Lars S skrev:
Hubbe. svaret duger gott. Se min kommentar ovan

Angående maxsumma uppskov.
Jag sålde 2007,fick prel godkänt uppskov .Byggde själv, nya huset inte klar förränn nov. 2008 (slutbevis).
Slutligt uppskov fick jag beslut på taxeringsåret 2009, ( Inkomstår 2008).
Antagligen har maxsumman ändrats efter det att jag fick Prel uppskov inkomståret 2007.
Prel godkänt belopp gäller även om det var högre än vad reglerna sa när det slutligen fastställdes?
I vart fall fick vi 2.280 KSEK godkänt, hälften var.
Jaha, jag trodde det även gällde retroaktivt? Verkar hyfsat orättvist annars... vi åker på massor med skatt för att vi hamnar över 1450?

Jag har nu sålt 2011. När måste huset stå klart för att jag ska få uppskovet?
Behöver jag göra något nu eller begär jag det i deklarationen för 2011?

Jo, tidigare var det ju så att man kunde få uppskov med reavinsten bla för att staten ville underlätta rörligheten på arbetsmarknaden. En familj skulle kunna byta till en ny bostad i samma prisklass eller dyrare utan att drabbas av reavinst omgående. Reavinsten föll ut när den inte längre låg låst i familjens boende. Dvs när vinsten chashades in i frigjort kapital.
Nuvarande regerings försämringar som stegvis införts hämmar rörligheten på arbetsmarknaden.
Att betala både reavinst och/eller "ränta" på uppskjutet belopp samtidigt med den nya bostadens marknadspris kan bli mycket kännbart.

Vi kan förvänta oss ytterligare försämringar tror jag. Steg för steg som hittills. Nästa gång höjs troligen de 1,6% med hänvisning till att det är en anpassning till ränteläget.

Suhagg:
Utdrag från skatteverket:
För att få avdrag för slutligt uppskovsbelopp måste du ha skaffat en ny bostad (ersättningsbostad) under samma år som du sålde den gamla bostaden och flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj året efter försäljningsåret.

Avdrag för preliminärt uppskovsbelopp gör du bland annat om du inte har köpt en ersättningsbostad senast den 31 december samma år som du sålde din ursprungsbostad. Frågan om slutligt uppskovsbelopp prövas i så fall i nästa deklaration på blankett K2. För att kunna få slutligt uppskov då måste du ha köpt en ersättningsbostad senast den 31 december året efter försäljningsåret och flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj andra året efter försäljningsåret.
Avdraget för preliminärt uppskovsbelopp är lika stort som vinsten om inte din andel av takbeloppet (se ovan) är lägre. Då får du i stället avdrag med din andel av takbeloppet.
Har du gjort avdrag för preliminärt uppskovsbelopp men inte köpt eller bosatt dig på ersättningsbostaden i rätt tid ska du ta upp det preliminära uppskovsbeloppet till beskattning året efter det att avdraget gjordes.

Om jag inte har drömt eller minns helt fel var det på förslag att slopa avgiften.

Jepeknaster
Själva reavinstbeskattningen har inte varit på förslag att avskaffa. Den borgeliga aliansen införde en årlig "ränta" eller som de kallade det chablonintäkt på uppskovsbeloppet när de kom till makten.
Denna lovade socialdemokraterna mfl inför senaste valet att avskaffa om de kom i regeringsställning. Det gjorde de som bekant inte.

Nej, inte reavinstbeskattningen, det hade varit lite väl fint :) Det jag menar är räntan eller "avgiften" på uppskovsbeloppet. Har för mig att jag läste att den skulle upp till diskussion.

Lars S skrev:
Suhagg:
Utdrag från skatteverket:
För att få avdrag för slutligt uppskovsbelopp måste du ha skaffat en ny bostad (ersättningsbostad) under samma år som du sålde den gamla bostaden och flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj året efter försäljningsåret.

Avdrag för preliminärt uppskovsbelopp gör du bland annat om du inte har köpt en ersättningsbostad senast den 31 december samma år som du sålde din ursprungsbostad. Frågan om slutligt uppskovsbelopp prövas i så fall i nästa deklaration på blankett K2. För att kunna få slutligt uppskov då måste du ha köpt en ersättningsbostad senast den 31 december året efter försäljningsåret och flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj andra året efter försäljningsåret.
Avdraget för preliminärt uppskovsbelopp är lika stort som vinsten om inte din andel av takbeloppet (se ovan) är lägre. Då får du i stället avdrag med din andel av takbeloppet.
Har du gjort avdrag för preliminärt uppskovsbelopp men inte köpt eller bosatt dig på ersättningsbostaden i rätt tid ska du ta upp det preliminära uppskovsbeloppet till beskattning året efter det att avdraget gjordes.
Pratade med Skatteverket och fick svaret att sålde jag nu i Mars 2011 så ska det vara inflyttat i nya huset senast Mars 2013.

Det verkar ju stämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.