4 035 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Fastighetsdeklaration nybygge och obebyggd tomt
Medlem
· Västernorrlands län
· 3 inlägg
Hoppas någon klok kan ge oss lite tips angående fastighetsdeklarationen...
Om ett hus har nybyggnadsår/värdeår 2008, ska det inte deklareras 2009 då? Inte om jag tolkar SKV 296 utgåva 18 rätt. Det är en tabell som visar värdeår 2007 och då räknas 2009 som första året av de fem första avgiftsfria.
Om man 1 jan 2008 ägde en obebyggd tomt ska det betalas avgift 1% av taxeringsvärdet? Men om den då bara var obebyggd 6 mån och sedan kom huset och inflytt skedde efter 6 mån. Är det ändå "full avgift" på tomten som gäller?
Hur vet man vilket taxeringsvärde ens tomt hade 1 jan förra året, vi vet ju bara vad vi köpte den för...
Om ett hus har nybyggnadsår/värdeår 2008, ska det inte deklareras 2009 då? Inte om jag tolkar SKV 296 utgåva 18 rätt. Det är en tabell som visar värdeår 2007 och då räknas 2009 som första året av de fem första avgiftsfria.
Om man 1 jan 2008 ägde en obebyggd tomt ska det betalas avgift 1% av taxeringsvärdet? Men om den då bara var obebyggd 6 mån och sedan kom huset och inflytt skedde efter 6 mån. Är det ändå "full avgift" på tomten som gäller?
Hur vet man vilket taxeringsvärde ens tomt hade 1 jan förra året, vi vet ju bara vad vi köpte den för...
Formellt bör du kunna vänta med att räkna dina skatterabatterade år först från den dag då du låter genomföra slutbesiktning. INTE från inflyttningsdagen. Troligen tjänar du på att dröja med detta högtidliga tillfälle. Men för säkerhets skull bör du räkna på saken.
Alltså: Från den dag du får bygglov beviljat har du två år på dig att påbörja bygget och fem år att avsluta det. Under denna tid taxeras den obebyggda tomten plus hälften av det belopp som du själv tycker skäligen visar hur mycket du har lagt ner på huset. Om du under tiden bor i huset eller på annat håll har inget med saken att göra.
Efter fullbordat slutbesiktning förklaras "anläggningen tillåten att tagas i bruk". FÖRST DÅ ska du också se till att fastigheten med sitt nya hus får ett ordentligt taxeringsvärde. Och det är först vid denna tidpunkt du senast måste låta skatterabatten börja ticka.
För ett hus under uppförande blir skatten 1,00 procent av taxerade markvärdet plus halva byggkostnaden dittills (som du själv efter bästa samvete får uppskatta). För ett slutbesiktat hus blir skatten 0,75 procent av ett taxeringsvärde (som inte har särskilt mycket att göra med din verkliga investering).
Vilket markvärde som var beslutat 1 januari förra året uppger skattemyndigheten bara du lyfter luren.
Alltså: Från den dag du får bygglov beviljat har du två år på dig att påbörja bygget och fem år att avsluta det. Under denna tid taxeras den obebyggda tomten plus hälften av det belopp som du själv tycker skäligen visar hur mycket du har lagt ner på huset. Om du under tiden bor i huset eller på annat håll har inget med saken att göra.
Efter fullbordat slutbesiktning förklaras "anläggningen tillåten att tagas i bruk". FÖRST DÅ ska du också se till att fastigheten med sitt nya hus får ett ordentligt taxeringsvärde. Och det är först vid denna tidpunkt du senast måste låta skatterabatten börja ticka.
För ett hus under uppförande blir skatten 1,00 procent av taxerade markvärdet plus halva byggkostnaden dittills (som du själv efter bästa samvete får uppskatta). För ett slutbesiktat hus blir skatten 0,75 procent av ett taxeringsvärde (som inte har särskilt mycket att göra med din verkliga investering).
Vilket markvärde som var beslutat 1 januari förra året uppger skattemyndigheten bara du lyfter luren.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Med de regler som gäller nu , så kan det om man har en tomt med oerhört högt taxeringsvärde bli väldigt väldigt dyrt om man inte har byggt färdigt huset under det år man förvärvade tomten.
(Ville bara påpeka detta om någon skulle vara berörd)
Har man en tomt värd tex 10 miljoner får man betala 1% = 100 tusen kr per år i skatt, men när huset är färdigt slipper man helt 5 år och 3000kr i 5 år och därefter 6000kr per år...
(Ville bara påpeka detta om någon skulle vara berörd)
Har man en tomt värd tex 10 miljoner får man betala 1% = 100 tusen kr per år i skatt, men när huset är färdigt slipper man helt 5 år och 3000kr i 5 år och därefter 6000kr per år...
Redigerat:
Få villatomter har ett taxeringsvärde på 10 Mkr. De flesta nyss avstyckade villatomter har överhuvudtaget inget taxeringsvärde alls. Men bortsett från detta har givetvis snailman en poäng. Är tomtens taxeringsvärde 800 Kkr eller mer är det ingen dygd att dröja med slutbesiktingen.
Som sagt: Räkna först och välj sen!
Som sagt: Räkna först och välj sen!
