precis med FSB, min kontaktperson bad ett annat kontor som har mer koll på byggkreditiv ta kontakt med mig (min kontakt vet om att vi inte har någon kontantinsats att gå in med). De tyckte vi kunde komma in för ett möte men sa att de normalt är väldigt hårda på att man ska ha minst 10% i egen insats, helst mer om man vill bygga nytt. Däremot gick det bra utan kontantinsats om
6 svar · 1,6k läst
D
David: [citat] Du har antagligen inte märkt det men fruar har använt detta resultatbaserade belöningssätt i årtusenden på sina män. Är du inte snäll i veckan så har hon garanterat "huvudvärk" på lördagskvällen. mvh David (som hoppas att Lisa inte läser detta)
10 svar · 1,1k läst
S
skyfox: Vi har SEB och vi har fått följande 1 år 2,2 5 år 3,25 10 år 3,95
15 svar · 2,4k läst
M
Mulan: Nu har man i alla fall skrivit på! ;D Solana..privat medd.
24 svar · 5,8k läst
M
moken: Ringde bygglovshandläggaren idag och ställde lite frågor, passade på att fråga om detta... Det var inkl byggsamråd iallafall, så det var ju bra...
2 svar · 2,7k läst
B
byggbill: tack för svar. Då är det som jag själv tror ca 10-12.000 kwh/år. Väl medveten om att det beror på många faktorer. Bor i äldre villa idag och allt hänger på vintern + barn ;)
4 svar · 1,8k läst
B
birgi: [citat] Vad sägs om förråd? Friggeboda? Garage är väl ffa till för bilar ... ;)
8 svar · 2,1k läst
C
CallePosse: Ja, men då ligger bevisbördan på dig... http://www.gar-bo.se/pdf/abs95.pdf
17 svar · 6,5k läst
J
Jorg: Ville bara avstluta detta med att meddela att det gick bra med banken och vi fick låna till allt vi behövde. Se dock även detta inlägg: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=fritidshus;action=display;num=1115967273
21 svar · 9,8k läst
C
chili: Tackar för svaren, har hittat det jag behöver. 8)
3 svar · 2,8k läst
D
Don_Tom: [citat] Har lusläst allt det finstilta i våra allmäna villkor för vårt kreditiv (SEB) och jag hittar inget som antyder att det skulle kosta något att vid avlyftet välja ett annat kreditinstitut. Kan kanske skilja mellan olika banker/kreditinstitut men för SEB verkar det inte finnas.
8 svar · 5,9k läst
Mattias L.
Mattias L.: Vi värmer 120 kvm i Skåne med gammal oljepanna och inkl hushållsel, vatten & avlopp, försäkring & sopor ligger vår driftkostand på ca. 3200 kr/mån. Ska man sen räkna in underhållskostnad för att hålla detta hus byggt 1947 på fötter så får jag nog lägga till i snitt 1000 kr/mån
2 svar · 4,0k läst
C
co: Hos Handelsbanken är det förhandling och goda kontakter som gäller (så jag tror att man har en fördel när man varit kund hos dem ett tag). Vi har efterlevandeskydd rörlig ränta 3% och fast i två år på 3% + att vi får en mindre del topplån i och med att vi kan låna 90% av marknadsvärdet (de ratade dessutom värderingsmannens värderinga av vårt hus och skrev upp den med 500000).
10 svar · 3,2k läst
F
Familjen_Bygg: ....om bara fastighetsskatten sänks mer så att effekten blir ett lägre skatteuttag. Bevingade ord som hörts av protesterande villaägare. Lycka till! :) :) :)
0 svar · 1,3k läst
Severus
Severus: [citat] Håller tummarna!!!!!!!!!!
37 svar · 4,8k läst
Angelven
Angelven: Det borde väl räcka ? En skriftlig inflyttningsdag - är det inte klart då (och det är det inte om det inte är slutbesiktigat) så får dom stå för kostnaderna som du drabbas av (hotell/husvagn whatever ;-) )
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Om vinsten blir större än 50000 (visste inte att det fanns en gräns) så behöver du inte betala skatten nu, utan du kan föra med dig vinsten till ditt nya hus, och får alltså skatta för den när du säljer huset någon gång i framtiden. Ett annat krav för det är att ditt nya hus måste kosta mer än det boende som du säljer. Sedan finns det en del andra krav på att du skall ha varit
15 svar · 3,3k läst
M
malinochjohan: Japp och sjöutsikt har vi oxå ;D ;D Malin
5 svar · 3,2k läst
S
Strixx: LB-Hus ugglan serie får du bra standard till bra pris. Men för oss gick det tyvärr bort på grund av det mycket dummt utformade köket. När vi var och tittade på det och "prov jobbade" i köket upptäckte vi snabbt att det blir trångt att arbeta två i köket sammtidigt. Och väldigt svårt att få in ett stort köksbord. Du måste nästan ha ett runt köksbord för att det inte ska bli
11 svar · 2,0k läst
M
Mulan: Eget arbete räknas. Du får räkna in allt tex: utvändig målning. Men du måste plussa på den summan på lånet med. så om du inte räknat med den så har du 1930000 i lån med 30.000 kontantinsats om du har färgen gratis :) Så kan du fortsätta med allt som du får på köpet eller gratis. Plussa på värdet och använd det som insats. 2.000.000 med 100.000 insats är bättre än
1 svar · 1,7k läst
Å
Åttioettan: Tack för peppningen Sokrates! :) Sånt behövs när man står inför ett av livets stora beslut ;D
20 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.