Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Farzan: Mja...det var väl just den där inställningen att alla investeringar (i bostäder) är bra investeringar som fick budgivningarna att skena på i stort sett vad som helst här i Stockholm omkring 05 - 06 och det har det ju blivit rekyl på nu. Jag upplever det som sagt som att spekulanterna har blivit lite mer kritiska och det är ju bara sunt.
krukan: Det var ca 1 år mellan köp och omvärdering, strax innan omvärderingen kom finanskrisen och en hel del varsel i Blekinge, så priserna har knappt stigit uten legat rätt stilla här. På vår bank är lägsta belopp på byggkreditiv till renovering ca 200', annars hade vi nog tagit det lite lugnare. För oss fungerade det så att mindre utgifter la vi ut pengar för som vi sen fick igen och
Swetrot: Det finns ingen direkt skatt på värmekällor. I fastighetsdeklarationen är man skyldig att ange vilken typ av uppvärmning man har, och det kan ge utslag i form av högre taxeringsvärde, men det är relativt små skillnader, och i och med fastighetsskattens förvandling till en kommunal avgift med tak så är det vanligen mest av hypotetisk betydelse. Det viktigaste att tänka på är vad
källare: Har medlemmarna i villaägarna någon rabatt på byggmaterial i någon butik i Kalmar?
klaskarlsson: Det har som sagt skrivits lite om detta förut. Jag har varit inblandad i många dikussioner eftersom jag själv funderat på en luftvärmepump till stugan... http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/27147-uppvaermning-under-vinterhalvaret.html http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/27068-luftvaermepump-till-fritidshuset.html
Rrrrr: [citat] Detta låter ju bara jobbigt. Vi kommer inte att göra så iaf.. Möjligen att man skriver in på fakturan/i avtalet/offerten att "Blir ditt avdrag ej godkänt av skattemyndigheten så kommer vi fakturera dig återstående halvan av arbetskostnaden i efterhand" eller nåt sånt..
klaskarlsson: [citat] Nej inte under en period - men skall man ändå byta så !? Man skulle förvisso kunan lägga om de lån som går ut först med kort bindning, om man nu tvunget alltid vill ah bundet även om man vill byta ! :) Den stora fördelen med att inte binda allt på samma tid är att om ränteläget råkar vara väldigt högt under en liten period så slipper man situationen att hela lånet går
Anits83: tack så mycket för svaren. el ledning går några 100 m från tomten. avlopp blir tre kammar brunn tror jag det heter. vatten vet jag inte, borrad djup brunn.. värme blir bergsvärme, plus golvärme i alla rum istället för element. Vi hoppas kunna sätta ihop ett hus från egnahems hus serien:-D sambon är möbelsnickare så kontakter för billigare köks luckor finns plus att han är
Hemmakatten: Vi har arkitektritat, lösvirkebyggt och svårbyggt hus på tomt med mycket dyra grund- och markarbeten. 2 hus är det på tomten. Beroende på hur man räknar så landar vi nog runt 23-25' per kvm inklusive tomt och platsbyggd inredning och allt. Jo, de sista kvm torde vara billigare.
gus1: Ok. Det skall jag lägga på minnet. Någon mer som vill dela med sig? Vad är egentligen ca standard i ett kontrakt när det gäller vad som ingår i markarbeten. Tack på förhand.
Hasse.A: Ja, det kan både vara "billigt" och dyrt! Villa Visingsö 4 rum och kök Inv. area/boarea: 119,1 m2 Pris från: 904 000 kr Mvh
goldfish1977: Anskaffningspris skiljer c:a 50 000 kr, dvs inte särskilt mycket. Däremot skiljer vinsten ett par hudra tusen. Om vi ger gåvor till varandra, vad är det då som skulle var "lättare" om min föräldrar inte säljer lägenheten direkt efter att de fått den? Tack för svar!
klaskarlsson: Låter som en fråga i stil med " Hur långt är ett snöre" - men jag gillar att spekulera i sådana frågor och jag vet hur frusterande det är att inte ha ett enda exempel på en siffra så jag gör ett försök (om inte annat så kanske jag lyckas ta upp ett par frågeställningar): Förutsätter följande: - Det går lätt att komma under krypgrunden. - Inget som hindrar att man drar om VA
Nanny Fine: Det är riktigt "Rosenbyggare". Skriver ni i bodelningsavtalet att fastigheten tillfaller dig så söker du lagfart på den och betalar endast expeditionsavgift.
