Hej!
Jag sålde en bostadsrätt våren 2003. Jag har fått uppskov med vinsten. Nu ska jag och min man bygga med Myresjöhus. Vi har skrivit på kontraktet, skickat iväg bygglovsansökan och naturligtvis betalat handpenning på tomten.
Men för att få uppskov med vinsten måste vi flytta in senast 2 maj 2:a året efter försäljningen och huset blir klart först till hösten.
Nu undrar jag - går det att skriva sig på ett icke färdigt hus? Kan man sätta upp en brevlåda på byggarbetsplatsen? Att bygga hus innebär ju många omkostnader, då skulle det ju vara skönt att slippa över 20000 kronor i skatt.
Tacksam för alla tips!

Är också intresserad av ett svar på frågan, så jag lyfter tråden.

Hemmakatten
Vi sitter lite i samma dilemma. I kontakt med skattemyndigheten säger de att huset måste vara beboeligt, dvs toa och kök måste finnas. Man måste de facto BO på den adress där man är skriven. Så ett hus med tak och väggar men utan innerväggar och färdigt golv men med värme och VA och möjlighet att laga mat (vatten o spis) krävs.
Ett annat problem för er är ju att Myresjöhus inte kommer att tillåta er att flytta in innan huset är färdigt och besiktigat.
Skulle inte ta risken att skriva mig på en adress jag inte bor på. Tycker inte att 20.000 kronor är värt det. Det är ju, i byggsammanhang, ändå en ganksa liten summa.

En boxadress anses inte vara en stadigvarande adress.

Jag kan säga av egen erfarenhet att det inte är nån som kollar direkt, men eftersom man egentligen måste bo där man är skriven, så känns det som att man hela tiden måste passa sina ord när man talar med myndigheter osv.

Det hela handlar om att man ska betala skatt på rätt ställe (finns säkert fler anledningar), så står man skriven i den kommun man kommer bo i sen så tycker inte jag att det är så farligt.

Men som sagt, det kan bli rätt krångligt. Framförallt med all post som kommer till den folkbokförda adressen.

I Stockholm känns det som att det är relativt vanligt att vara skriven på ett ställe och bo på ett annat. Speciellt bland de som flyttar mellan andrahandslägenheter.

Ja, det är vanligt att vara skriven på olika adresser då man bor i andra hand. Fast då lider man inte av skatteproblem vid försäljning.

Dom flesta/många register samkörs och speciellt mot folkbokföringsregistret.

Hade nog varit om mig och kring mig för att verkligen säkerställa att allt är så korrekt som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.