Hej,

För ett år sedan köpte vi vårt hus, vi gav 1 540 000:- för det.
Under året som gått har vi "fräschat upp" det lite, det vi gjort:
- målat om alla rum
- rensat runt huset
- gamla buskar borta och ny sten och nya gångar i stället
- ny spis/ugn
- tagit bort oljepanna och borrat bergvärme

Vi valde att betala pantbrev m.m plus bergvärmen kontant och tog därför lån på stora delar av huset, vi har idag lån på 1 525 000:- (topplånet ligger på ca 200 000:-)

Tror ni vi kan göra något på topplånet?
Jag pratade lite med en mäklare men han menade på att det blir svårt på grund av den nya 85% regeln.
Är det någon som är bättre än mig på det här?

Tacksam för hjälp.

Det du kan göra är en ny värdering av huset för att få upp ditt "lånekapital".
Skall du kunna baka in de 200k i bottenlånet måste ni ju däremot få en ganska rejäl uppvärdering map att ni har lån på 1,525... då ska du i runda slängar få värderingen till 1,8 (då blir 1,525kk 85%) för att det skall vara TEKNISKT möjligt...

Tack för ditt svar! =)

Jag har ju så dålig koll på hur mycket ett hus stiger i värde när man gör någon som att borra för bergvärme....men säg att det "bara" har stigit till 1,65 då är det inte lönt?För att ens ge sig in på det så måste huset ha stigit till minst 1,8?

Tack igen!

Då bör du ju kunna få ner topplånet i motsvarande grad. O andra sidan brukar det väl kosta några 1000 lappar att lägga om lånen så det kanske inte är lönt.

Kostar det att få sitt hus omvärderat och vem gör det?

Mycket tveksamt att ni kan få upp det till 1,8 bara pga de saker ni gjort. Den stora delen av höjningen måste i så fall marknaden ha stått för men det lär väl inte ha hänt.

Mäklare kan göra en omvärdering. Ska man inte sälja huset så tar de nog betalt för det. Möjligtvis om ni kan kontakta mäklaren som sålde huset - denne kan kanske ge en uppfattning via telefon/mail.

Sedan är det väl långt ifrån säkert att banken håller med om värderingen. Om marknaden står lite och väger så är det möjligt att de tar med lite marginal.

Mäklarfirmorna erbjuder ofta kostnadsfri värdering (muntlig) härikring, kan tänka mig det funkar lika i era trakter.
Kolla med banken om de har krav på att värderingen ska ske av särskild mäklarfirma och om en muntlig (som banken kollar med mäklaren) funkar.
Mäklaren har, förhoppningsvis, koll på marknaden och läget, annars kan ju banken själv åka ut och värdera...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.