Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
Säljare av hus brukar vara pratsamma och ärliga, mäklare mer återhållsamma och säger vad de måste eller inte ens det om fel. Och all info ska gå genom mäklaren, ibland får man tala med ägaren. Jag brukar ringa upp ägaren utan att fråga mäklaren om lov. Då kan man även få privata informativa visningar.

Som säljare var jag som en mäklare men kunde allt bättre och det gick kanonbra.

Och som jag skrev har problemen ökat med sämre marknad och jobb till mäklare, förut var det mer ärlighet, nu är det nästan alltid oärligt i det vi kollat.

Ett hus till salu, som står på pelare i gammal sjöbotten, skakar när bussen åker förbi så hastigheten sänktes men har höjts igen av andra skäl. Hus har skadats och många har klagat, det är offentlig handling hos kommunen och ett dolt fel. Fg ägare har sagt detta, grannar och kommunen bekräftar. Mäklaren visste om det innan visning men har inget sagt, det kanske ska komma i sista minuten lite inlindat. Dom säger att det inte är där utan på ett annat ställe men har ingen uppgift på vem som har sagt så. Det ska givetvis inverka på priset när folk bjuder.

Ett sådant fel går inte att upptäcka mer än av en slump och ingen besiktning kan notera detta. Felet är att en fg ägare inte sagt det innan, så nästa har hamnat fel i pris och så är det till salu igen med denna last.

Det har upptäckts av en slump då fg ägare har frågats om en ombyggnad, då han råkade nämna detta. Men bör man inte få veta det av mäklaren?

Och kanske är sexigt med skakiga hus men värre om pelare och hus skadas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.