1 853 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Gör byggföretag stora vinster när räntan är låg?
Sida 1 av 2
För ca 5 år sen kostade ett nyckelfärdigt hus, inklusive tomt, byggt av ett företag nästan en miljon mindre än vad ett likadant i samma område kostar idag. De gör ju kalkyler och min känsla är att de räknar på ungefär samma månadskostnad för köparen nu som då. Men då borde de väl göra rejäla vinster eftersom jag antar att byggnadsmaterial och arbetskraft inte gått upp så mycket i pris. Dessutom borde ju även byggföretagen vid behov kunna låna billigare än förut.
Tänker de att om folk förut var beredda på att ha en månadskostnad på 10000 kr, så är de det nu också. Men haken är ju att då sitter man med nästan en miljon mer i lån om man nu inte haft en bostad innan som gett stor vinst.
Vad är era tankar kring detta??
Tänker de att om folk förut var beredda på att ha en månadskostnad på 10000 kr, så är de det nu också. Men haken är ju att då sitter man med nästan en miljon mer i lån om man nu inte haft en bostad innan som gett stor vinst.
Vad är era tankar kring detta??
Jag tycker det är kloka funderingar du har!
Har själv inte tidigare tänkt i de banorna eftersom jag inte vet hur marknaden såg ut tidigare.
Men de passar nog på att göra sig en bra hacka nu när marknaden ser ut som den gör. Ur ett affärsmässigt perspektiv vore de väl dumma annars .... men ur eget perspektiv tycker jag det är för j-vligt eftersom det gör att vi måste betala mer! :-/
Har själv inte tidigare tänkt i de banorna eftersom jag inte vet hur marknaden såg ut tidigare.
Men de passar nog på att göra sig en bra hacka nu när marknaden ser ut som den gör. Ur ett affärsmässigt perspektiv vore de väl dumma annars .... men ur eget perspektiv tycker jag det är för j-vligt eftersom det gör att vi måste betala mer! :-/
Har funderat själv i precis samma banor.
De var väl sjuttan att man valde en teoretisk utbildning. I mitt nästa liv ska jag bli hantverkare så jag kan göra mer själv! ;D
Jag är dotter till en pessimist med föjande motto:
- Alla är tjuvar och banditer tills motsatsen har bevisats!
Har kommit på de senaste åren att detta verkar synnerligen passa in på mäklare och byggföretag. Det privata näringslivet ska vi väl inte ens nämna?
De var väl sjuttan att man valde en teoretisk utbildning. I mitt nästa liv ska jag bli hantverkare så jag kan göra mer själv! ;D
Jag är dotter till en pessimist med föjande motto:
- Alla är tjuvar och banditer tills motsatsen har bevisats!
Har kommit på de senaste åren att detta verkar synnerligen passa in på mäklare och byggföretag. Det privata näringslivet ska vi väl inte ens nämna?
Jo, det är väl så. Stor efterfrågan ger högre priser. Vi lever ju i en marknadsakonomi.
Så nu vill jag be er andra att sluta bygga så att vi kan bygga billigare! ;D
Så nu vill jag be er andra att sluta bygga så att vi kan bygga billigare! ;D
Fast de extrema väntetiderna gäller väl bara om man väljer någon av de stora tillverkarna (typ. Ä-hus, Smålandsvillan o.s.v.)? Har varit i kontakt med ett antal mindre tillverkare, och där verkar ofta inte väntetiden vara så lång.Berit skrev:
Stopp och belägg. Anfäkta och anamma. Bomber och granater. 
Inklusive tomten var det ju. Tomtpriserna har ju stigit hur mycket som helst det senaste året.
Sedan har vi nog blivit kräsnare med materialvalet.
Hustillverkarna tjänar vad jag förstått inte speciellt bra. Det är säljarna och entreprenörerna som tjänar storkovan. Fast det har de väl alltid gjort?
Annars är det inget som hindrar teoretiker att ge sig in i byggbranschen. Vore kul att få sällskap.
mvh
David
Inklusive tomten var det ju. Tomtpriserna har ju stigit hur mycket som helst det senaste året.
Hustillverkarna tjänar vad jag förstått inte speciellt bra. Det är säljarna och entreprenörerna som tjänar storkovan. Fast det har de väl alltid gjort?
