Är husvinsten vad man säljer för och skillnaden ner till vad man själv köpte huset för? Eller är det ner till vad man just nu har i lån på huset?

Samt, kan man hursomhelst "slippa" betala skatt på vinsten om det går till ett mycket dyrare nybygge (dubbla)? Har för mig att det inte är tillåtet.... men hoppas ha fel.

Det är diffen mellan inköp och försäljningspris som räknas. Lånen spelar ingen som helst roll, tyvärr.
Här finns en tämligen enkel kalkylator:
http://www.bytahem.nu/reavinst.php

Ah! Skitbra... Jag räknade på vad jag hade i lån nu, o försäljningspris. Blir rätt stor skillnad för mig iaf.

Nu blir det bara några tusenlappar i vinstskatt om jag får göra en del avdrag.

Fast frågan är om jag får göra avdrag? Jag har fixat sovrummet så det är mångfallt bättre. Nytt golv i garaget. Ny uppfart och tvättat och målad fasaden. Samt fixat taket och avloppet. Samt förstorat tvättstugan som nu är stor och har bänkar.

Tyvärr har jag inga kvitton kvar och det jag har gjort allt själv utom uppfarten.

Går det då att dra av, eller är det kvitton som gäller på allt som jag anser mig ska kunna göra avdrag på?

Chansa går ju. :rolleyes:

Men det blir pinsamt om de begär kvitton på det. Iofs är det inte vanligt att det inträffar, men man vet aldrig. Förr kunde man begära att de gjorde en syn av fastigheten om kvitton saknades. Vet inte hur det är idag.

Hehehe, ja avdraget för vad jag gjort var inte mer än par tusen så kanske inte värt o chansa. :)

Johnny Viking skrev:
Jag räknade på vad jag hade i lån nu, o försäljningspris.
Du ska inte räkna med lånen. ;)

Vänta lite här nu...

Det finns inget förbjudet i att göra avdrag för tillbyggnader och förbättringar bara för att du saknar kvitton.
Kvitton vill dom ha i de fall dom vill att du STÄRKER dina uppgifter.
Inga kvitton är inte samma sak som inget avdrag, oavsett om dom frågar om dessa eller inte.
Saknas kvitton kan det räcka med bilder som visar före och efter.

Och ja, självklart ska man dra av sina utgifter på förbättringar, oavsett storlek. Det är ju som att efterskänka pengarna till staten annars. Vem gör det frivilligt?

Å vid nybygge? När man köpt för summa X (tomt+brädor å spik) å byggt merparten av ett hus å sen säljer för XXX. Hur skall man lägga upp det då?

du får bara göra avdrag för de faktiska utgifterna du har haft, så din egna arbetskraft är inte en kostnad

Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men du får vad jag kommer ihåg även dra av eget arbete.

Eller kanske inte förresten. Jag kan ha fel där.

Ja frågan gällande om man slipper vinstskatten när pengarna går direkt till ett nybygge kvarstår... Vad gäller?

Vi gjorde såhär efter att ha sålt en lägenhet: Tomtens pris ville vi inte schakra med så den var fast. Vinsten (försäljningsvärdet) på lägenheten "räckte" inte för att komma upp i de belopp så att nyanskaffningen översteg gamla boendet (hoppas det inte blev rörigt det där) så vi plussade på VA-anslutningen inkl, lite runtikringsaker, byggboden å en del arbeten på tomten så vi kom upp i en summa högre än försäljningspriset. Skatteverket godtog detta. Vi bosatte oss såklart direkt på tomten i var sin tältsäng :)

Fast idag känns det ju tveksamt att skjuta skatt framför sig då man betalar ränta på även de av staten "lånade" pengarna...

Redigerat:
På skatteverkets hemsida finns broschyrer uppdaterade nu i februari för dem som sålde 2008 och ska deklarera försäljningen nu i år. Reglerna är väl samma som kommer att vara nästa år eller är det några ändringar aviserade?

viltfjall, jag fattar ingenting.

Rakt upp och ner kan man inte säga om man kan använda vinsten rakt över till ett nybygge och därmed slipper betala skatt för den?

Jag hittar inget i broschyren på skatteverkets hemsida om att använda vinsten till nybygge. Bara "nya bostaden" som är högre än försäljningspriset.

Jag tycker mig minnas att jag hört att det inte gäller nybyggen...

Någon här borde kunna svara och ha erfarenhet i ämnet.

Jo det gäller nybyggen, men om du ex. bygger själv som viltfjäll så kan det vara svårt att komma upp i den nödvändiga kostnaden inom den tidsperiod man har på sig.

Jag kommer inte ihåg vilka tider som gäller, men för att du skall få lägga in vinsten i det nya boendet oskattad så skall du dels ha bott i den gamla bostaden viss tid (=folkbokförd där), dels måste den nya anskaffas (=bli färdigbyggd, om det är nybygge), inom viss tid efter försäljningen av det gamla boendet.

Ang saknade kvitton, det är helt ok att dra av även om kvitton saknas. MEN man skall ange under övriga upplysningar på blanketten att kvitton saknas på X kronor av det yrkade avdraget. Skattemyndigheten gör då en bedömmning över rimligheten.

Om du inte har skrivit att kvitton saknas, och myndigheten kräver in underlag så kan du drabbas av skattetillägg (dvs straffskatt på 40%). Så länge man kör med öppna ärliga kort så skall man inte kunna drabbas av straffskatt, men det gäller att man anger tydligt vad ett avdrag är för, och ev. saknade kvitton etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.