3 542 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Fler som vill bygga i finanskris?
Tidningarna skriker.. Ja, det har du nog rätt i. Frågan är om tidningarna har rätt? Att ni inte vill betala vad leverantören vill ha är förstås ett problem, men betyder det att någon av er är dum?Kameliadamen skrev:Vi funderar på att bygga nytt istället för köpa "begagnat" av flera olika skäl men så klart för att kunna få möjlighet att skapa sitt drömboende. Har varit i kontakt med flera hustillverkare men det känns som om dom inte riktigt hängt med i rådande marknadsläge och ej är prutvilliga.....tidningarna skriker om uppsägningar i branschen, ingången på ordrar för 2009 är rekordlåg men trots detta försöker dom få ut samma pris som tidigare, vilket vi så klart inte vill betala.....Vill dom över huvud taget sälja? Är det bättre att tacka nej än att pressa sina underleverantörer. kedjan är lång, alla kan gynnas. Hantverkarna skriker efter jobb...
Dumdristigt eller vågat?
Vilka hantverkare skriker efter jobb? Inte några jag känner till iaf, dom har jobb bokade en bra stund till. (Är i branschen så jag har relativt bra koll).
Sen är ju frågan vilka företag som genast börjar dumpa priset på sin vara så fort marknaden går ner, långt ifrån alla. Det kan det finnas flera skäl till att man inte gör.
Jag är helt med i ditt tänk, självklart förhandlar man, särskilt vid ett husköp, som ju för de flesta är den största affären de gör i sitt liv.
Men förhandlingsmarginalen är nog densamma nu, som vid högkonjunktur, då vi pratar påtagliga värden,
och inte låtsaspengar, i form av löften om eventuella framtida utdelningar och värdeökningar på aktier,
Största avansen på ett hus ligger nog hos säljaren, du vet den med en ny suv och smord tunga
, där går det nog att ta en bit av kakan .
Fast det visste du nog redan

Men förhandlingsmarginalen är nog densamma nu, som vid högkonjunktur, då vi pratar påtagliga värden,
och inte låtsaspengar, i form av löften om eventuella framtida utdelningar och värdeökningar på aktier,
Största avansen på ett hus ligger nog hos säljaren, du vet den med en ny suv och smord tunga
Fast det visste du nog redan
Känner inte heller att branschen skriker efter jobb, dom flesta jag pratat med har gott att göra, tycker hela "finanskrisen" känns ganska uppblåst. Därmed inte sagt att den inte finns.
Ett undantag är dock bilbranschen, där går det att göra bra klipp, varför (och här ligger lite av svaret varför det inte är så i husbranschen) jo produkten är redan tillverkad och står just nu och samlar damm=måste krängas!
Såg bla. att BMW sålde utrustade nya 523i touring för 299.900 OP. 464.000, ganska bra rabatt.........
Ett undantag är dock bilbranschen, där går det att göra bra klipp, varför (och här ligger lite av svaret varför det inte är så i husbranschen) jo produkten är redan tillverkad och står just nu och samlar damm=måste krängas!
Såg bla. att BMW sålde utrustade nya 523i touring för 299.900 OP. 464.000, ganska bra rabatt.........
Jag känner igen mig i pappskallens beskrivning. Men när nu pågående projekt har färdigställts kommer en stor och påtaglig efterfrågeminskning på marknaden. Både på "småhusmarknaden" och den "stora" marknaden.
Förra gången märktes nedgången på den kommersiella marknaden i början och mitten av 2002, vilket ju var 1-1,5 år efter IT-bubblans krasch och Ericssons kris. Börsen vände i maj 2000 om jag inte minns fel.
Jag tror också att småhusföretagen är mer intresserade av att hålla uppe vinstmarginalerna än att gå ner i pris. Eftersom de flesta jobbar med inhyrda entreprenörer har de inte någon stor organisation utan kan någorlunda enkelt dimensionera verksamheten utifrån efterfrågan.
Däremot kommer man nog att se prisfall på "egenkomponerade" småhus, om man vill/kan/orkar ge sig in på den banan. Redan nu friställs arkitekter i stor utsträckning. Om något år finns säkert gott om arbetslösa arkitekter och hantverkare att anlita.