Synnerligen insiktsfull beskrivning av alla faser i byggprocessen, skatte- benämningar, skattesatser etc. men.... stämmer det verkligen att skattemyndigheten i sina skatteregler fokuserar på byggnadsnämndens "slutbesiktning"? Tror inte det... Var står det någonstans?billy_baver skrev:
Skattemyndigheten fokuserar inte på något alls. Mig veterligen.
billy_baver skrev:
Du skrev följande;
"Efter fullbordat slutbesiktning förklaras "anläggningen tillåten att tagas i bruk". FÖRST DÅ ska du också se till att fastigheten med sitt nya hus får ett ordentligt taxeringsvärde."
Det verkar inte stämma.
Du kanske avser någon annan parts slutbesiktning- tex. husföretagets eller GARBO´s etc. etc etc?
Jag tror inte att ordet slutbesiktning står nämnt någonstans i skattelagstiftningen..
Redigerat:
Skattelagstiftningens begrepp är "färdigställt". Närmare definition saknas där. Därför är frågan fri, vad som med detta menas, och skattemyndigheten kommer knappast att ifrågasätta byggherrens tolkning av begreppet.
Om någon känner till ett sådant rättsfall, där "slutbesiktning" har ifrågasatts som liktydigt med "färdigställt" i detta sammanhang är ocksä jag mycket tacksam att få veta mer rättens beslut.
Om någon känner till ett sådant rättsfall, där "slutbesiktning" har ifrågasatts som liktydigt med "färdigställt" i detta sammanhang är ocksä jag mycket tacksam att få veta mer rättens beslut.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag läste på skatteverket om just detta och som jag tolkade finns ingen som helst koppling till slutbevis.
När bostaden är "beoelig" så är den Färdig.
Du kan inte vänta tex med lister eller ens större grejjer men ändå hävda att den är ofärdig - om den är inflyttningsklar.
/K
När bostaden är "beoelig" så är den Färdig.
Du kan inte vänta tex med lister eller ens större grejjer men ändå hävda att den är ofärdig - om den är inflyttningsklar.
/K
Om du har den tolkningen står det dig givetvis fritt att tillämpa den. Den tolkning jag gör kommer inte heller att bli omtvistad eller lagförd. Jag lovar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mao - skatteverket kommer inte kontrollera ditt hus status - men om du har fått ett färdigställande från kommunen så kan det bli lite svårt att hävda att huset inte är färdigt ?billy_baver skrev:
Däremot är det inte ett måste med ett slutbevis för att få låta skatterabatten börja löpa ...
/K
Exakt! Skatterabatten börjar löpa så snart du deklarerar fastigheten som "färdigställd".
?billy_baver skrev:
Så fort man fått lagfart ska man väl skatta? Vilket taxeringsvärde man sedan får har inget att göra med vad tomten är värd - det är bara schabloner från skatteverket. Vår tomt är ca 300% för högt taxerad. Inte särskillt kul.
Är det inte 1% av HALVA taxeringsvärdet för obobyggd tomt? Jag borde veta, men kommer inte ihåg.
Visst ska du betala skatt! Frågan är bara hur mycket.
Statlig fastighetsskatt för obebyggd småhustomt utgår för närvarande med 1,0 procent av hela taxeringsvärdet. Småhus under byggnad beskattas med 1,0 procent på halva den byggkostnad som ägaren själv deklarerat (efter bästa förstånd och på heder och samvete)..
Faktiskt betalade priser och faktiska kostnader har - som sagt - mycket lite att göra med taxeringsvärde. Några obebyggda tomter har inget taxeringsvärde alls. Andra har ett taxeringsvärde, som är oproportionellt lågt eller högt. Om tomten är tom eller om där står ett hus under byggnad eller en färdig byggnad påverkar inte alls taxeringsvärdets markvärde.
TS efterfrågade tips apropå fastighetsskatt i samband med nybygge. Mitt tips var att det KAN vara gynnsamt att utnyttja det bristfälligt definierade begreppet "färdigställt" för att upp till fem år begränsa sin totala fastighetsskatt/-avgift. Om tomtens taxerade markvärde ensamt överskrider cirka 600 Kkr finns dock ingen sådan marginal att utnyttja. Då lönar det sig att fortast möjligt taxera byggnaden som "färdigställd".
Statlig fastighetsskatt för obebyggd småhustomt utgår för närvarande med 1,0 procent av hela taxeringsvärdet. Småhus under byggnad beskattas med 1,0 procent på halva den byggkostnad som ägaren själv deklarerat (efter bästa förstånd och på heder och samvete)..
Faktiskt betalade priser och faktiska kostnader har - som sagt - mycket lite att göra med taxeringsvärde. Några obebyggda tomter har inget taxeringsvärde alls. Andra har ett taxeringsvärde, som är oproportionellt lågt eller högt. Om tomten är tom eller om där står ett hus under byggnad eller en färdig byggnad påverkar inte alls taxeringsvärdets markvärde.
TS efterfrågade tips apropå fastighetsskatt i samband med nybygge. Mitt tips var att det KAN vara gynnsamt att utnyttja det bristfälligt definierade begreppet "färdigställt" för att upp till fem år begränsa sin totala fastighetsskatt/-avgift. Om tomtens taxerade markvärde ensamt överskrider cirka 600 Kkr finns dock ingen sådan marginal att utnyttja. Då lönar det sig att fortast möjligt taxera byggnaden som "färdigställd".
Klicka här för att svara