Jag jobbar själv med inköp och i år märker man en betydligt skillnad vad gäller förhandlingsläge med leverantörerna. Materialpriserna har också gått ner väsentligt.

Dock pratade jag häromdagen med vår tilltänkte husbyggare och han sa att priserna i år har gått upp. Att de duktiga hantverkarna alltid har att göra och därmed höjer priserna årligen oavsett hur konjunkturen ser ut. Han har höjt priset per m2 från 13500 till 14000 från 2008 till 2009.

För mig låter detta mycket märkligt! Vad har ni för erfarenhet av förhandlingsläget nu när ekonomin rasar? Är det lättare att få lägre priser? Har materialpriserna gått ner?

Läser man tidningen så märker man att skogsägarna får allt mindre betalt för sin skog. Sågverk läggs ned för att det inte finns någon efterfrågan. Energipriserna är om inte billiga, så i vart fall billigare än förra året.

Hustillverkarna verkar tillverka sina hus i en annan dimension där andra spelregler gäller... :-) Tyvärr lever de väl gott på att räntorna är låga, så folk tar inte de tuffa förhandlingarna eftersom det inte gör så mycket på månadskostnaden i kalkylerna.

Var nyss inne och kollade index på SCB och byggpriserna har inte gått ner nåt sen förra året, de har däremot gått upp något. Konstigt...

En förklaring kan vara att vår valuta försämrats ordentligt, och att det slår igenom en del, men jag tycker det borde finnas utrymme för att pressa priset på ett hus med i alla fall 5%.

Inte så konstigt, svenska kronan är inte den bästa som sagt. Priserna på byggmaterial har generellt gått upp för övrigt. Däremot är det möjligt att det finns större möjlighet att pressa ner priser på arbetskraft i dessa tider men det kanske tar ut varandra.

Är det någon som känner till hur Hornbach, K-Rauta, Bauhaus mfl har hanterat valutaförändringarna? Bruttomarginalen för en spelarna låg under det gånga året på 36% (koncernnivå, dvs ej bara Sverige). Antag att det gäller även för Sverige och att hälften av varorna är svenska och hälften importeras och prissätts utifrån en Eurobas. Då skulle ca 32% av omsättningen vara direkt avhängig av EUR/SEK-kursen. Vid ca 15-20% försvagning av kronan gentemot EUR skulle alltså byggvaruhuskedjan (allt annat lika) behöva höja priserna med i storleksorningen 5-6%.

Även om priserna baseras till stor del på EUR/SEK så är ju förhandlingsläget ett helt annat än för ett år sedan. Tillverkarna har inte full beläggning och är mycket mer benägna att sänka sina priser för att få jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.