loffes
loffes: [citat] Jo jag har också sett det men tröstar mig med att det är den officiella räntan sedan finns det möjligheter med en viss rabatt på dessa. Rabatten lär minska ju längre bindningstid man väljer men vi får väl se... Verkar som de långa räntorna börjat att stiga. Vi får se hur de nya pessemistiska prognoserna slår mot räntan. USA´s ekonomi verkar mer illa därran än vad man
8 svar · 1,4k läst
Swetrot
Swetrot: Banken kontrollerar det mesta innan de ger ett byggkreditiv. Historiska inkomster, anställningsform, risk för att bli av med jobb etc. Just kreditiv bedöms som mer riskabelt än lån, eftersom pantens värde är osäkert under uppförandet. När kreditivet sedan görs om till lån utförs normalt sett en ny kreditprövning, och den görs sedan om vid varje tillfälle som lånet sätts om. Med
1 svar · 1,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vill du göra som mino säger så ska du dela dagens pris med 0,514 (eller dela med två helt enkelt).
7 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Å andra sidan får hyresvärden adrag för alltihopa, dina goa gamla 100% du vet...
19 svar · 43,3k läst
Swetrot
Swetrot: Själv byggkreditivet är ju något som förväntas vara en ganska kort tid, så den räntan brukar man inte binda. Och det är klart man kan förhandla om räntan. Åtminstone brukar man kunna få en bank att matcha en annan banks ränta om den skulle vara lägre. Och ett tips är att försöka få den nuvarande banken du har, att accpetera så bra villkor att du stannar som kund. Håller man
5 svar · 1,8k läst
T
TEGE: Som sagt, det stämmer nog. Räntan på motsvarande statspapper t o m nov är 1,06 %. 1,06% + 1 % = 2,06 %. Ränteskillnaden är därmed 2,48 % (4,54 - 2,06) 10/12 (10 månader av 12) X 2,48 % X 1.525.000 =31.516 kr. Ganska relevanta siffror som banken kommer med alltså
5 svar · 2,3k läst
sobel_12
sobel_12: Tack för era snabba svar! Bara ringa runt med andra ord ;) En sak är iaf säkert, det är inte direkt billigt att renovera badrum ser det ut som, trots små ytor :D
4 svar · 840 läst
J
Jana: Det är mer "tomten i Norrland" än sjötomt i Stockholm ;-). Jag tror att det är bättre att vänta till vi har köpt tomten. Det var en tomt från kommunen som ville inte sälja tomten till oss. Det ville säkert att någon "skattebetalare" ska bygga... Nu har en kille köpt tomten men beslutat sig att inte bygga och ville att kommunen skulle återköpa tomten som det står i kontraktet (om
4 svar · 1,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Eftersom även räntor för andra lån än bolån får dras av så antar jag att det ligger en del "konjukturstimulans" i räntereduktionen också. Men visst är det säkert ett mått av "alal skall få chansen att äga sitt hem" i det också. /K
9 svar · 3,9k läst
F
frjo7205: Det finns särskilda blanketter hos hyresnämnden (säkert också på nätet) som behövs för att ansöka om att uthyrningen skall ske utan besittningsskydd. Utöver detta skall du använda en avtalsmall för hyresavtalet, som är juridiskt korrekt och bra ur din synvinkel. Kan vara värt besväret att ta juristhjälp för att få processen och avtalet vattentätt. Ett tips är att i avtalet
2 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: Det kostar inget att fråga och förhandla. Om ni idag har två sopkärl som står intill varandra kan du ringa upp till renhållningschefen och förklara att du tycker det är fullt rimligt att betala dubbelavgift, eftersom de ju hittills har betjänat två hushåll i var sin fastighet. MEN!!! Klargör att ni planerar att slå samman fastigheterna eftersom samma hushåll sedan en tid ändå
6 svar · 1,1k läst
loffes
loffes: www.comboloan.se har sådana kalkyler. http://www.comboloan.se/kalkyler/kalk_kosta_start.asp?Menu=Bolan http://www.comboloan.se/kalkyler/kalk_kvar_start.asp?Menu=Bolan
11 svar · 2,2k läst
T
Trixie: Det var intressanta siffror det där. Det kanske visar på att det är likabra att köra på två våningar. Blir ju lite ingrepp i det befintliga taket förstås och då vill vi säkert lägga om hela taket vilket lär kosta en del. Men samtidigt behöver vi ytan så. Tack för ditt svar!:) Jag tar gärna emot fler kommentarer från folk som byggt ut. Tack!
2 svar · 10,8k läst
B
Byggmatte: Hej, Planerar att bygga ut ett fritidshus och är just nu i stadiet då jag håller på och planerar och försöker få ihop en ungefärlig kostnad. Vore väldigt intressant om någon på forumet ville dela med sig en specifikation över materialåtgång samt har ni även era priser /budget så är det ju ännu bättre.
