A
Apollonia: När vi byggde såldes det väldigt få hus här så att göra en värdering var svårt och banken sade i princip att vad vi än bygger för hus så kommer det inte värderas till mer än 500 000 kronor. Det gjorde att vi fick ta en stor del som blancolån men eftersom räntorna har varit låga har vi bott billigt. Att värderingen nu höjts till mer än vi har i lån är givetvis välkommet
41 svar · 10,0k läst
·
Lolle
Lolle: Finns knappt några som gör båda. Antingen får man anlita entreprenörer som kan göra sin del oavsett om det är överlåtelsebesiktning, el, vvs, ventilation eller vad det må vara. Vissa få gör hel jordabalksundersökning brukar då ligga på 14-24 000 kr typ Elbesiktning kan vara alltfrån vanlig timpenning till fasta summor på 1200-4000 kr Vvs besiktning beror mkt på om man har eget
1 svar · 1,3k läst
D
Deven: Är det inte mest privatpersoner som lurar staten? Man har ju hört talas om att hantverkare ibland inte får några ROT-jobb ifall de inte går med på kundens krav att lägga en del av materialkostnaderna som arbetskostnad. Sen är säkert ROT-avdragen i sig materialprishöjande eftersom det gör totalnotan billigare för kunden och hantverkaren kan lägga på lite extra.
16 svar · 3,1k läst
J
jhenrikj: Av egen erfarenhet vet jag att Miljö & Hälsa i Varberg är ganska så svårflörtade på avloppsfrågan. Vi har precis byggt vid Västra golfbanan, ca 2km från havet och att få anlägga infiltration eller markbädd var bara att glömma. Det var minireningsverk för 160 000 som gällde, vi räknar med att reningsverket kostar ca 4000:- om året i drift med serviceavtal, slamsugning tillkommer.
17 svar · 7,5k läst
storken
storken: värde skapas av möjligheten att få använda den till ngt. oftast att bygga på. där ger själv byggrätten värde på marken. samt närheten och kommunikatinen. grunden i värderingen är vad kostar en tomt om 2000m² mitt i öknen? ja vad vill du betala för det? förmodligen inget eller mycket lite. men om det finns närhet till något och något mer osv då börjar värde att ticka uppåt.
8 svar · 3,5k läst
E
engdahl_86: [citat] Okey. Enough Said. Tack för dina tankar. Ända som kom med vettiga svar. Mvh //
17 svar · 1,6k läst
·
P
ParkaKungen: [citat] Vi har idag 3,25% i ränta på lånet, blir väl 1,5procentenheter om jag räknat rätt.
11 svar · 2,1k läst
storken
storken: mäklaren här! :) det bästa är ironiskt nog en burk vit färg! om du vill få upp värde på huset. alla renoveringar du gör som inte rakt av är akuta skall du se som rent lyx och komfort för din del. du kommer inte spara pengar på att byta fönster (stor engångsavgift och liten besparing, så länge du inte har kopplade tvåglas som läcker som sål) fjärrvärme har du en kostnad som du
13 svar · 1,6k läst
storken
storken: det är inte guldläge du sitter i. tyvärr tjänar de inga pengar på dig. det bästa är att byta bank och därmed få ner räntan. se bara till att du får en bra bankman och bra övriga erbjudande.
3 svar · 1,0k läst
storken
storken: tänk oxå på att ränta beräknas på dags formen på marknaden (deras interna inlåning och utlåning) det du får idag behöver du inte få imorgon. utöver det så har bankerna logg på alla kunder och erbjudande de har gett. så går du till brabank i en stadsdel så får bankpersonalen i brabank i annan stadsdel info om vad du fick för erbjudande hos den första. de är stenhårda med
13 svar · 3,4k läst
S
Sailfast: Arrgh, OKQ8-kortet verkar vara populärt. Det tog lång tid att få kortet och när jag till slut fick det så hade de satt kreditgränsen till 500:- HALLÅ?! Nu har det gått 3 veckor sedan jag bad dem öka till 50 000 men det är nog inte klart än.
28 svar · 8,2k läst
A
Ashe: Det beror väl kanske lite på om det är en praktikant eller om det är en lärling. Och hur vet du att det inte skulle komma två färdigutbildade om det nu inte hade varit en "praktikant"?
7 svar · 2,2k läst
Bezt
Bezt: Finns en tråd här som betar av lite bonusar och avgifter lite grann om det kan hjälpa.
4 svar · 1,1k läst
storken
storken: Uppdemning är som sådan.. ny till eller ombyggnad har ingen 5 års regel. Utan skall vara minst 5000:- om året. Värdehöjande reparationer har 5 års regel och oxå skall uppgå till minst 5000:- om året. Det räknas i praktiken som 6 år dvs året du säljer är inte med de 5 åren. Generelt skall man räkna med att det är förbättringen du har rätt attdra av. Ex. Byter combipannan till
18 svar · 3,4k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Han var iofs på Corpen, dvs ingen vanlig kassa-anställd.
