1 606 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Glädjekalkyl eller realistiskt?
Har blivit ernjuden tomt och går nu i valet och kvalet om vi ska skriva på köpekontraktet eller inte. Vi vill först försäkra oss om att vi kan bygga ungefär det hus vi önskar inom ramen för vår ekonomi. Det ska tilläggas att vi är ekonomiskt lagda och vill ha ganska rejäla marginaler. Jag behöver tips och råd från er som byggt/bygger mycket själva om detta är realistiskt eller om vi behöver göra några förändringar i vårt hustänk eller glömma tanken helt och hållet.
Förutsättningarna är följande
Vi vill ta max 2 000 000 kr i banklån
Vi kan uppbåda ca 400 000 kr i kontantinsats
Resten får vi göra för egen hand med hjälp av vänner.
Tomt + anslutningar landar på ca 600 000 kr
Tomten ser på förhand relativt snäll ut så det ska inte behövas särskilt mycket fyllnadsmassor. Vi har dessutom möjlighet att få hjälp med markarbetena ända fram till färdig singelbädd. Själva plattan måste vi dock köpa av husfirman eller annan entreprenör.
Vill vill bygga ett 2-planshus av klassisk modell runt 170-180 kvm. Typ som denna modell från Brahus: http://brahus.se/Default.aspx?mid=3&hid=42
Vi önskar ingen överdådig standard utan lägger oss någonstans på medelstandard vad gäller vitvaror och övrig inredning.
Kanske en lite tunn beskrivning men jag försöker få en uppfattning om detta är realistiskt eller om vi svävar i det blå. Har ni några bra tips hus vi kan få ihop den här kalkylen?
Obs! Iordningställande av tomten i övrigt räknar jag inte in i denna kalkyl.
Tacksam för tips och vägledning
Förutsättningarna är följande
Vi vill ta max 2 000 000 kr i banklån
Vi kan uppbåda ca 400 000 kr i kontantinsats
Resten får vi göra för egen hand med hjälp av vänner.
Tomt + anslutningar landar på ca 600 000 kr
Tomten ser på förhand relativt snäll ut så det ska inte behövas särskilt mycket fyllnadsmassor. Vi har dessutom möjlighet att få hjälp med markarbetena ända fram till färdig singelbädd. Själva plattan måste vi dock köpa av husfirman eller annan entreprenör.
Vill vill bygga ett 2-planshus av klassisk modell runt 170-180 kvm. Typ som denna modell från Brahus: http://brahus.se/Default.aspx?mid=3&hid=42
Vi önskar ingen överdådig standard utan lägger oss någonstans på medelstandard vad gäller vitvaror och övrig inredning.
Kanske en lite tunn beskrivning men jag försöker få en uppfattning om detta är realistiskt eller om vi svävar i det blå. Har ni några bra tips hus vi kan få ihop den här kalkylen?
Obs! Iordningställande av tomten i övrigt räknar jag inte in i denna kalkyl.
Tacksam för tips och vägledning
Det billigaste jag har hört talas om är 14.000 kr kvm, kom dock inte ihåg hur mycket dom gjorde själva. 14.000 * 180 kv är 2.500.000 så ni ligger precis på gränsen. Men jag har själv räknat på att bygga själv och jag räknar på 10.000 kr kvm. Men då ska jag göra allt själv utom godkänna elen (drar allt och ber elektriker godkänna den) och markarbete med grävare.
Ni har alltså kvar ca 1 800 000 till ett hus på 170-180kvm. Det blir ca 10 000 kr/kvm vilket inte kommer räcka, det normala ligger närmare 15-20k/kvm. Det tillkommer dessutom andra pappersutgifter som pantbrev, byggfelförsäkring osv på ca 100k.
Du kan ju räkna vidare på kalkylen och själv få en tydligare uppfattning av var det hamnar. Tomt + anslutningar vet du ju redan vad det kostar. Markarbetena kan du kanske uppskatta lite grovt... plattan borde du kunna få fram en ganska exakt siffra för, själva huset med ihopsättning till den grad av färdigställande du tänkt dig innan du och vännerna tar över går säkert att få pris på från de tillverkare du är intresserad av...
Mitt tips är alltså att dela upp det hela i mindre bitar och försöka uppskatta varje bit för sig. Att komma undan med 2,4miljoner när tomten går på 600 000 och ni vill ha ett ändå relativt stort hus låter dock tight tycker jag. Misstänker att priset huggan nämner är utan tomten men jag tolkade dig som att du hade 1,8 miljoner över till grund och hus efter tomt och anslutningar så då är ni ju en bra bit ifrån. Blir nog väldigt mycket byggande själv för att få ihop en sådan kalkyl. Kan du tänka dig ett mindre hus från en billig leverantör kanske det blir rimligare...
Mitt tips är alltså att dela upp det hela i mindre bitar och försöka uppskatta varje bit för sig. Att komma undan med 2,4miljoner när tomten går på 600 000 och ni vill ha ett ändå relativt stort hus låter dock tight tycker jag. Misstänker att priset huggan nämner är utan tomten men jag tolkade dig som att du hade 1,8 miljoner över till grund och hus efter tomt och anslutningar så då är ni ju en bra bit ifrån. Blir nog väldigt mycket byggande själv för att få ihop en sådan kalkyl. Kan du tänka dig ett mindre hus från en billig leverantör kanske det blir rimligare...
Hmmm...inte direkt de svar jag hoppades på : ) men jag uppskattar ärligheten.
Taken: Jag har räknat mer noggrant på kalkylen och delat upp de olika momenten, dock har jag inte tillgång till dessa siffror i skrivande stund eftersom jag är på resande fot. Din tolkning är korrekt. Efter tomt och anslutningar vill jag helst inte spendera mer än 1,8 miljoner.
Suck, känns som vi har en del funderande kvar innan vi bestämmer oss för något.
Taken: Jag har räknat mer noggrant på kalkylen och delat upp de olika momenten, dock har jag inte tillgång till dessa siffror i skrivande stund eftersom jag är på resande fot. Din tolkning är korrekt. Efter tomt och anslutningar vill jag helst inte spendera mer än 1,8 miljoner.
Suck, känns som vi har en del funderande kvar innan vi bestämmer oss för något.
Vi var länge inne på att bygga nytt, vi såg möjligheten att få ett hus som var precis som vi ville ha det och på en plats vi själva hade valt där allt var nytt och fint. Dock när vi räknade på det så kom vi fram till att även om vi hade lite större budget än er och även skulle ha fått billigare tomt så skulle vi ändå få kompromissa en hel del för att få det att passa inom vår budget. Då känns det som att det inte är någon mening med att bygga själv om det ändå inte kommer att bli riktigt som vi ville ha det, så till slut så köpte vi istället ett hus. Det blev ett hus i fint skick och bra läge, och hade vi byggt nytt i samma storlek skulle det ha kostat ungefär det dubbla mot vad vi betalade.
Har ni en tight budget så kanske ni kan få mer för pengarna om ni köper ett fint hus som är en 15-20 år gammalt istället, fast det är klart att kring Stockholm så är kanske priserna tvärt om så att det är billigare att bygga nytt än att köpa existerande hus... är ju ett lite annat prisläge jämfört med här i Norrland
Har ni en tight budget så kanske ni kan få mer för pengarna om ni köper ett fint hus som är en 15-20 år gammalt istället, fast det är klart att kring Stockholm så är kanske priserna tvärt om så att det är billigare att bygga nytt än att köpa existerande hus... är ju ett lite annat prisläge jämfört med här i Norrland
Klicka här för att svara