0 svar · 1,8k läst
P
Panamayellow: ska prata med några bygg firmor imorrn så får vi se vad dom tror
4 svar · 1,4k läst
O
ordain: Det går att göra säkerhetsbyte, och alltså ta med sig lånet till en annan fastighet, men du kan inte kräva att banken ska gå med det. En sak att beakta är att banker ofta är mer eller mindre lokala. Många bank-kontor vill inte ha säkerheter som är utanför deras verksamhetsområde. Hos en mer centralt integrerad bank som SEB är det säkert lättare än hos en fristående lokal
8 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker att det låter som att ursprungsfrågan kan anses besvarad, och så stänger jag den här tråden.
26 svar · 3,1k läst
·
Swetrot
Swetrot: Problemet är att köpet vid ett påpekande blir ogiltigt när man gör så här. Den gamla ägaren kan om fem år, när ditt hus kanske stigit 50% i värde, berätta för inskrivningsmyndigheten att så som det står i köpekontaktet var det inte alls. Då backas alltihopa, ni blir av med huset och lagfarten och sitter i rejält i skiten. Försäljningar av fastigheter som sker enligt
1 svar · 3,9k läst
M
-MH-: Sätt in pengarna på ett bra konto, bättre ränta än lånet (än så långe) pch so får du en schysst buffertt! http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm Ta två banker om du känner dig osäker.
5 svar · 3,9k läst
D
db21: Vakna Handelsbanken! Dags att sänka den rörliga räntan!
138 svar · 21,8k läst
E
evasch: Ja det som du skriver där tycker jag verkar logiskt och helt rimligt från alla sidor sätt....men! jag tycker att den här delen säger att det är hela beloppet som HUS Avdraget bygger på (alltså hela summan) Innebörden är att utgifter som avser ROT-arbete för vilket skattereduktion har tillgodoräknats inte får ingå i omkostnadsbeloppet. Eller är det jag som inte förstår
5 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: Fastighetsregistret är sökbart på (korrekt) adress. Vet du varken det ena eller det andra är det enklast att du besöker någon kommunal myndighet, eftersom de ha bästa lokalkännedomen. Besök t.ex. byggnadskontoret personligen, så kan du peka ut fastigheten på en karta. Taxeringsvärdet är uppdelat på mark och byggnad. I registret framgår om där finns olika ägare. Förutom
7 svar · 17,3k läst
F
frhe: Halva arbetskostnaden kan du dra av, dock max 50 000 per år. Observera att tråden ovan inte är aktuell.
8 svar · 5,9k läst
J
johab: Jaha, så var det helt plötsligt dags att börja ta in offerter för det efterlängtade husbygget. Det lutar åt ett lösvirkesbygge på generalentreprenad, men jag vill hålla alla dörrar öppna. Satte mig för att börja skriva ner en kravspec som jag tänkt bifoga bygglovsritningarna, men det var lurigare än jag hade förväntat mig, där de krav jag kommer på hamnar lite huller om buller
0 svar · 2,8k läst
M
-MH-: Om du vill ha gårdsstöd. Men det har du nog inte då. Står mer på www.sjv.se
3 svar · 1,1k läst
D
danielr112: Dum ja e. sådant kort kan man givetvis använda.
15 svar · 4,4k läst
M
mawesw: Så, vad göra? Konkurrensen är inte stor mellan bankerna.
5 svar · 1,6k läst
B
billy_baver: Bästa sättet att få (någorlunda) bra svar är att begära in offerter på allt. Även om ni till sist väljer att göra några entreprenader själv får ni en god uppfattning om tidsåtgången. Åtminstone för ett proffs. Min kalkyl är mycket schematisk, räknad på 15 kkr/kvm multiplicerat med bostadsytan 100 kvm och minskat med 50 procent material. Därav kan man uppskatta arbetskostnaden
6 svar · 4,7k läst
T&H
T&H: [citat] Trodde som sagt att det var mitt skattepliktiga inkomtsbelopp/år som reducerades med 50.000. :confused: ( vilket det brukar vara i sådanA sammanhang). Men det är alltså ännu bättre, man slipper betala 50.000 i kommunalskatt och den siffran passerar man ju lätt på ett år.:) Här skall beställas hantverkare!!!
29 svar · 3,5k läst
M
manick: addan och daviden, ni har ju rätt i detta. Min tanke är att dessa 10% är ungefär som en "kontantinsats", en del i reda pengar, en del i arbete. Nästa gång huset skall byta fasad, tak och fönster, så får en hantverkare göra det, och om vi fortfarande skall ha ett äktenskapsförord på detta viset så får vi väl fördela kostnaderna därefter. Värdet på huset kan ju dessutom
18 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.