Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Swetrot: Det beror ju på hur man menar med "tjänar på". - Jag är helt säker på att ni i absoluta tal kommer att sälja ert hus för mer än 2,4 miljoner om 30 år (och därmed få betala reavinstskatt om dagens regler står sig). - Jag är relativt (95%) säker på att ert hus om 30 år är värt mer än vad 2,4 miljoner är värt idag, dvs att värdeökningen på huset överstiger inflationen. -
viltfjall: Får med andra ord ta mig en rejäl dust med de olika mäklarna igen. Landar på 280.000 kr om utgångspriset = försäljningspriset å då tyckte jag att jag hade varit ganska hård i förhandlingarna. Men detta med paradvåningen och egenmarknadsföringen var riktigt intressant, skall se vad de svarar på det nästa samtal :)
mycke_nu: Har tyvärr eldat upp senaste nummret av Lantbruk eller möjligen Skogsbruk, båda kommer med Land som ges ut av LRF, men jag tror dom skrev att det krävs 5-7 ha. Kanske någon annan här som inte var så snabb att tända i vedspisen har den kvar?
fresve: Jag skickar in mina avläsningar varje månad.. Kolla med din kommun som sagt hur du skall göra.
frhe: Visst finns det många saker som kan öka värdet mer än investeringskostnaden. Framförallt investeringar som drastiskt sänker driftskostnaden (t.ex. byte av värmekälla) men också sådant som minskar t.ex. försäkringskostnader etc (byte av el, byte av vvs). Många köpare (och banken) tittar mkt på driftskostnaden eftersom den kan utgöra en stor löpande kostnad. Om man har ett riktigt
Jenny_B: Hej P-G! Ja, vi sa precis det. Man kanske skulle rivit på en gång istället för att ge sig in i renoveringen? Nu är det alldeles för sent och huset var ändå i för fint skick för att rivas från början tycker jag. Funderar mycket på vilka krav man har på sitt hus. Nutidsmänniskan vill ha den perfekta planlösningen, perfekta ytskickt, massor med utrymme, oändligt med förvaring att
Axelzons: [citat] Jo ROT avdraget finns... men regler kring detta efetr 1:a juli finns inte... det skulle bli myteri om dom skulle besluta att det inte blir ROT.. hehe...
andersmc: Bankerna frågar nog inte efter nån kontantinsats. Det är mer när du köper en begagnad bil som det begreppet är aktuellt. De vill ha säkerhet för sina pengar, och naturligtvis kollar de upp att du har en rimlig chans att betala räntorna. "Kontantinsatsen" innebär i ditt fall att du inte behöver ta så höga lån. Då får banken en bättre säkerhet och du kan få lägre ränta (dvs
Snailman: 70-80 talshus brukar ha platta på mark, med trä direkt på plattan = mögelrisk hus med inredd källare har oxå ofta trä direkt mot putsen = mögelrisk ett hus med källare som ej är avsedd att inredas, måste man se till att inreda på rätt sätt så det ej blir fukt/mögel
K_K: Var hos banken idag, fick lånelöfte på 1,8 milj utan problem och kunde få lite mer om det behövdes. Dom nämnde inget om att jag var ensam låntagare överhuvudtaget, och räntan det räknades på var 6,5%. Så då ar det bara att börja kolla efter lämpliga objekt då...
evasch: Jag har bara fått offerter än så länge på kataloghus, går och funderar på samma sak som dig och gjorde en tråd om det i dag, får se om det kommer in några svar där
Cyphera: 1 000 kr/timme tar den som vi nu har bokat.
andreas_gbg_: [citat] Hej. Tycker det låter som ni skulle få det ganska tufft ekonomiskt. Vi har här ca 30-35.000kr i månaden EFTER skatt och har det ändå lite halvsvårt att få ihop det. Vi har lån på 1.500.000kr, hade ingen kontantinsats, endast till lagfart + pantbrev. Det har givetvis blivit mycket bättre nu när räntan gått ner ca 3% men man kan ju inte räkna med att det håller i sig. Då
HusByggarTomten: Fick precis svar från min nuvarande bank. 3,19% (mot 3,49%) Så 0,3 i rabatt.
beggi78: Jag tolkar det som att man inte kan få ROT avdrag över huvud taget om den åtgärd man vill utföra berättigar till ett bidrag av ett statligt verk eller en myndighet.