Annars är det inget som hindrar teoretiker att ge sig in i byggbranschen. Vore kul att få sällskap.
mvh
David
Har fått intrycket att även byggsatserna har stigit betydligt, bara på några år. Använde ett till två år gamla priser när jag gjorde kalkylen som jag lämnade till banken. Men dagens priser verkar bra mycket högre (i vårt fall c:a +100' på ett stomrest hus).David skrev:Stopp och belägg. Anfäkta och anamma. Bomber och granater.
mvh
David
Eller? Är det bara jag som är dålig på att förhandla?
Jag antar att du har rätt i att dessa priser gått upp också. Ville bara få med tomtprisets påverkan på prisökningen.Konsulten skrev:Har fått intrycket att även byggsatserna har stigit betydligt, bara på några år. Använde ett till två år gamla priser när jag gjorde kalkylen som jag lämnade till banken. Men dagens priser verkar bra mycket högre (i vårt fall c:a +100' på ett stomrest hus).
Eller? Är det bara jag som är dålig på att förhandla?![]()
De byggen vi offererat på hittills har vi legat lägst i pris på. Antar att det beror på att konkurrensen är för dålig eller på att stora husföretag har en stor overheadkostnad att betala för.
mvh
David
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Har granskat ett antal husföretags årsredovisningar och det är många som knappt går runt. En nettovinst runt 1-2% är regel mer än undantag. Men för ett par år sedan gick ju flertalet i konken...
Det är därför som det är så konstigt att företagen bemöter sina presumtiva kunder så illa som de gör, allt att döma av egen erfarenhet och andra här på siten.
Lycka till!

Lycka till!
Själva husföretagen tjänar inte så mycket mer nu än tidigare, och vinstökningen beror nog endast på försäljningsökning och inte större marginaler.
Men däremot så tjänar säljarna storkovan idag genom enorma påslag på entreprenaderna. Men om man kan anse att dom är tjuvar för det vet jag inte om jag kan hålla med om. Man är väl inte en tjuv bara för att man tjänar pengar på en produkt som kunden vill ha? Hur många anser att tex Kamprad är en bandit?
Prissättning i detta fallet handlar ju inte så mycket om hur mycket säljaren vill käna, utan vilket värde han skapar för kunden. Så länge han kan leverera ett hus som bliri billigare än att köpa ett gammalt kan han ju ta ut de vinster han gör idag. Så det handlar lika mycket om de låga räntorna som det handlar om priserna på gammla hus.
Själv är jag grymt prismedveten (läs snål) så jag accepterar inte dessa påslag, utan fixar det själv genom att köra med delad entreprenad, men jag kallar inte säljaren för varken badit eller bov för det. Många orkar/vill inte ta det ansvaret att hålla i allt själv, och är beredda att betala för det värdet som säljaren skapar för kunden.
Om man bara hade sett det ur denna aspekten hade nog många mått mycket bättre, och inte tittat snett på alla som tjänar pengar!
Men däremot så tjänar säljarna storkovan idag genom enorma påslag på entreprenaderna. Men om man kan anse att dom är tjuvar för det vet jag inte om jag kan hålla med om. Man är väl inte en tjuv bara för att man tjänar pengar på en produkt som kunden vill ha? Hur många anser att tex Kamprad är en bandit?
Prissättning i detta fallet handlar ju inte så mycket om hur mycket säljaren vill käna, utan vilket värde han skapar för kunden. Så länge han kan leverera ett hus som bliri billigare än att köpa ett gammalt kan han ju ta ut de vinster han gör idag. Så det handlar lika mycket om de låga räntorna som det handlar om priserna på gammla hus.
Själv är jag grymt prismedveten (läs snål) så jag accepterar inte dessa påslag, utan fixar det själv genom att köra med delad entreprenad, men jag kallar inte säljaren för varken badit eller bov för det. Många orkar/vill inte ta det ansvaret att hålla i allt själv, och är beredda att betala för det värdet som säljaren skapar för kunden.
Om man bara hade sett det ur denna aspekten hade nog många mått mycket bättre, och inte tittat snett på alla som tjänar pengar!
Bra sagt, Strixx. Det är många bra tankar på forumet idag.Strixx skrev:Själva husföretagen tjänar inte så mycket mer nu än tidigare, och vinstökningen beror nog endast på försäljningsökning och inte större marginaler.
mvh
David