2 079 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förhandsvärdering/värdering!
Medlem
· västerbotten
· 3 inlägg
Hej! jag undrar om det är nån som vet hur det funkar med värdering för att slippa topplån, går det att komma undan topplånet direkt? eller måste jag vänta tills bygget är klart på tomten och värdera sen? läget är sådan nu att jag fått ett lånelöfte på 2,2miljoner (max kostnad för hus bygget hade jag tänkt) tomten jag redan äger har ett taxeringsvärde på 700000kr som jag är skyldig 100000kr på,dom betalar jag in nu när jag ska bygga,men jag fick ett topplån/blancolån på 330000kr med bankens lånekalkyl som jag helst vill slippa så fort som möjligt,måste jag vänta och förhandla efter att det blivit värderat? eller skulle det gynna mej att göra en förhandsvärdering? Tacksam för svar. Mvh Tommy.
Det normala är väl att banken aldrig lånar ut mer än 85% av bostadens värde, så om 85% av värderingen överstiger din byggkostnad så behöver du ju inget topplån. De flesta lånelöften till bostäder brukar ju grunda sig i någon slags övergripande värdering, men det kan vara skönt att ha något konkret att ta ställning till. Som referens har jag precis gjort en förhandsvärdering som jag förhandlar om, mest för att slippa sömnlösa nätter 
Medlem
· västerbotten
· 3 inlägg
Okej! nää sömnlösa nätter vill man inte ha! Tack för svaret! 
Klicka här för att svara