Swetrot: Instämmer med Pongu om bostadspriserna. Väntar du en nedgång på 20% finns risken att du aldriig lär bygga ett hus. Om banken tycker det är OK för er att ha lite pengar i sparande så är det bra. Det kommer alltid oförutsedda saker som skall betalas, och faktum är att med pengarna i handen kan man ofta göra rätt så bra klipp när man skall ha något.
HusByggarTomten: Precis. KLART för inflytt är väl ett ganska bra ord. Inte NÄR man flyttar in. Skönt att det löste sig. Har uppfattningen att skatteverket är rätt så bra att ha att göra med när det gäller såna här saker.
Jocke47: Tackar för det hemapularen :-) det sitter tvåglas just nu och är mest för att håller nere uppvärminskostanderna vet inte exaktat skicket på hur huset är isolerat (men kollas givetvis upp om det fortfarande är aktuellt vid ev köp) Just elen är inte heller så stort problem då jag har lite kontakter som kan fixa sånt för att hålla ev arbetskostnader nere. Återkommer med mer info om
v-g: -MH-:Tack för tipset, ska kolla in det vid tillfälle (typ efter CSI ;) ) Alla är ju tack o lov inte från söder med toppbelånta kåkar :D
BoByggarBogge: Tack för svaret! Det låter som min budget på 2milj inte är helt omöjlig trots allt!
klaskarlsson: Är det en bostadsrätt så finns inte dolt fel. Det fonns dock andra klausuler som man skulle kunna ta till. Men firman som ni anlitar torde veta hur man skall göra, och också ha en försäkring ifall det skulle gå snett... /K
HusByggarTomten: Jag har en kompis som bor i ett hus där tomten är 75% och huset 25%. Ungefär..
loffes: Hur detaljerad är väl lite svårt att svara på men själva timmarna som avser borrningen går ju att göra rot avdrag för. Tala om dina avsikter i offertförfarandet så kommer borr-firman med all säkerhet specificera fakturan tillräkligt för att skatteverket ska bli nöjd.
loffes: Annars så kan man ta mer lån så stämmer jämkningen. Passa på att utnyttja ROT avdragen samt få sysselsättning i landet så vänder vi snart skutan.
FredrikR: Jag gissar att bankerna fortfarande bakar in det. Men jag håller med om att det så klart kanske inte är det 'bästa' att vara belånad upp över..
rebecka.stenberg: Är det någon som har erfarenheter utav det? Vi vill bygga ut, och bygga om är räknar med allt som behöver göras förutom utbyggnationen : nytt tak, ny panel, nytt värmesystem, nya fönster, nya badrum osv kommer kosta upp mot 1 miljon. Vi har löner på ca 22000 kr var och har lån på 800000 kr nu vad tror ni?
Mikael=9: I glesbyggd har banken stora problem med att se säkerheten i relation till byggkostnad. Ett hus som kostar 2 miljoner kan jag få låna 500 000 kr till, resten måsta jag ordna själv. Hus är mycket billiga här uppe.
Swetrot: Det är definitivt värt att kolla lite, och lägga ut en del krokar, i synnerhet om det handlar om stora arbetsinsatser av de lite dyrare hantverkarna som elektriker och rörmokare. Annars är det väl så med tanke på ROT-avdraget att skillnaden blir så liten att resor och traktamenten äter upp vad man kan vinna på hantverkare från landsorten.
Mikael_L: Ev färdigställandeförsäkring, beroende på vilka belopp dina olika entrepenörer ska få.