Har läst en del inlägg härinne där man spec:ar upp en hel del kostnader som tillkommer utöver tomt och hus, bl.a. planavgift, fyllmassor, kvalitetsansvarig, etc, där summan enbart för detta uppgår till runt 300.000kr :o

Vad ingår om man köper nyckelfärdigt hus från exempelvis Myresjöhus? Och vad ingår inte?

Känner mig kallad då jag har en tråd och sida som pekar på nämda summa.
Tja, vi hade en NF kalkyl från Myresjö och byggde en NF lösning från Eksjö.
Tittar man lite krasst på kalkylerna från dessa bolag så tar de upp vissa av kostnaderna som uppskattade byggherrekostnader och vissa under tomtkostnader men det felade för oss på runt 130 000:- i totalen.
Diffen ligger vid en snabb koll på fyllmassor, byggkreditiv, kommunkostnader som inte riktigt stämde med verkligheten. :-/
Sen tillkommer extra lull-lull som man vill ha och kanske inte tycker är så dyrt i den totala konkursen, men det tickar snabbt pengar.
Summa summarum för oss, så landade vi ca 500 000:- över det vi först kom överens med säljaren om.
Dock var vi väl upplysta och medvetna om varje extra krona som tillkom och det var inget dolt försök från säljarens sida att lura oss (denna kommentar för att inte starta en ny våg av kritik mot EH)  ;)

Tack för svar!

Men behöver man alltid fyllnadsmassor (måste erkänna att jag inte ens vet vad det är för något! :-X) ?

Ekesjöhus - vilken kategori tillhör de, mellanklass?

Fyllnadsmassor är sådant man använder för att jämna ut nivåskillnader på tomten med där huset ska stå. Det brukar alltid ingå för lite fyllnadsmassor i företagens kalkyler.

Du kanske har sett att många annonserar om att de vill ha billiga fyllnadsmassor, dvs grus och annat.

Yes, det har jag! Många som söker grus! ;D

Men om man har en helt plan trädgårdstomt, behövs det normalt fyllnadsmassor även på en sån? ???

Tyvärr så är det så att det trädgårdstomten sällan är "helt plan" även om det ser ut så...

Men det är klart, lutar inte tomten synligt för ögat så ökar ju chansen att fyllnadsmassorna som ingår räcker, och skulle man behöva mer rör det sig sannolikt inte om stora volymer.

Sedan kan det vara så att det är lerigt under marknivån och att man behöver schakta ur dålig "bärig" fyllnad och lägga i bättre, men detta kan markgubbarna bättre än jag.

Hoppas det klarnat något!

För att "fylla" ;D på lite så ingick det 145 Ton fyllmassor i vår kalkyl och det slutade med 303 Ton.
Vår tomt var helt plan men det fanns inblandat matjord i bärlagret så vi fick gräva ut lite djupare.
Omöjligt både för oss och säljaren att veta. Efterforskning har visat att denna glänta, som vi byggt på, tidigare var snåkuperad och fyllts ut med vad som fanns tillgängligt.
Även om vi från början tagit dit en geotekniker så är det mindre troligt att han hade hittat det då det gick i strängar över tomten.
Lägg på en 50-100 papp i kalkylen så känns det inte så bistert när väl faktum uppdagas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.