3 440 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Hjälp! Vad göra??
Sida 1 av 2
Dilemma!!! :'(
Vi är rätt sålda på en tomt vi var och kikade på idag, en fin sluttande tomt på 1475 kvm i Trångsund för 850.000 kr (-50.000 kr på utgångspriset).
Ringde banken idag för att höra ang finansiering. De kräver att vi kan lägga 10% själva i insats. Problemet är att vi inte har så mycket pengar sparade. Vi har billån och några gamla privatlån som vi velat betala av fort istället för att spara undan. Har börjat spara undan fr.o.m den här månaden, men det kommer ju att ta år innan vi fått ihop 10%! :'(
Vad ska vi göra? Bara att bita i sura äpplet och vänta i 5 år? Går det att ordna finansiering på annat sätt?
Hur har ni andra gjort? ???
Vi är rätt sålda på en tomt vi var och kikade på idag, en fin sluttande tomt på 1475 kvm i Trångsund för 850.000 kr (-50.000 kr på utgångspriset).
Ringde banken idag för att höra ang finansiering. De kräver att vi kan lägga 10% själva i insats. Problemet är att vi inte har så mycket pengar sparade. Vi har billån och några gamla privatlån som vi velat betala av fort istället för att spara undan. Har börjat spara undan fr.o.m den här månaden, men det kommer ju att ta år innan vi fått ihop 10%! :'(
Vad ska vi göra? Bara att bita i sura äpplet och vänta i 5 år? Går det att ordna finansiering på annat sätt?
Hur har ni andra gjort? ???
Ni har inte föräldrar med låga låna på sina hus (eller hur de nu bor) som kan låna handpenningen till er? Jag vet rätt många som gjort så vid sina första hus/lägenhetsaffärer. Kanske inte bästa lösningen men den funkar, förutsatt att ens föräldrar har den möjligheten.
Lycka till! Jag har själv suttit i din sits och vet precis hur frustrerande det är.
Lycka till! Jag har själv suttit i din sits och vet precis hur frustrerande det är.
Hmmm ... vet inte det jag ... ska höra ... men min mamma har precis köpt (byggt) en svindyr vindsvåning i Sthlms innerstad, iofs så pytsade hon in en del som hon fick vid försäljningen av henens tidigare lägenhet, pappa har en BR som han bott i i 10 år (kanske kan vara något) och sambons föräldrar sitter i en lägenhet de köpte för 2 år sen (hade tidigare villa som de sålde utan vinst).
Hmm .... får höra med dem.
Jag köpte hus när jag bodde i Danmark och hade då inte ett rött öre att stoppa i insatsen, men där var det inga problem - bara att ta med insatsen som topplån.
Men det funkar tydligen inte i Sverige? ???
Hmm .... får höra med dem.
Jag köpte hus när jag bodde i Danmark och hade då inte ett rött öre att stoppa i insatsen, men där var det inga problem - bara att ta med insatsen som topplån.
Men det funkar tydligen inte i Sverige? ???
Vad var det för bank? 
Vi har rätt bra ekonomi i övrigt och är rätt bra bankkunder skulle jag tro. Vi tjänar båda hyfsat och lever rätt gott. Fast senaste året har vi fått stå ut med dubbla boendekostnader pga att vi inte ville bli av med sambons lägenhet (hyresrätt) hur som helst. :-/
Eftersom jag bytt bostadsort ett par gånger nu så har jag inte hunnit få en bra bankkontakt (har lyckats sköta allt via Internetbanken) och sambon försöker byta bank just nu för han är missnöjd med den han har.
Kan nämna att det är Föreningssparbanken jag är kund i, och tjejen jag talade med lät rätt bestämd när hon sa att de krävde 10% egen insats särskilt när det gällde byggkreditiv.
Vi har rätt bra ekonomi i övrigt och är rätt bra bankkunder skulle jag tro. Vi tjänar båda hyfsat och lever rätt gott. Fast senaste året har vi fått stå ut med dubbla boendekostnader pga att vi inte ville bli av med sambons lägenhet (hyresrätt) hur som helst. :-/
Eftersom jag bytt bostadsort ett par gånger nu så har jag inte hunnit få en bra bankkontakt (har lyckats sköta allt via Internetbanken) och sambon försöker byta bank just nu för han är missnöjd med den han har.
