4 705 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Husvärdering.
Har lite funderingar jag skulle behöva lite hjälp med.
Har ett hus som nu är värderat till 275.000kr
Har renoverat väldigt mycket, kök, vardagsrum, sovrum, hall*2, installerat kamin. Var inget gjort sedan det byggdes -78.
Tog hit banken som värderade upp det 75.000 (vilket vi tyckte var lågt, men fick ju lyfta bort 75.000 från topplånet iaf) som de inte rapporterar vidare till skatteverket, får de göra så?
Så satt jag och kryssade i den förenklade fastighetstaxering och gjorde en beräkning där och landade på 411.000kr
Så hur skulle ni ha gjort, göra en ny taxering och skicka in till skatteverket och få det upptaxerat till 411.000kr som i sin tur skulle innebära att jag kan lyfta av ännu lite mera av topplånet till bottenlånet, eller hur?
Hur är det med fastighetsskatten nu då, hur skulle den ändras för mig om jag får huset upptaxerat från 275.000 till 411.000?
Har en fråga till, ska jag använda "Småhus 2009" eller "Småhus 2006"
Har ett hus som nu är värderat till 275.000kr
Har renoverat väldigt mycket, kök, vardagsrum, sovrum, hall*2, installerat kamin. Var inget gjort sedan det byggdes -78.
Tog hit banken som värderade upp det 75.000 (vilket vi tyckte var lågt, men fick ju lyfta bort 75.000 från topplånet iaf) som de inte rapporterar vidare till skatteverket, får de göra så?
Så satt jag och kryssade i den förenklade fastighetstaxering och gjorde en beräkning där och landade på 411.000kr
Så hur skulle ni ha gjort, göra en ny taxering och skicka in till skatteverket och få det upptaxerat till 411.000kr som i sin tur skulle innebära att jag kan lyfta av ännu lite mera av topplånet till bottenlånet, eller hur?
Hur är det med fastighetsskatten nu då, hur skulle den ändras för mig om jag får huset upptaxerat från 275.000 till 411.000?
Har en fråga till, ska jag använda "Småhus 2009" eller "Småhus 2006"
Redigerat:
Kan ett hus värderas till 275 000 kr? Efter renovering dessutom. Eller är det taxerat till detta? Mitt är taxerat till drygt 400 000 men värderat till ca 1,5 miljoner.
Vad staten taxerar ditt hus till har väl inget att göra med vad banken värderar det till.
Upptaxeras du från 275 000 till 411 000 kr så blir det drygt 100 kr extra i månaden att betala.
Din sista fråga. Ingen aning.
Vad staten taxerar ditt hus till har väl inget att göra med vad banken värderar det till.
Upptaxeras du från 275 000 till 411 000 kr så blir det drygt 100 kr extra i månaden att betala.
Din sista fråga. Ingen aning.
ja precis så är det, det är taxerat till det och banken har grundat bottenlånet på den summan när vi lånade pengar
Vad det var värderat till då vi köpte det vet jag inte om vi fick reda på, eller vart det nu kan ha stått.
Men vi köpte det för 350.000+200.000 till renovering och det var taxerat till 275.000 så allt över det hamnade ju på topplånet då. SÅ nu när banken var hit så värderade dom det till 350.000 vilket gjorde att vi fick flytta 75.000 från topplånet till bottenlånet
Så om jag taxerar om det till 411.000kr så betyder inte det att jag kan grunda bottenlånet på den summan utan banken står fast vid att det är värderat till 350.000kr vilket de kom fram till?
Har jag förstått det hela rätt då?
Inte min starka sida det här =)
Vad det var värderat till då vi köpte det vet jag inte om vi fick reda på, eller vart det nu kan ha stått.
Men vi köpte det för 350.000+200.000 till renovering och det var taxerat till 275.000 så allt över det hamnade ju på topplånet då. SÅ nu när banken var hit så värderade dom det till 350.000 vilket gjorde att vi fick flytta 75.000 från topplånet till bottenlånet
Så om jag taxerar om det till 411.000kr så betyder inte det att jag kan grunda bottenlånet på den summan utan banken står fast vid att det är värderat till 350.000kr vilket de kom fram till?
Har jag förstått det hela rätt då?
Inte min starka sida det här =)
Redigerat:
Värderingar och taxeringsvärden har lite med varandra att göra. Banken kommer troligen inte att ge med sig bara för att taxeringsvärdet går upp, utan håll på den där blanketten.
Priserna på ditt hus indikerar att du precis som jag bor i en del av landet där varje tusenlapp man stoppar in i huset inte värderas till mer än 3-400kr när man vill sälja huset sedan. Å andra sidan är priserna på hus så nedpressade att banken inte ser några problem med att låna ut både 100% och 150% av värdet på huset eftersom räntor och amorteringar är på en rätt så låg nivå sett till inkomsterna.
Priserna på ditt hus indikerar att du precis som jag bor i en del av landet där varje tusenlapp man stoppar in i huset inte värderas till mer än 3-400kr när man vill sälja huset sedan. Å andra sidan är priserna på hus så nedpressade att banken inte ser några problem med att låna ut både 100% och 150% av värdet på huset eftersom räntor och amorteringar är på en rätt så låg nivå sett till inkomsterna.
bjornsson. Du kan nog glömma mitt inlägg. Det verkar som om bostadsmarknaden i ditt län inte ens går att jämföra med vår här nere i varma Skåne. Slänger jag in 100 000 i renovering nu utgår jag från att jag höjer värdet med ca 200 000 hos banken men kanske 50 000 i taxering. Detta beror naturligtvis på vad det är jag renoverar. 100 kr mer i fastighetsskatt får du i vilket fall som helst betala eftersom du ligger under den kommunala avgiftsnivån som jag tror är 6000 kr/år d.v.s. det högsta du kan få betala.
"Men vi köpte det för 350.000+200.000 till renovering och det var taxerat till 275.000 så allt över det hamnade ju på topplånet då. SÅ nu när banken var hit så värderade dom det till 350.000 vilket gjorde att vi fick flytta 75.000 från topplånet till bottenlånet
"
Har jag förstått dig rätt om du menar att ditt botten, respektive topplån grundar sig på taxeringsvärdet?
"
Har jag förstått dig rätt om du menar att ditt botten, respektive topplån grundar sig på taxeringsvärdet?
ja precis.Tokv41 skrev:"Men vi köpte det för 350.000+200.000 till renovering och det var taxerat till 275.000 så allt över det hamnade ju på topplånet då. SÅ nu när banken var hit så värderade dom det till 350.000 vilket gjorde att vi fick flytta 75.000 från topplånet till bottenlånet
"
mitt bottenlån innan banken var och värderade huset var densamma som taxeringsvärdet.
Men nu är det värderat till 350 och taxerat till 275.
Blandar du inte ihop taxeringsvärdet med vad banken värderat huset till nu? Normalt sett så grundar sig inte botten eller topplånet på taxeringsvärdet utan på marknadsvärdet på huset oavsett taxeringsvärdet...Bjornsson skrev:
Dvs 85 procent av marknadvärdet brukar vara bottenlån.. 15 procent topplån... Som standard vill säga....
Klicka här för att svara