Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
-MH-: Om du köpte ett hus för 600 kkr, förbättrade det för 70 kkr och sålde för 600 kkr, så gjorde du en förlust på 70 kkr. Men kolla gärna två eller tra gånger extra att förbättringsutgifterna verkligen är det och att de är högst 5 år gamla. Till inköpspris skall läggas lagfartasvgoift, pantbrev mm., Till försäljningen skall läggas mäklararvode mm. Så du kanske köpte för
bumpaberra: Borde väl inte kosta något mer än nybyggnadskartan. Om samma moduler ska till en annan tomt spelar mindre roll. Grunden vet man ju aldrig vad den kostar ändå förrens grävaren sätter ner skopan i marken.
fahrenheit: ja låter väl "rimligt" ni har inte gjort mycket men man brukar väl säga att materialet och arbetet går 50/50 mot varandra.. Dock så stämmer det sällan i praktiken, det är så måna omkostnader med markarbete, maskinhyra, operatör, avgifter etc. Jag skulle nog säga att det låter liite dyrt men inte dyrt så att säga.. Vi byggde en utbyggnad på 25kvm för cirka 120 000... Detta var
Hemmakatten: Man kan inte skjuta upp uppskov på uppskov. Om ni säljer nybygget så måste uppskovet från 2003 återföras i deklarationen. Ni får däremot i samma deklaration göra nytt uppskov för det huset 2005. eftersom ni förmodligen säljer med vinst, så blir effekten av det återförda uppskovet från 2003 i realiteten dämpad.
Nanny Fine: Bygger du nytt lär det ju ta minst 6 månader, vilket ger dig ganska gott o tid att hitta en köpare. Behöver ju inte vara såå stor risk för dubbla boendekostnader. Banken gör alltid en beräkning utifrån era individuella förutsättningar, så enda sättet att få svar på din fråga är att pallra dig dit.......;)
LinaoMarkus: [citat] Jag blandade visst ihop det lite
Swetrot: Ett lönelyft med 650% är ju inte så illa. Själv fick jag av diverse olika skäl en löneminskning med c:a 99%
Tokv41: [citat] Blandar du inte ihop taxeringsvärdet med vad banken värderat huset till nu? Normalt sett så grundar sig inte botten eller topplånet på taxeringsvärdet utan på marknadsvärdet på huset oavsett taxeringsvärdet... Dvs 85 procent av marknadvärdet brukar vara bottenlån.. 15 procent topplån... Som standard vill säga....
Lekkamraten: [citat] Så är det naturligtivs inte. Anledningen till att bolåneräntorna stannade kvar runt 20% var att bolåneinstituten gavs möjlighet att låna till 20% ränta. Man skulle kunna önska lite mer fakta bakom påståendena. Det är klart att en halvering från dagens 1% av reporäntan bör och förmodligen kommer att göra ungefär detsamma på de korta bolåneräntorna. Samma diskuss har
Pongu: Det finns fler banker. Testa även på annan ort, t ex Stockholm. Där kommer de att tycka er hus är otroligt billigt! ;)
Deven: [quote="Lekkamraten, post: 823873"]Jaså? Nämn ett annat land i Europa som beskattar reavinster på privatbostäder med långa tidsinnehav hårdare än Sverige? (kanske finns, har inte koll på alla länders beskattning men vet att flertalet länder inte beskattar reavinster på privatbostäder alls, förutsatt längre tids innehav). 22% skatt är väldigt högt, både i en internationella
Lekkamraten: Finns iofs längre gipsskivor än så, men problemet är att byggarbetarna inte får arbeta gipsskivor som överstiger en viss längd av arbetsmiljöskäl. Det är självklart att det är dyrare att bygga med högre takhöjd i och med att man bygger mer hus. I annat fall skulle man ju likaväl dra ut huset åt andra hållet och bygga större fast bara betala för ett mindre hus. Smart, men så
Martina 76: Även om priserna baseras till stor del på EUR/SEK så är ju förhandlingsläget ett helt annat än för ett år sedan. Tillverkarna har inte full beläggning och är mycket mer benägna att sänka sina priser för att få jobb.
klaskarlsson: [citat] Förvisso är det ert beslut - och är man en typ som hellre tar en hög riskpremie än att riskera en ränteuppgång så skall ni naturligtvis binda... annars skulle jag nog i dagsläget rekommendera att ha rörligt och sätta av "överskottet" mot den tänkta bundna räntan på ett konto - så gjorde jag vid ombindningen nu i April.. Detta för att det just nu är en onormalt hög
loffes: OffTopic >>Swetrot, var det din granne som var med i "Rent Hus"?
billy_baver: Vi talar inte alls om några exakta priser med eller utan moms, utan om en grov gissning. Mer än 25 Kkr inklusive moms TYCKER jag inte att du ska behöva betala för att överföra en ritning från papper till digitalt format. Jag har nyligen betalat mindre än så för mer än så. Definitivt besked kan du bara få genom att helt enkelt ringa och be ett par byggnadsritare om ett pris de själva
loffes: Ett av lånen är bundna i ytterliggare två år. De andra är helt rörliga alt 3-månaders. (Exemplet är inte en bild av hur det ser ut i verklighet utan bara ett exempel) Jag skulle vilja att det var som abbe_ skriver men så har tydligen inte jag. I alla fall inte på den delen som är över den 85%-iga belåningen. Finns det någon generell bestämmelser för hur man kan sköta sitt
MagDah: Man får bara göra avdrag för resekostnader över 8000 kr, så du borde få tillbaka motsvarande marginalskatten * (10000-8000), dvs några hundralappar.
klaskarlsson: Hur mkt hade du tänkt att göra själv ? Är värme dragen (golvvärme) ? /K
frjo7205: Bedömning, ränta, amorteringstakt varierar också med den enskilda fastighetens makro- och mirkoläge etc. Speciellt vid nybyggen. Bra läge i tillväxtområde = lägre amorteringskrav. Sämre läge i glesbygd = högre amorteringskrav.
robbanorebro: Tack för svaret. Jag tänkte mer på omvandligen av tomten från kalhygge till att bli slät jordyta samt att man har stenplattor som garageuppfart för två bilar samt vid entren plus kantsten längst hustomten ut mot vägen. Träd, gräs, maskiner mm räknar jag in senare.
klaskarlsson: [citat] Jag håller med dig, tror inte på maxränta +arbetslöshet samtidigt, iaf inte mer än ngn månad eller ett par. Däremot kan man ju gå och bli sjuk eller skada sig - så det är ju bra att ha marginal för det!? Er fråga är givetvis omöjlig att svar på generellt - men personligen för mig så kan jag ju göra ett försök: Ni har inga barn men kommer troligen att skaffa det så det
klaskarlsson: En yare braskamin skulle jag nog säga inte ger något högre värde alls i princip. En braskamin jämfört med ingen alls ger nog dock en viss värdehöjning. Och är den gamla icke-fungerande - ja då är det ju en annan sak... 50kkr lär ni dock inte få igen /K
HusByggarTomten: Btw... Dom påhittade namnen är det inte jag som hittat på, det står faktiskt så i "dags att deklarera".... :)
Swetrot: Njae, det är ju samma pengar. Visst kan de betala t.ex. 4000kr till ditt konto, för att sedan skicka ett inbetalningskort på 4000kr för uppskovsräntan, men då är det ju bättre att kvitta det direkt istället.