Det är ju själva hmhm (vårdat språk på forumet/moderator)) att allting ska gå sååå jävla smidigt.
Har fått besked av banken idag att vi inte kan låna fullt belopp (2,7milj)
för att bygga vårt nya hus, fick beviljat på 2,3milj. men det kommer inte att räcka till garage och kamin.

Har varit på banken 2 ggr tidigare och räknat och då har det gått så bra så(bara för vi inte ska byta bank antagligen). Vi var där igår senast och klarade deras skräck kalkyl, nu ringer människan o säger att dom ändrat sig för att garaget och kamin inte skulle höja värdet på huset tillräckligt.

F-n, jag har jagat billiga kaminer och valt att bygga garaget själv för att hålla nere kostnaden och ta trädgården vartefter vi har råd. Sen när man efter 2 års väntan äntligen ska till så skiter hon en i ansiktet...
Visst är det hårdare tider nu men förklaringen tycker jag va kass,
jag skulle lätt betala en bra slant extra för att få ett garage på 90m2, men håller man inte på med bilar fattar man kanske inte det där...
Är ju inte direkt gratis med garage och magasinering.

Vi hade hus tidigare men bor nu i lgh så länge,
man har ju då lite prylar liggandes om man så säger och nya huset har inget förråd eller nåt sånt.

Det var inte så här jag ville att husbygget skulle börja...:(

Redigerat av moderator:
Jag kan känna din frustration, bara tanken får en att rysa. Hämskt när man längtat efter något så länge... Kämpa på!

Alla är olika, men finns det inget garage, eller möjlighet att bygga ett på tomten, så är jag helt ointesserad av att ens gå på visningen,
Vad ska man bo i hus för, om det inte finns garage ?

• Gilla
Kire_78
  • Laddar…
EXAKT, ett garage kan LOCKA fler intressenter vid försäljning...

/Veboa

Jag kan rekommendera dig att kontakta en annan bank, för en åsikt till.

Du har inte möjlighet att tillfälligt skjuta upp ngn annan kostnad då för att få ihop ett garage ?

Bankerna är ju lite mer restriktiva nuförtiden - och anser kanske att totalen inte är värd lika mkt som dom ansåg för två år sen - kanske inte egentligen att just garaget inte är värt det - men att tomt+byggnader totalt sett har ett lägre värde/högre risk ?

/K

jag tycker verkligen synd om dig som kan bygga ett hus för bara 2,3 miljoner, men det kanske finne lite pengar till en carport?

Snailman
Han verkar ju hålla på med bilar och har en massa grejor som ska in i förråd, så det hjälper nog inte med carport...

Kan du inte bara bygga garaget senare? Måste det vara på tomten direkt?

Hus_Tomten skrev:
Kan du inte bara bygga garaget senare? Måste det vara på tomten direkt?
Öhh...om du måste fråga så går det inte att förklara så att du förstår...
/Fotografen, med för litet garage

Det är rätt inställning!

Tror du banken sa likadant?
Måste du fråga varför du inte får låna 2,7 så går det inte att förklara så att du förstår...

Redigerat:
Felet är nog snarare att bostadspriserna i vissa fall har sprungit ifrån verkligheten och behöver justeras neråt. Med den låga lönenivå som generellt gäller i Sverige borde ett medelstort hus inte kosta mer än ca 1,5 miljoner.

Deven skrev:
Felet är nog snarare att bostadspriserna i vissa fall har sprungit ifrån verkligheten och behöver justeras neråt..
Ja, iallafall kortsiktigt.

Deven skrev:
Med den låga lönenivå som generellt gäller i Sverige borde ett medelstort hus inte kosta mer än ca 1,5 miljoner.
Öhhh, va? Om du räknar på en medellön, möjligen kanske men med de lönegap som är ett faktum så får vi nog inse att världen inte är helt rättvis och att hus därmed kanske inte kan vara var mans egendom i framtiden. Så ser det ut i många länder runt omkring oss, och i en globaliserad värld så... Tja, framtiden lär väl utvisa.

Försök med ett mindre förråd och en carport istället, vilket i många fall är mer praktiskt och billigare.

1) du har alltid bilen skyddad mot regn/snö
2) Du slipper spara på dig massa "skräp" i ett garage där du iallafall inte kommer komma in med bilen ;)

Jag har haft bägge varianterna över åren och valde att till vårt senaste hus bygga dubbelcarport,... och det har jag aldrig ångrat.

rsjowa skrev:
Försök med ett mindre förråd och en carport istället, vilket i många fall är mer praktiskt och billigare.

1) du har alltid bilen skyddad mot regn/snö
2) Du slipper spara på dig massa "skräp" i ett garage där du iallafall inte kommer komma in med bilen ;)

Jag har haft bägge varianterna över åren och valde att till vårt senaste hus bygga dubbelcarport,... och det har jag aldrig ångrat.
Fast då har man fortfarande ingenstans att "hålla på", endast en parkering och ett förråd,
Alla tittar inte på tv och löser korsord på fritiden..;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.