Låt oss säga att jag vill bygga med en husfirma som erbjuder totalentreprenad eller generalentreprenad och jag skulle vilja se om jag kan få ner priserna genom att upphandla entreprenörer själv (säger man så?). Får man då offertunderlag från hustillverkaren eller måste man knåpa ihop detta själv... Kan hustillverkaren neka en underlag för upphandlingen bara för att de föredrar sina vanliga entreprenörer?

Ja, kort sagt hur funkar det egentligen?
(Jag har dock ett hum om skillnaderna (och riskerna) med de olika entreprenadsformerna så det behöver ni inte förklara ;-) )

mvh, novis inom upphandling

Jag har ingen aning ... men jag kan tänka mig att hustillverkaren kan neka dig offertunderlag – det är ju ändå en el jobb med att ta fram det. Men fråga kan du ju alltid göra. Jag kan tänka mig två skäl för hustillverkaren att vilja välja någon av sina egna kontakter: dels får de jobba med någon de "känner" och som de vet funkar (kan nog vara en sanning med modifikation, men de har ju ansvaret så ...), dels så kan de lägga på lite på priset som underleverantören tar, så att de själva tjänar någonting på det (vilket väl är helst schysst, de påtar ju sig ansvar + jobb med att hitta/anlita/arbetsleda underentreprenören – inte säkert att du skulle få det billigare om du anlitade underentreprenörern direkt heller, de ger säkert rabatt till hustillverkarna eftersom de får mycket jobb från dem).

Som sagt, jag har ingen aning, men jag skulle tro att det är bäst att ta alla sådana här diskussioner med hustillverkaren innan kontrakt skrivs (ytterligare en anledning till att de kanske inte skulle vilja "ge" dig offertundelag kom jag just på). Ett alternativ är kanske att du själv letar upp några entreprenörer som du tycker verkar bra och där du verkar kunna få ett vettigt pris, också ber du hustillverkaren att ta med dem bland kandidaterna i upphandlingen.

Om jag var hustillverkare skulle jag vägra totalentrepenad om någon annan än jag skall börja välja underleverantörer. Vill man göra så bygger man förslagsvis lösvirke istället.

Ska du upphandla delar själv så blir det delad entreprenad.

Tex Villa Varm har det konceptet att man köper huset stommonterat av dem och får samtidigt alla underlag för att upphandla övriga delar, men då blir det ingen totalentreprenad utan du står för samordning av bygget själv.

Som vanligt i sådana här frågor är svaret "det beror på". Man kan nog säga att har du inte betalat något up front för ritningar och övrigt offertunderlag, äger du inte rätten att använda det. Jag skulle TRO att detta är det vanligaste upplägget hos husföretag. Dvs du betalar inget eller lite för att få en offert från husföretaget. I detta upplägg ingår då att husföretaget tar risken att du inte skriver kontrakt, men att du sedan kontraktet har skrivits inte kan konkurrensutsätta resten av processen.

Skall du utan att prata med ett husföretag driva en process fram tills dess att du får en kostnadsuppskattning med motsvarande träffsäkerhet och riskfördelning, kommer du själv att få betala en hel del konsulter. Men kanske får igen det genom lägre produktionskostnad? En process som liknar den vanliga byggprocessen utan husföretag inblandade.

Sedan finns det säkert alla tänkbara mellanlägen hos olika husföretag, som nämnts ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.