projekt Kråkslott
projekt Kråkslott: Jag håller med tidigare inlägg om att spara till en rejäl handpenning. Ju större del av bygg- och anläggningskostnaden du står för desto större säkerhet kommer banken anse sig ha gentemot prisras och desto mindre behöver du be att få låna i förhållande till din inkomst. Att istället för spara på räntekonto eller i fonder göra det i form av ägande och rustande av en
39 svar · 7,3k läst
M
molarin: [citat] Samma här. Banken har bara sett produktionskostnadskalkylen och vill se kontraktet på tomten för att starta kreditivet.
5 svar · 4,9k läst
M
mr_bygg: [citat] Förhoppningsvis har bankerna lite krav på vad de lånar ut pengar till så jag tror att oavsett inkomster så har man svårt att låna till ett objekt där budgivningen dragit iväg fullständigt. Banken vill väl förhoppningsvis i slutänden ha en säkerhet för det belopp de lånar ut. Sen är det ändå upp till var och en att bedöma hur mycket lån man klarar av och där tycker
25 svar · 13,3k läst
M
MagDah: Vi hörde med två olika banker. Den ena ville bara låna ut till tomten som en del av byggkreditivet. Den andra ville bara belåna tomten till 50% (dock ej som "bolån", utan ett vanligt banklån med fastigheten som säkerhet), resten betalade vi kontant och genom att utnyttja pantbrev i vår dåvarande bostad.
8 svar · 2,9k läst
K
konse: Ingen som har lite information/råd?
1 svar · 1,3k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Om det exempelvis finns pantbrev på fastigheten på 500 000 kr och du har tänkt låna 1 000 000 så måste du ta ut nya pantbrev på skillnaden mellan 500 000 och 1 000 000. Dessa 500 000 får du då betala avgift på medan de första 500' kommer "på köpet" med huset. Om du inte ska låna mer än vad det redan finns pantbrev för så behöver du inte betala någon pantbrevsavgift. Som injonil
2 svar · 3,5k läst
A
ArcTeryx: Det går att räkna ut ett rimligt timpris om du vet vilken lönekategori arbetskraften tillhör. Tumregeln säger att Priset (exkl moms) skall vara bruttolönen (före skatt) gånger två. Utgår man ifrån månadslön delar man med 168 för att få timlönen. Räknar man nogrannt brukar faktorn hamna någonstans mellan 1.9 och 2.3. En person som debiterar 400 kr/h får således ut c:a 33600 kr
3 svar · 3,0k läst
H
hheheh: Nej, det finns besvarat i ROT-avdragstråden här i forumet med en hänvisning till texten på skatteverket tror jag det var. Har du råkat ut för detta själv eller går du på rykten?
1 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Eget arbete är aldrig avdragbart eftersom det inte finns några kostnader (betalda utlägg) att dra av.
7 svar · 2,1k läst
·
FredrikR
FredrikR: Enklast är nog att ta kontakt med Fiskarheden och be att få prisuppgifter på de hus ni är intresserade av, 3x materialsatsens kostnad för nyckelfärdigt hus är en summa som nämnts tidigare på lösvirkeshus.
2 svar · 4,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: 3miljoner i lån, arbetslös. Frugan hemma med barn. Skall omskola mig i sommar. Sugen på en ny bil...:eek:...Igen...:eek::eek: Har ett hus samt en tomt som vi ska bygga på så småningom. Personligen lever jag som en kung. Ledig, får umgås med vårt nyfödda barn, pula i trädgården mm, mm. Hålla på och köra säkert hela livet skulle göra mig knäpp. Man lever bara en gång. -Hellre
4 svar · 1,6k läst
L
Lofgren: Har framtidsplaner på en tillbyggnad till vårt torp (1909). Tanken är att förlänga med 7*5 m. Det ska byggas i två plan och på övervåningen blir det även ett badrum med liten bastu (ca 10-15 kvm, inte de dyraste materialen men kaklat och golvvärme) och resten allrumsyta. På nedre blir det endast ett sällskapsrum, inga våt eller köksutrymmen. Huset är timrat, står på torpargrund.
0 svar · 2,1k läst
B
billy_baver: Vi antar att du bestämt dig. Du vill ha huset, och att sätta det i det skick du vill ha det kommer att kosta X kronor. Då blir huset för dig värt Y kronor. Mellanskillnaden Z kronor blir vad du rimligen maximalt bör bjuda. Svårare än så behöver det egentligen inte bli. MEN! Eftersom de flesta husköpare tenderar att underskatta X och överskatta Y brukar priset Z bli oproportionellt
6 svar · 10,9k läst
M
-MH-: Det är 3500:-lättförjänta pengar. Timpenningen är hög, det kan inte ta lång tid att fixa detta. Se upp för uppläggningskostnader och aviavgifter.
