Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag anser att fynden görs när även optimisterna tystnat, samt gissar att detta inträffar tidigast sommaren 2009.

Sökarn
Precis som med aktier ska man handla när det börjar vända upp

fredar skrev:
Jag anser att fynden görs när även optimisterna tystnat, samt gissar att detta inträffar tidigast sommaren 2009.
Om inte pessimisterna tystnat innan dess, förstås. :)

Sökarn
Optimisterna måste vara i majoritet, då är det dags, jag väntar på köpläge för aktier och hus, de har kanske samma kurva?

Aktier och hus har inte samma kurva, eftersom syftet med dem är olika.

En aktie är i stort sett en spekulation i att ett företag kommer visa vissa resultat, medan en bostad är något man måste ha.

Fluktrationerna i aktiekurser är närmast oändligt mycket större än huspriser.

Sökarn
Inte alltid samma men nu är det neråt och ganska lika ibland

Swetrot skrev:
Aktier och hus har inte samma kurva, eftersom syftet med dem är olika.

En aktie är i stort sett en spekulation i att ett företag kommer visa vissa resultat, medan en bostad är något man måste ha.

Fluktrationerna i aktiekurser är närmast oändligt mycket större än huspriser.
Vilket inte förhindrar finansgenierna att skapa finansiella instrument som i grunden är beroende av bostadspriserna. Det var så eländet började, när det underliggande värdet försvann..

Det finns en del som tyder på att huspriserna är på väg upp så sakteliga. Dags att handla aktier? :)

Förhållandet mellan huspriser och aktier beror på vilket prisläge på hus/borätt marknad man avser.
Aktiemarknaden har störst inflyttande på bopriser i det övre segmentet.
Där brukar man säga att aktiemarknaden skall vända upp 6-12månader innan huspriserna börjar vända upp.
Samspelet mellan lägre/normala prislägen på bomarknaden samt aktiemarknaden vet jag ej.

Sökarn
Ett hus som kostade 4,5 förra året har nu bud på 4,075', på boligan kan du se variationer.

Sökarn skrev:
Ett hus som kostade 4,5 förra året har nu bud på 4,075', på boligan kan du se variationer.
10% under det pris det såldes för året innan?

Med tanke på att det dom senaste månaderna har varit tvärstopp för försäljningar så låter det inte så illa. Till våren är buden förmodligen uppe i samma nivå igen.

Sökarn
Jag har sett att en del säljs och till högre pris enligt Boligan.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.