Sedan gissar jag att även om du får samma prisnivå hos husföretagen om ett år så får du antagligen ett betydligt bättre bemötande och förmodligen också en bättre leverans. "Skojakvoten" inom småhusbranschen tenderar att minska rätt kraftigt i lågkonjunkturer.
Förra gången märktes nedgången på den kommersiella marknaden i början och mitten av 2002, vilket ju var 1-1,5 år efter IT-bubblans krasch och Ericssons kris. Börsen vände i maj 2000 om jag inte minns fel.
Jag tror också att småhusföretagen är mer intresserade av att hålla uppe vinstmarginalerna än att gå ner i pris. Eftersom de flesta jobbar med inhyrda entreprenörer har de inte någon stor organisation utan kan någorlunda enkelt dimensionera verksamheten utifrån efterfrågan.
Däremot kommer man nog att se prisfall på "egenkomponerade" småhus, om man vill/kan/orkar ge sig in på den banan. Redan nu friställs arkitekter i stor utsträckning. Om något år finns säkert gott om arbetslösa arkitekter och hantverkare att anlita.
Sedan gissar jag att även om du får samma prisnivå hos husföretagen om ett år så får du antagligen ett betydligt bättre bemötande och förmodligen också en bättre leverans. "Skojakvoten" inom småhusbranschen tenderar att minska rätt kraftigt i lågkonjunkturer.
Göteborgsposten, i förra eller förr-förra veckan, bland alla dessa bilannonser, det kommer ju en ny 5:a nu så det bidrar naturligtvis.imported_Anders_S skrev:
Jag visade frugan oxå.... -Jaha?? fick man till svar, vad säger man?
För SUV-entusiasten fanns där även splitter nya Suzuki grand vitara med nåt superpaket med xenon, skinn, taklucka mm. för 199.900...................
Såg nu på BMW-göteborg´s hemsida att det stod 399.000, tror tryckfelsnisse varit framme i blaskan.......
Jag tror inte att husföretagens villor kommer prissänkas mer än marginellt. Eller, ja kanske på sikt, om lågkonjunkturen blir långvarig.
Dels har dom säkert en del pengar i sina kassakistor nu, som gör att dom kan/vågar ha is i magen och vänta ut konjunkturen.
Dels vill dom inte sänka priserna och därmed tjäna mindre på varje hus när det kommer igång igen sen.
Dels kostar det fortfarande en hel del, rent reellt, att bygga ett hus. Sista tidens byggboom har kanske drivit upp vinstmarginalerna lite, samt löner och materialpriser något, men några gigantiska sänkningar här är nog inte att vänta.
Däremot tror jag det finns lite mer att vinna för den som bygger lösvirke i en mindre firmas regi. När de nuvarande uppdragen tagit slut för firman så får man antagligen timmarna till "självkostnadspris" till sist.
Men även självkostnadspris är förvisso en hel del, man kan inte trolla med knäna.
edit: Ska väl tillägga att åsikterna här är okvalificerat gissande, så ingen tror att jag sitter på någon häftig specialinformation ...
Dels har dom säkert en del pengar i sina kassakistor nu, som gör att dom kan/vågar ha is i magen och vänta ut konjunkturen.
Dels vill dom inte sänka priserna och därmed tjäna mindre på varje hus när det kommer igång igen sen.
Dels kostar det fortfarande en hel del, rent reellt, att bygga ett hus. Sista tidens byggboom har kanske drivit upp vinstmarginalerna lite, samt löner och materialpriser något, men några gigantiska sänkningar här är nog inte att vänta.
Däremot tror jag det finns lite mer att vinna för den som bygger lösvirke i en mindre firmas regi. När de nuvarande uppdragen tagit slut för firman så får man antagligen timmarna till "självkostnadspris" till sist.
Men även självkostnadspris är förvisso en hel del, man kan inte trolla med knäna.
edit: Ska väl tillägga att åsikterna här är okvalificerat gissande, så ingen tror att jag sitter på någon häftig specialinformation ...
Redigerat:
Tror Mikael_l har rätt. Kollade på eksjöhus siffror på skoj och de är rätt så solida om man så säger.
Tror inte marginalerna för entreprenörerna är så stor som somliga tror. Så så mycket billigare blir det nog inte.
Tror inte marginalerna för entreprenörerna är så stor som somliga tror. Så så mycket billigare blir det nog inte.
Klicka här för att svara