Jag köpte mina föräldrars hus tidigare i år och nu hjälper jag till med deklarationen. Problemet är att få en bra uppskattning av vad huset kan ha kostat att bygga 1982, för alla sådana papper utom ett har försvunnit under åren.
Det som är känt är att 1100 kvm tomt, inklusive ett litet gulligt men ganska murket rött hus, köptes för 210 kkr. Sedan röjde man tomten, som är plan och fin, rev huset, fällde träd, schaktade lite, sprängde en salva, byggde torpargrund och placerade på denna ett enplans trähus från Modulent, 120 kvm. Dessutom göt man en platta och byggde ett garage på cirka 30 kvm. Enskilt vatten (80 m brunn) och avlopp med slutna tankar. Åsså ström, asfalt, trädgård och annat plock.
Platsen är sydvästra Göteborg.
Finndomo (dvs Modulent) menade när jag ringde dem att de inte hade järnkoll på huspriserna för 30 år sedan, men man gissade att själva huset, ovan grund och utan garage och allt det jag nämnde ovan, kunde ha kostat 500 kkr.
Och vad kan då resten ha kostat? Finns det andra metoder än motiverade gissningar för att uppskatta priset?