Vi har en vägförening där jag är kassör och nu lutar det åt att vi kommer att bli momsregistrerade inom en snar framtid och man kan läsa i tidnigarna att detta kommer att bli ett dråpslag för föreningarna i Sverige.
Till och med finansministern har gått ut och fördömt tilltaget och han säger att kostnaderna kommer att öka drastiskt och riskerar att ta död på föreningarna.
Men jag kan inte riktigt förstå vari den ökade kostnaden ligger, kan någon förklara hur det kan bli dyrare för den enskilde medlemmen/föreningen.

I ett företag är momsen varken en kostnad ellr intäkt, så om föreningen nu blir momsregistrerad kan knappast momsen bli en kostnad där heller.
Möjligtvis så blir det några konton till i bokföringen, men den mertid det tar att redovisa momsen är knappt mätbar och inte ett dugg krånglig.
Föreningarna kommer i sin momsdeklaration få dra av den moms de betalat på sina inköp och lägga till den moms de måste ta ut på försäljningar och eftersom försäljningen inte sker i något vinstsyfte är pålägget ytterst begränsat.
Momsen på försäljningen blir därför obetydligt högre än momsen på inköpen och beloppet att betala till skatteverket obetydlig.
Det blir då en mycket liten ökad momsintäkt för staten och momskostnad för föreningarna och obetydliga prishöjningsbehov på föreningens försäljningar.

Eller ?

Gäller det inte främst ideella idrottsföreningar som drar in mycket av sin ekonomi genom försäljning av lotter och liknande för att föreningen ska kunna hållas uppe? Är ju lite skillnad på en vägförening och idrottsförening. Det är ju EU (igen) som stör den svenska modellen för det funkar ju inte lika ute i europa så det är ju för idrottsföreningarnas skull de går i taket väl?

Föreningar är väl alltid idéella, är det inte det som är signumet för en förening, oavsett väg eller idrottsförening??
Hur drabbas just en idrottsförening, menar du?
Att en förening finansierar sina utgifter med olika typer av försäljning gör väl ingen skillnad.
Föreningen få dra av den momsen på sina inköp och eftersom inköpskostnaden minskar med momsbeloppet, så kan medlemsavgiften för den enskillde medlemmen bibehållas och därmed innefatta moms.

Det är väl så att idrottsföreningar mfl kommer att tvingas lägga moms på sin försäljning, vilket gör att deras produkter blir 25% dyrare. Detta i sin tur innebär minskad försäljning och minskade intäkter.

mycke_nu skrev:
Det är väl så att idrottsföreningar mfl kommer att tvingas lägga moms på sin försäljning, vilket gör att deras produkter blir 25% dyrare. Detta i sin tur innebär minskad försäljning och minskade intäkter.
Jag förstår inte riktigt det här:(
Om föreningen bibehåller priset på sin försäljning före och efter momsreggning.
Ex idag:
Föreningen köper en vara inkl moms för 10:-
Säljer samma vara för 20:- inkl.moms
Vinsten blir då 10:-

Ex. momsreggad:
Föreningen köper samma vara exkl.moms för 8:-
Säljer samma vara för 20:- inkl.moms (alltså samma pris som före momsreg)
Vinsten blir då 8:-

MEN å andra sidan så finansierar ju denna försäljning alla inköp som en förening behöver göra.
Alla dessa inköp blir 20% lägre, iom att föreningen får tillbaka momsen på alla utlägg som är momspliktiga i föreningens verksamhet.

Det hänger ju på om föreningens utgifter är momspliktiga eller ej.

Jag skulle misstänka att dom har en hel del utgifter i form av löner och arvoden, och dessa finns det ju ingen moms på.

Klagomålen gäller väl framförallt den administrativa biten. Moms ska beräknas,bokföras, rapporteras och betalas in. Ökar därmed tidsåtgången för alla som hanterar pengar inom föreningen och frågan om kassörer och andra är beredda att lägga den tiden i en liten förening.

cem77 skrev:
Klagomålen gäller väl framförallt den administrativa biten. Moms ska beräknas,bokföras, rapporteras och betalas in. Ökar därmed tidsåtgången för alla som hanterar pengar inom föreningen och frågan om kassörer och andra är beredda att lägga den tiden i en liten förening.
OK, men då har jag missat något, för det administrativa merarbetet näms bara som en bisats i slutet av de protest-artiklar jag har läst.
Läser just nu i lokalblaskan:
"Att momsbelägga våra föreningar kommer att få förödande konsekvenser, eftersom kostnaderna för den enskilde utövaren kommer att öka dramatiskt"
Detta argument, samt att föreningarnas kostnader kommer att öka katastrofalt är det vanligaste motargumentet.
Sen kan jag inte ritigt hålla med om att momsdeklaration med tillhörande inbetalning är särskilt betungande.