Lindhult: Nej jag håller med. Däremot tänkte jag försöka driva det hela till sin spets men det är nog som du säger Swetrot. Det ska ju också ofta till något lånelöfte för att man ska anses vara seriös vid budgivningar också.
b2b2: Allt beror ju på hur länge du bygger och vilken årstid ... Men räkna med mellan 10000- 20000 kr beroende på väder, storlek på hus och kostnader från elbolaget Snacka med elektrikern som du skall ha ....Han fixar nog ett byggskåp utan hyra i ren godwill.....
Swetrot: Om du är säker på att ni klarar er på den här budgeten och banken ser det som rimligt så är det väl bara att tuta och köra. När jag jämför lite i huvudet så kändes det dock som att ni låg lite lågt på de punkter jag tog upp, och det fanns en väldigt liten buffert på "övrigt". Många som budgeterat hus brukar lägga 10% av totalen där, eftersom det händer en del saker. Många
Skogstibble: Tack för snabba svar. Låter bra att lösa det så. Kontanta medel behövs ju ändå senare till trädgård, uppfart o dyl.
olleh1: Man knyter inte upp sig för någonting i och med skissjobbet men 2000 är säkert rejält subventionerat av HM. Arkitekten är ett eget bolag. Om man inte har tomt i Göteborgstrakten får man nog betala normalpris för ritningar...
MagDah: Det är ett egendesignat prefabhus, ligger nere vid havet drygt 3 mil norr om Gbg. Lycka till!
frhe: Måste också tyvärr säga att det kommer att bli svårt att få banken att gå med på det. Som jag skrev nyss i en annan tråd lånade vi pengar i höstas till husköp och det var ingen självklarhet att vi skulle få låna våra 2,5 milj trots gemensam inkomst på 65kkr, sparat kapital och inga barn. Det de räknade på då var att vi skulle ha 10000 kr över efter alla utgifter om räntan
evasch: Jo det har du helt rätt i....tänkte mer som att ni kanske inte behöver ligga sömnlösa nätterna igenom för den summan :)
maggan9: Ett tips är ju att prata med din egen bank först. När vi band lånen (för två år sedan) så fick vi samma rabatt som modulenthus hade med banken, fastän vi byggde med en helt annan firma. Om jag minns rätt så fick vi alternativen, räntan 4,75% för två års bindning( ej modulentrabatt), eller 4,38% för bundet i 5 år med modulentrabatt. Gissa vad vi tog...
Linnex: Avdrag görs som sagt på inkomstskatt. Ersättning från tex a-kassa, lönegaranti, pension etc är skattepliktig.
BobbyEwing: Om nu självrisken är 8000 så är väl det vad företaget i absolut värsta fall kan lägga på på priset om de räknar med att de är så inkompetenta att varje jobb leder till att försäkringen behöver utnyttjas. Om man är lite mer realistisk och säger att den behöver utnyttjas i ett fall av tio (vilket fortfarande är mycket) så kan de väl lägga på sina 800, det kan ändå inte på
johgus61: Taxeringsvärdet 2009 gäller från och med inkomståret 2009, och ska första gången användas i inkomstdeklarationen 2010. Då blir beskattningen så här: Fastighetsavgift. De småhus som är taxerade som färdigbyggda får kommunal fastighetsavgift med maximalt 6 362 kr, eller 0,75 % av taxeringsvärdet om det ger en lägre avgift. Fastighetsskatt. Alla övriga småhusenheter får statlig
injonil: Jag är glad att min djupa analys uppskattas! ;)