Vi har haft långtgående planer på att bygga ett hur från A-hus. Satte ut vårt eget (helrenoverade, fina) hus till salu för ca 1,5 månad sedan men ingen har nappat ordentligt. Haft många som tittat men några konkreta bud som kunnat hållas har vi inte fått än!

Vi står nu i valet och kvalet på om vi verkligen ska bygga nu när tiderna är som "värst" eller om vi skall vänta ett tag och se hur marknaden blir framöver...? Någon som sitter med samma funderingar som oss?
:confused::confused:

Om det är någon tröst så är ni inte ensamma...

Problemet är ju att bankerna nu i många fall kräver att det första huset ska säljas innan det ges löfte om det nya. Det blir ju svårt när någon måste vara först i kedjan...

Men jag tror det löser sig under vinter och vår, förtroendet mellan bankerna börjar komma tillbaka och snart har alla glömt den här svackan...

Ja, man kanska kan försöka att köpa/boka upp tomten och vänta till våren och se vad som hänt då istället. Känns inte så tryggt att sätta sig med ett stort lån när alla pratar som de gör nu..

Det är nog inte så dumt. Vet inte hur det ser ut för er men det kanske kan vara värt att boka upp eller köpa tomten för att avvakta. Något mindre risk än att stå med 2 hus iaf..

Ja precis, tomtkostnaden rör sig "bara" om 200tkr, istället för 2,5milj!
Sen får man väl hoppas att huset går att sälja till våren istället..

Jag har läst på papperna från kommunen att man skall påbörja sitt bygge inom 1 år annars går köpet tillbaka, menar man då att vi får betala tomten eller går pengarna också tillbaka? Vet du det..?

Beror nog helt på hur kontraktet är utformat. Har ingen erfarenhet av köp av hustillverkare, bygger lösvirke själv. Men kolla upp detta och vad du har för möjligheter till att vänta om ni känner för det.
Jag kan ju gissa att "insatsen" inte går tillbaka, åtminstone inte hela. Jag som hustillverkare skulle ju undvikit att skriva såna kontrakt... :)

Ja, huskontraktet har jag koll på, jag menade kommunen då det är de vi köper tomten av... Men om det bara rör sig om handpenningen vi blir av med är det lugnt.

Får även se vad mäklaren vill ha nu när vi "avbruter" uppdraget...

Jaha, det var kommunen som sålde tomten.... Prata med dom, fråga om ni får skjuta på byggstarten.
Kanske får ni även skjuta på husbeställningen om ni frågar?

Ett år är en kort tid i sammanhanget, så det är väl inte helt otroligt att man då kan få tillbaka en större del av köpesumman i alla fall.

Sedan handlar det ju till viss del om vad som räknas till "påbörja". Är det att du har flyttat ett par skottkärror med jord för att bereda marken, eller att du har ett godkänt byggnadslov, eller vad?

Det finns ingen anledning att stressa fram ett hus som inte känns rätt. Sömnlösa nätter får man ändå när det hela satt igång. Det kan vara väldigt klokt och förståndigt att vänta ut kalabaliken som finansvalparna satt igång, och se hur världen ser ut sen.

Vi ska ringa kommunen idag och kolla hur de ställer sig till det hela! De lär inte få några andra tomter sålda där nu i detta läget heller tror jag!

Husbeställningen är lagd på is, det var schysst av de att kunna göra det tycker vi!

Ja, sömnlösa nätter hade man nog fått om man sagt JA till husbygget i denna "kalabaliken", och man vill ju inte sätta sig i någon jobbig sits om man kan undvika det! Vi bor ju bra där vi är nu, sitter inte i sjön precis!

Känns lite trist att behöva skjuta/avbryta allt man planerat nu, man hade ju allt klart i huvudet och på papper nästan men besvikelsen hade blivit ännu större om man blivit satt i konkurs för att man inte kan betala sitt nya hus!!

Precis som ngn skrev så är ni inte ensamma, vårt bygge börjar på allvar till veckan och vi hade väl tänkt annonsera ut vårt nuvarande hus denna månad men väljer nu att vänta lite för att se hur det ser ut i vår istället.

Just nu så verkar ju husen i vårt område iofs säljas även om det tar längre tid och många köpare verkar höfta till med rena skambud vilket förlänger processen. Men som sagt husen går iväg och jag är väl inte så orolig för att det inte skall lösa sig till slut men att hoppas på att få bort billån mm i processen tror jag att jag kan glömma, så dyrare blir det...

Men med finanskris, ett husbygge för runt 4 miljoner, ett tidigare hus att sälja, och som grädde på moset så sa jag upp mig i veckan (dvs sist in igen), så är det väl som jag sa till en polare, sova gott på natten får man göra ngt annat årtionde...:)

Jag håller inte med Swetrot. Om alla skulle vänta på vad som händer sen dvs att man får facit så skulle massor med folk bli uppsagda och det bildas en ond spiral. Det är nu vi ska handla och konsumera :D . Själv har jag dragit mitt strå till stacken med mitt andra byggda hus på 1 år. Räntorna är på väg ner så det kan ju bli alldeles förträffligt för er när ni är klara.

Fia : vilket hus blev det till slut??
Du har väl som vi varit sugen på både svanvik & basic.

Vi sitter nästan i samma båt. Renoverat hus i bra läge, banken kräver att vi säljer först och vi har anmält vilka tomter vi vill ha till kommunen.
Vi har dock valt att vänta till våren innan vi säljer så förhoppningen är att kommunen i dessa tider går med på att boka upp tomten utan att ta handpenningen då det är ett speciellt läge på marknaden just nu. Som du sa så lär det inte gå åt så många tomter så dom är nog ganska medgörliga.

Vore ju bra att köpa huset nu, det borde vara rätt bra prutmån alt chans att få lite extrautrustning på köpet, hustillverkarna vill väl sälja till dom få kunder som finns just nu.

Mikael_L
fia_1981 skrev:
Jag har läst på papperna från kommunen att man skall påbörja sitt bygge inom 1 år annars går köpet tillbaka, menar man då att vi får betala tomten eller går pengarna också tillbaka? Vet du det..?
Troligt en paragraf för att förhindra ren tomtspekulation.
Prova att föra en öppen dialog med kommunen, så kanske ni upptäcker att det inte är något problem med att skjuta upp byggstarten. Gärna få det inskrivet med ifall dom går med på det.
Vår tomt hade också ett liknande förbehåll. När vi undrade så lovade dom att det är absolut inget dom kommer att jaga oss för, ifall det tar nåt extra år.

När kommuner vill förhindra spekulation så tycker jag det vore bäst om det stod i kontrakten att kommunen har förköpsrätt på obebyggd tomt till samma pris som den ursprungligen såldes för.
Men det kanske inte går, rent juridiskt, att skriva ngt sådant.

Hej,
Jodå det har väl gått sådar.. Vi fick vårt hus sålt, men valde att dra tillbaka försäljningen pga. allt som händer på marknaden nu. Vi känner inte oss helt säkra på hela projektet och då har vi själv tidigare att vi skall avvakta. Detta för vår lilla familjs skull, så att man inte sätter sig i en sits man inte kommer ifrån..
Så som det ser ut nu har vi lagt alla planer på is, fått stoppa projektet hos A-Hus och kommunen tyvärr. Har inneburit en del kostnader för oss, men så är det, det får vi ta! :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.