Hej!
vi har sålt ett hus för 600000 och vi köpte det även för det.
men under åren så har vi renoverat för ca 70k, men eftersom vårat drömhus vart till salu så
köpte vi det, och det var 100k dyrare. Och nu när vi ska deklarera är det så enkelt att man bara fyller i det beloppet under Förbättringsutgifter för förbättrande reparation och underhåll?
och så är det klart? jag antar att det är något avdrag på dom 70k? om det är det vet någon hur mycket det är? så man kan se ungefär vad man får tillbaka.

var för snabb ... ingen kommentar :)

Redigerat:
Om du köpte ett hus för 600 kkr, förbättrade det för 70 kkr och sålde för 600 kkr, så gjorde du en förlust på 70 kkr. Men kolla gärna två eller tra gånger extra att förbättringsutgifterna verkligen är det och att de är högst 5 år gamla.

Till inköpspris skall läggas lagfartasvgoift, pantbrev mm., Till försäljningen skall läggas mäklararvode mm. Så du kanske köpte för 620 kkr.

Från försäljninge skall dras mäklararvode mm, så det kanske blir 570 kkr istället?

Då blir din förlust 620+70-570 = 120 kkr. Hur mycket du får tillbaka tycks bero på hur mycket övriga skatter du betalat in, och hur mycket annan kapitalintäkt du har.

Jag har tjuvläst från länken nedan, tydlig info tyckte jag. :)

http://www.skatteverket.se/skatter/...us.4.6d02084411db6e252fe80009369.html#berakna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.