Kan nämna att det är Föreningssparbanken jag är kund i, och tjejen jag talade med lät rätt bestämd när hon sa att de krävde 10% egen insats särskilt när det gällde byggkreditiv.
min åsikt... skicka FSB så långt det går.. det tillhör 20-talet att komma "med mössan i hand", gjorde samma sak för 5år sedan med ovanstående bank och det är helt klart det bästa jag gjort, nu har jag en bankkontakt som är glad över att ha MIG som kund och inte tvärtom.
;D
Tack för tipset!
Frågan är då vilken bank man ska byta till? ???
Jag är en sån där person som gärna samlar allting på samma ställe, så behöver man inte leta efter grejerna (syndromet kallas tydligen för "ungdomssenil" ;D).
SEB ogillar vi skarpt så de går bort (om ingen kan överbevisa oss om motsatsen?
)
Vad med Handelsbanken? Någon som har bra/dåliga erfarenheter av dem?
Frågan är då vilken bank man ska byta till? ???
Jag är en sån där person som gärna samlar allting på samma ställe, så behöver man inte leta efter grejerna (syndromet kallas tydligen för "ungdomssenil" ;D).
SEB ogillar vi skarpt så de går bort (om ingen kan överbevisa oss om motsatsen?
Vad med Handelsbanken? Någon som har bra/dåliga erfarenheter av dem?
Oj, såg nu att det var -75.000 kr på utgångspriset som vi blivit erbjudna. 
Vill verkligen ha den tomten! :'(
577 kr/kvm är ju kanonbra i Trångsund!
Vi snackade med säljaren (alltså inte mäklaren) idag, gick runt i området och kikade - fanns bara fördelar med området. Enda nackdelen vi såg då var att det skulel krävas lite sprängning och lite utjämning av grunden - men sen fick blev vi erbjudna minus 75.000 kr på utgångspriset, och det kan man ju få en del grundarbete för.
Hur skulle ni andra gjort i vår sits? ???
P.S. Har inte fått tag i våra föräldrar ännu. Varför svarar de inte i telefon! >
... och morsan var ute på räkkryssning och hörde inte vad jag sa :
Vill verkligen ha den tomten! :'(
577 kr/kvm är ju kanonbra i Trångsund!
Hur skulle ni andra gjort i vår sits? ???
P.S. Har inte fått tag i våra föräldrar ännu. Varför svarar de inte i telefon! >
Är det sant? 
Kanske ska snacka med em ändå då! ;D
Märkligt att FSB är så konservativa! :-/ Jag som varit en så god och trogen kund sedan jag var 12 år!
Kanske ska snacka med em ändå då! ;D
Märkligt att FSB är så konservativa! :-/ Jag som varit en så god och trogen kund sedan jag var 12 år!
Vi ska träffa FSB imorgon kl 12 så får vi se vad de säger.
Pappa kunde inte bidra med lån pga att hans bank (eller om det var BRF) inte medgav lån med lägenheten som säkerhet i annat syfte än renovering av lägenheten.
Så säger FSB nej, då går vi bannemig till andra banker och kollar! Min pappa sa direkt att det var lönlöst att snacka med FSB, bättre att gå till en annan bank. Så då får det väl bli så.
Några tips inför snack med banken (bankerna) ?
Pappa kunde inte bidra med lån pga att hans bank (eller om det var BRF) inte medgav lån med lägenheten som säkerhet i annat syfte än renovering av lägenheten.
Så säger FSB nej, då går vi bannemig till andra banker och kollar! Min pappa sa direkt att det var lönlöst att snacka med FSB, bättre att gå till en annan bank. Så då får det väl bli så.
Några tips inför snack med banken (bankerna) ?
Solklart ni ska kolla med flera banker och bolåneinstitut. Det gör alla andra som ska köpa hus/tomt eller bygga nytt/om.
De andra bankerna slåss om kunderna, men det verkar FSB missat ;D
Perfekt läge att kolla upp vilken bank som vill ha er och som ger bra service och villkor, något som kommer att bli värdefullt om ni även tänker bygga ett hus på tomten
De andra bankerna slåss om kunderna, men det verkar FSB missat ;D
Perfekt läge att kolla upp vilken bank som vill ha er och som ger bra service och villkor, något som kommer att bli värdefullt om ni även tänker bygga ett hus på tomten