14 svar · 6,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Å andra sidan kanske han/hon som har tomten 500 meter bort blir glad att anslutningen inte kostade en halv mille, utan "bara" 67000:-
19 svar · 5,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Måste revidera min text för #4.....jag läste lite snett, moms tillkommer. ABB:s apparater har jag ingen koll på om jag ska vara ärlig men det finns nog någon som grejat med det. Jag rekomenderar ELKO och ELJO för uttag och brytare och central i första hand Hager men där finns det ju annat som funkar utmärkt som tex ABB. Ser du att det börjar dyka upp grejer som det står Malmbergs på
8 svar · 8,3k läst
timmelstad
timmelstad: I fall A så betalar man uppskovsränta på vinsten tills den realiseras. I fall B är den redan realiserad och man har lägre räntekostnader dessutom, som man skulle kunna uppnå även i fall A om man realiserade vinsten och amorterade med den. Jag ser inte din poäng riktigt om jag ska vara ärlig...
14 svar · 2,7k läst
B
BERNE: Hej. Jag har fått en kalkyl med ett totalpris på ca 2,7 milj. Huset är ett enplans villa Vetlanda. I priset är alla tänkbara kostnader medräknade, tomten hade vi redan. Vi har också räknat med de allra flesta tillvalen som man kan göra när man bygger Smålandsvillan. I priset ingår även ett dubbelgarage på platta. Det enda vi behöver göra är att måla sista strykningen. Ni som
0 svar · 2,5k läst
timmelstad
timmelstad: Nu bör trådstartaren redan ha svaret på sin fråga med tanke på trådens ålder, men för tydlighetens skull kan jag ju då påpeka att om reavinsten läggs in i tomtköpet (som läggs upp separat från kreditivet) så funkar det finfint..
5 svar · 61,9k läst
timmelstad
timmelstad: De "värsta" gränserna jag sett från hypoteksinstitut idag rör sig om max 75% i bottenlån, max 90% total belåning (med resten som blanco, med en amorteringstakt så det är återbetalat på max 10 år) och att man ska klara en levandekalkyl utifrån konsumentverkets schablonnormer för alla familjemedlemmar vid en ränta om 8,25% på bottenlånet. Du behöver alltså följande:
4 svar · 1,7k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Naturligtvis är vi alla olika men personligen så är en av mina bästa stunder att sitta på altanen på eftermiddagen och se alla båtar åka förbi. Att lika lätt som att kunna hoppa på cykeln, hoppa i båten och ta en middag på någon skärgårdskrog är inte heller så dumt. Vad det är värt i pengar? Priceless :)
41 svar · 5,8k läst
·
G
gunnar blomkvist: Tack för ditt svar. Ungefär vad jag räknar med. 2000 tim
6 svar · 1,2k läst
D
datja: Därför att jag med min iofs ringa kunskap har läst att man bör bygga med platta oavsett vilken grund det befintliga huset har. Jag läste det bland experttipsen här på byggahus.
2 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Varför inte en kompromiss? Köp tomt NU och fortsätt spara till husbygge SEN ! Bo i hyresrätt tills ni både har kosing, och bekantat er grundligt med tomten. Och köp för Guds skull inte "en av stans finaste" tomter. Köp den finaste! Motivering 1: Som flera andra på tråden påpekat är fastighetsmarknaden inte lika het över hela landet. Men för varje marknad gäller att några lägen
39 svar · 9,9k läst
B
billy_baver: Att situationen är obekant för svenska mäklare beror på deras yrkesroll här. I exempelvis Danmark är fastighetsmäklaren mest av allt en sorts "advokat" eller ett ombud i en affär mellan säljare och köpare (båda anlitar faktiskt var sin mäklare!). Men i Sverige är mäklarna kanske mest av allt den som "kränger" huset på en marknad åt en säljare. Och det är ju minst av allt vad en
15 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag har räknat lite på det. Har du ngn form av elvärme (direktel, eller ngn värmepump) så sparar du på att ha fast pris eftersom du förbrukar som mest då elen är som dyrast. Maxtak kanske är bra om du, av ngn anledning, vill ha rörligt men inte vill ha de mest extrema topparna, men detta betalar du då mellan, totalen blir troligen dyrare ? /K
1 svar · 1,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som sagt - gör man det själv så blir det ju billigare. Jag räknade ihop 9-10 dgr + elektriker i ditt inlägg det blir ca 70-80 mh a' 400 kr ger 32000 + elektriker + material. Så 53 är kanske lite i överkant, men är det ett fastpris så får man nog räkna på att man tar i lite för oförutsedda händelser - som sagt ta in fler offerter eller gör delar själv... /K
7 svar · 9,0k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Nyproduktion gäller det väl bara att man inte kan förän efter 5 år
2 svar · 1,4k läst
mhg_3
mhg_3: Vi är fortfarande gifta men det var lite kridigt när vi drabbades av oärliga hantverkare också mitt i allt renoverande... Är det drömhuset så är det värt det, vi hade inte köpt drömhuset men ville kunna nyttja hela huset. När jag ser till beloppet idag så tycker jag att det är overkligt mycket pengar och jag skulle inte lägga ner den summan i en stöt... Nu bygger vi nytt istället
13 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.