Låt oss säga att Kalle startade sitt bygge, och håller på i totalt i 4 år innan han får det färdigt...med slutanmälan och allt!

Hur blir det då med skattebefrielsen i 5 år? Får Kalle 1 års skatteberielse (6000kr) eller får han 5 års befrielse? Frågan är föranledd av att Kalle bygger under lång tid- hela 4 år.

Alltså; påverkar byggtiden antalet skattereduceringsår? Minskar åren, eller har man 5 fräscha skattefria år (6000kr) efter avslutat bygge oavsett tidsåtgång?

Kan tala av egen erfarenhet. Visserligen bara drygt 3 år, men det är när inflyttning sker som värdeåret sätts, så det är 5 år från det år man flyttar in.

Ja, slutanmälan har väl inte något med det att göra? Eller?

Bergling skrev:
Kan tala av egen erfarenhet. Visserligen bara drygt 3 år, men det är när inflyttning sker som värdeåret sätts, så det är 5 år från det år man flyttar in.
Så har jag också uppfattat det. Jag hoppas verkligen att det är så. Hur kan man få detta säkert bekräftat? (snåriga paragrafer skattemyndigheten har)

Man skulle alltså kunna hålla på i tex. 15 år och sedan därefter börja utnyttja de 5 årens noll-kostnad.

imported_Anders_S skrev:
Ja, slutanmälan har väl inte något med det att göra? Eller?
Hmmmm... jo, men det omnämns på ett underligt sätt i från skattemyndigheten. Värdeåret är oftast året efter man blivit klar/flyttat in. (varför?)

Är reglerna entydiga eller är dom flytande? Vi har följande faktorer.

1. Inflyttningstidpunkt
2. Slutbevis
3. Värde år

Om man flyttar in år 2007, och dröjer med slutbevis ytterligare ett år, till 2008, så är fortfarande värdeåret 2007 ( eller 2008 eller rentav 2009)

Vi flyttade in början av 2008 men huset var långt ifrån klart. Det blev värdeår 2008 och det är ju det enda skattemyndigheten bryr sig om.(5 år skattebefrielse från 2008-2012). Det var så jag menade. Eller på vilket sätt menar du att skattemyndigheten är intresserad av slutbeviset?

Kapar tråden: Vårat hus kommer förmodligen vara klart runt jul. Är det mer fördelaktigt att flytta in 1 januari än 31 december?

imported_Anders_S skrev:
Vi flyttade in början av 2008 men huset var långt ifrån klart. Det blev värdeår 2008 och det är ju det enda skattemyndigheten bryr sig om.(5 år skattebefrielse från 2008-2012). Det var så jag menade. Eller på vilket sätt menar du att skattemyndigheten är intresserad av slutbeviset?
Vad skrev du vid fastighetstaxeringen? Angav du att det var klart?

Ingen är nog intresserad av slutbeviset- utom banken...

Bergling skrev:
Jo, jag tror att du har rätt. Antog själv detsamma. Kan någon hitta skattemyndighetens formulering (länk) på detta? Hur uttrycker sig skattemyndigheten? Luddigt inte sant.

Så länge inte inte huset är färdigt, så betalar du ju fastighetsskatt på tomen om 1%. - Så är taxeringsvärdet på tomten högt, så tjänar du inget på skjuta på värdeåret.... troligen förlorar du på det.

Men detta kanske mest är ett storstads(stockholms)problem.

Mvh/Abbe

abbe_ skrev:
Så länge inte inte huset är färdigt, så betalar du ju fastighetsskatt på tomen om 1%. - Så är taxeringsvärdet på tomten högt, så tjänar du inget på skjuta på värdeåret.... troligen förlorar du på det.

Men detta kanske mest är ett storstads(stockholms)problem.

Mvh/Abbe

Regeringen har lovat ändra på detta. Det är defakto fördelaktigare att ha en lyxvilla på tomten än ett ruckel (byggnad) med ett taxeringsvärde lägre än 50.000 kr.

Lyxvillan betalar max 6000 kr i fastighetsskatt och grannens ruckel kan få betala 20.000 kr beroende på tomtens värde. Jag har själv ett ruckel lägre värderat än 50.000 kr som strukits ur fastighetsregistret. Är faktiskt missgynnad av nuvarande taxeringslag.

Hur står det i skatteverkets skatteregler ang fastighetsskatt, eller fastighetsavgift kanske det heter numer? Alltså angående begreppet "värdeår" kontra de "fem skatte/avgifts- fria åren"?

Jag börjar få grepp på detta nu, men vill se skatteverkets formulering med egna ögon. Är det händelsevis någon som har en länk till skatteverkets text/formulering. Kan man beställa broschyr etc..? Se text på nätet...?

Står det att de 5 avgiftsfria åren börjar efter värdeåret, och att värdeåret är inflyttningsåret?

Själva inflyttningsåret är inte den rätta benämningen även om man kan säga att det princip är så. Slutbesiktning eller folkbokföring har inget med värdeår att göra heller som sagt.
Det är när huset anses som klart eller delvis klart för att kunna nyttjas (vilket självklart kan tolkas lite si och så) värdeåret sätts.
Om man flyttat in 1 januari 2009 så sätts värdeåret 2008, varpå man har 5 avgiftsfria år efter det 2009-2013, och sedan halv kostnad 2014-2018.

Rapid, hur menar du att man "missgynnas" av att ha ett ruckel på tomten istället för en lyxvilla??

imported_Anders_S skrev:
Rapid, hur menar du att man "missgynnas" av att ha ett ruckel på tomten istället för en lyxvilla??
Innan jag yttrar mig mer i denna fråga så borde jag läsa på en aning, så att jag får rätt benämningar på de olika skatterna, men jag struntar i det för ögonblicket. Ha därför överseende med felaktigheter ang. benämningar på fastighetsskatt, fastighetsavgift resp skatt:

Två husägare bor grannar med varandra. Båda har havsutsikt i stockholms skärgård. (innebär högt taxeringsvärde och höga markpriser).

Husägaren med lyxkåk för tex. 15 miljoner betalar bara 6000 kr.
Tomtägaren med ruckel (beskattar bara markvärdet) betalar 1 % (eller var det 0,75%) på markens taxeringsvärde. Låt oss säga att tomten är taxerad till 4 miljoner, då blir fastighetsavgiften, för tomtmarken 40,000 kr. (Till saken hör att det inte heter fastighetsavgift när det gäller tomtmark)

Jämför 6000 kr mot 40.000 kr = skillnad, som missgynnar rucklet.

Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Om man flyttat in 1 januari 2009 så sätts värdeåret 2008, varpå man har 5 avgiftsfria år efter det 2009-2013, och sedan halv kostnad 2014-2018.

Jag trodde jag hade greppat detta nu...
värdeåret i ditt exempel borde bli 2009 eller rentav 2010 (?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.