6 svar · 1,3k läst
P
PappasHammare: Intressant det där med RUT. Hade faktiskt inte hört om det.. och skatteverket hade inte heller något om det. Måste vara media/allmänheten som har skapat förkortningen. Men det är helt okej
5 svar · 744 läst
B
Bambi: Hej! Tack för svaret! En nyfikenhetsfråga till: Vad är kriterierna för att få räntedela? Att båda står på lånet oavsett procent 10/90 funkar oxå? Det räcker man är sambo och en står på lånet? Mvh
2 svar · 946 läst
H
hempularen: Sedan frågar du om skattemässiga nackdelar med förfarandet. Det blir högre reavinstskatt, du får inte räkna eget arbete som prod. kostnad. Däremot så är det fullt tillåtet att vid en försäljning dra av för arbete och material som du saknar kvitto för, men du måste ange på deklarationen att kvitto saknas för (ex.) 300 000 av de äskade avdragen. Om du i det läget drar av för
2 svar · 1,5k läst
_bystrom_
_bystrom_: Det handlar om verkyg för runt 2000kr/st - skruvdragare, sticksåg mm. Han sa att han inte vill ha alla "småfakturor", endast de större. Sen vet man ju aldrig var han drar gränsen för "stor" faktura... Jag prövar så får vi se, tackar för svaret!
2 svar · 3,0k läst
G
Gabbe1: Vi har i vår startat våran utbyggnad som blir i två våningar med vardera 75m2. Nedre plan blir garage och övre blir sovrum och ett nytt badrum. Vi har budgeterat ca 600K för att färdigställa detta bygge, dvs 4000kr/m2. Vi gör nästan allt själv men än så länge har vi bara jobbat en månad även om mycket material redan är inhandlat /beställt i förväg. Plattan gjöts i fredags och
12 svar · 2,3k läst
M
Maeckie: Jag ringde till huvudkontoret och frågade hur dom ville att man gjorde. Hon som jag pratade med där tyckte jag skulle skicka fakturan till banken och sedan ringa in så den betalades. Så så gjorde jag. Dock var det inget problem helt plötsligt på besiktningen då vi fick nycklarna redan innan jag hade ringt till banken. Får gissa att byggledaren hade en dålig dag när jag ringde till
6 svar · 2,7k läst
M
-MH-: Ingper, både Nordea och SEB har väl varit nyligen. Tror det blir SHB. Så alla ni som har SHB, byt. Ni hörde det här först... :)
101 svar · 12,7k läst
F
frhe: [citat] Och detta var efter finanskraschen i oktober?
3 svar · 868 läst
C
clapson: Funderar på att bygga till huset och undrar om nån skulle kunna göra en uppskattning om vad det skulle kunna kosta. Har tänkt att grunden blir ca 4x7 m dvs 28 m2 och huset är 1 1/2 plan. Kommer bli hall + toalett med dusch i markplan och två rum på övervåningen. Det jag kommer behöva hjälp med är grunden/plattan. Skulle vilja ha vattenburen golvvärme som jag förstått här i forumet
0 svar · 903 läst
T
torparnorpan: Oavsett hur många du frågar så får du olika svar. Jag har själv gått över till Swedbank för att Nordea inte på långa vägar levde upp till vad jag förväntade mig. Nu har jag en fristående Swedbank som är helt underbar att ha att göra med. Beroende på vari landet man är, vilket kontor man har, vilken handläggare man får så blir erfarenheten minst sagt skiftande :-) Som de ovan
30 svar · 14,9k läst
H
hempularen: En aspekt till är ju att du skall baka in dte i huslånet så får du betala för mer inteckningar i huset 2% (om jag inte missminner mig). Med nuvarande ränteläge så motsvarar ju det i princip en hel årsränta.
8 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Nu är inte jag med. Vad har prisbasbeloppet med avdrag för förbättringar att göra? Du skriver även att dte värderades till osv. Det har du inte så mycket nytta av vid reavinstbeskattningen. Ingångsvärde för ditt ägande (efterssom det var en gåva) är vad den förre ägaren har betalat för huset. Om det var VÄLDIGT länge sedan så har jag för mig att det finns en shablon man får
10 svar · 9,1k läst
Niteowl
Niteowl: Hehe jag förstod det men bara en tanke ;)
18 svar · 6,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Inte för att jag tycker om att försvara banker, men man måste förstå att i andra änden av ett bundet lån finns ofta bundna obligationer eller liknande. Om banken skulle gå med på lösen av lånet utan kompensation skulle man gå back då man är bunden att betala en viss ränta på obligationerna. Folk skulle nog bli ändå surare om banken ringde och sade "Vi har accepterat
7 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: Detta är väl ett resultat av att man vill undvika den vanliga felsägningen att "räntan gick upp 0,25%" när man egentligen menar att den gick upp 0,25 procentenheter eller 25 punkter.
4 svar · 12,1k läst
it-snubben
it-snubben: Ja, det är först i deklarationen 2010 som ROT-avdragen kan föras in. Även de som gjorts fr.o.m 8 dec 2008.
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.