Man bör nog vara en del insatt i en idrottsförening om man ska förstå till fullo vad det protesteras mot. De flesta föreningar äger inget men har kostnader som finansieras av momsbefriade intäkter och gratis arbetande personal, alla kanske inte kan vara gratis längre om det blir mer adm sysslor. Sen kommer väl också de bidreg som går in som intäkter från tex kommun och andra sponsorer bli momspliktiga.

Glufsglufs skrev:
De flesta föreningar äger inget men har kostnader som finansieras av momsbefriade intäkter och gratis arbetande personal, alla kanske inte kan vara gratis längre om det blir mer adm sysslor.
Men, det är ju idag som intäckterna INTE är momsbefriade, momsen är en kostnad så länge föreningen inte är momsregistrerad.
Den dag föreningen blir momsreggad blir momsen på utgifterna avdragsgill och kan kvittas mot
momsbelagda intäckter.
Möjligt att vissa föreningar går back på att momsreggad, men jag kan inte begripa hur.
Jag kan definitivt inte se att det blir någon nackdel för vår vägförening.

Även utan moms på inkomsterna går man skadeslös eftersom man får tillbaka underskjutande moms från staten.

Det blir däremot en nackdel för vägföreningens medlemmar som får betala moms på avgifterna.

Lottförsäljning, sponsring, kommunala bidrag, bingolotto och annat som föreningar pysslar med för att få in pengar är väl momsbefriade eller? Det är där de största intäkterna tas in och dessa de vill slippa momsa för.

En vägförening funkar inte riktigt lika som en idrottsförening, du har annan typ av organisation, annan typ och omsättning, andra kostnader osv osv, kanske måste ha nån anställd också om det är större förening.

Glufsglufs skrev:
Lottförsäljning, sponsring, kommunala bidrag, bingolotto och annat som föreningar pysslar med för att få in pengar är väl momsbefriade eller? Det är där de största intäkterna tas in och dessa de vill slippa momsa för.

En vägförening funkar inte riktigt lika som en idrottsförening, du har annan typ av organisation, annan typ och omsättning, andra kostnader osv osv, kanske måste ha nån anställd också om det är större förening.
Det är sant att såna intäckter är momsbefriade och vad jag vet finns det inga planer på att momsbelägga sponsring, bidrag m.m.
Förslaget är att alla föreningar ska momsregistreras.

WATTisPOWER skrev:
Det är sant att såna intäckter är momsbefriade och vad jag vet finns det inga planer på att momsbelägga sponsring, bidrag m.m.
Förslaget är att alla föreningar ska momsregistreras.
Ja, och hur kommer då de inkomsterna hanteras som måste momsas (om nu det kommer att vara delar av inkomster som är befriade) då man ska sköta bokföring i en tidigare momsbefriad verksamhet och sedan för att få tillbaka eventuell moms då betala momsen på intäkterna, det är väl det som föreningarna protesterar mot.
Nu har jag inte varit aktiv i en idrottsförenings styrelse på över 15 år och det jag minns är att få in pengar så det räcker är svårt nog så att höja priser på det man eventuellt säljer eller utför i form av inkomstbringande arbeten ideellt för att täcka momsen gör ju inte saken lättare samt att mycket pengar går åt till saker som man normalt sett inte får dra av momsen för så förutom problemen som kommer att uppkomma med bokföringsarbetet i sig så är det nog många föreningar som ser att med tvång att behöva betala moms för intäkter så kommer dom gå i förlust för dom får inte tillbaka lika mycket från staten.

Problemet i en vägförening är att de entrepenörer som fakturerar er lägger på moms. denna är bara att betala då man inte kan kvitta den mot något då ni inte har några intäkter med moms.
Så visst är det surt, det bästa vore om samfälldigheter ( inte samma som ideela) var momsbefriade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.